Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2010

Παρέμβαση του ΣΥΣΜΕΔ για το Μετοχικό Ταμείο Στρατού

ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ

 Οι Ενώσεις Αποστράτων πότε θα ξυπνήσουν;


Δυνμική παρέμβαση για το θέμα του ΜΤΣ, τα άδεια ταμεία, την εκποίηση περιουσιακών στοιχείων του και την διαφάνεια με ταυτόχρονη ενημέρωση των στελεχών, τα οποία είναι οι μέτοχοι, έκανε ο ΣΥΣΜΕΔ. Συγκεκριμένα ο ΣΥΣΜΕΔ με επιστολή-ερώτημα προς τον υπουργό Εθνικής Άμυνας ζητά απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα. Φαίνεται πως τα στελέχη δεν είναι "ΜΟΝΑ" τους στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία που θα παρθούν σημαντικές αποφάσεις γι'αυτά!



Το πλήρες κείμενο της ερώτησης του ΣΥΣΜΕΔ


Θέμα: Παροχή Πληροφοριών (Μετοχικά Ταμεία)
1. Το τελευταίο διάστημα καταγράφεται πληθώρα δημοσιευμάτων (στον έντυπο και
ηλεκτρονικό τύπο), αναφορές σε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές αναφορικά με τα
Μετοχικά Ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων (ΜΤΣ, ΜΤΝ, ΜΤΑ) και την κατάρρευση που
υφίστανται ή θα υποστούν (μονομερώς ή συνολικά), αυτά, στο μέλλον.
2. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, καθηγητής κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, στη
συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου της 14-1-2010 μεταξύ άλλων ανήγγειλε την
αναδιοργάνωση των επικουρικών ταμείων του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, των
Μετοχικών Ταμείων, με στόχο ένα ενιαίο Μετοχικό Ταμείο Ενόπλων Δυνάμεων και ένα
διαφορετικό Μετοχικό Ταμείο για το ένστολο προσωπικό του Υπουργείου Προστασίας του
Πολίτη χωρίς να θιγούν οι παροχές, αλλά με διαφάνεια και εκλογίκευση της σχέσης
εργαζόμενου και εργοδότη και των εισφορών που καταβάλει η μία και η άλλη πλευρά.
3. Είναι πρώτη φορά που πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
αναφέρεται σε ένστολο προσωπικό με τους όρους «εργαζόμενου - εργοδότη, εισφορές που
καταβάλλει η μία ή η άλλη πλευρά».
4. Ειλικρινά τα μέλη του Συνδέσμου Συνεργασίας Μελών Ενόπλων Δυνάμεων
(ένστολο προσωπικό των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων) δεν γνωρίζουν και οφείλουν να
ενημερωθούν ποιος είναι ο «εργοδότης» τους και εάν αυτά συγκαταλέγονται στη «μία» ή
στην «άλλη» πλευρά.
5. Ωστόσο, οφείλουμε να υπενθυμίζουμε τα κάτωθι, σύμφωνα με στοιχεία που
αντλήσαμε από τα ίδια τα Ταμεία, τα οποία σαφώς γνωρίζετε πολύ καλύτερα από εμάς:
α. Μετοχικό Ταμείο Στρατού (ΜΤΣ)
(1) Η ιστορία του Μετοχικού Ταμείου Στρατού ξεκινάει το 1853 με την ίδρυση
του Ταμείου Χηρών και Ορφανών του Στρατού της γραμμής της Χωροφυλακής και
Οροφυλακής.
(2) Το 1861 ιδρύονται το Ταμείο Χηρών και ορφανών των αξιωματικών του
μονίμου στρατού και της εφεδρείας, το Ταμείο των Αποστράτων Αξιωματικών και τέλος το
Ταμείο προς περίθαλψη των οικογενειών των Υπαξιωματικών και στρατιωτών.
(3) Η ιστορία συνεχίζεται το 1867 με την ενοποίηση των παραπάνω ταμείων
στο Μετοχικό Ταμείο του κατά γην Στρατού, το οποίο με τη σειρά του το έτος 1926
μετονομάζεται σε Μετοχικό Ταμείο Στρατού.
(4) Η αποστολή του Μετοχικού Ταμείου Στρατού είναι η οικονομική ενίσχυση
των Μετόχων και Μερισματούχων με την παροχή Μερίσματος, Βοηθήματος Επαγγελματικής
Αυτοτέλειας, εφάπαξ Βοηθήματος λόγω Θανάτου καθώς και η άσκηση κοινωνικής πρόνοιας
με την χορήγηση χαμηλότοκων Δανείων ειδικών αναγκών.
(5) Μέτοχοι του Ταμείου είναι το σύνολο των εν ενεργεία αστυνομικών που
προέρχονται από την τ. Χωροφυλακή και στρατιωτικών. Παρακάτω φαίνεται αναλυτικότερα
η προέλευση των μετόχων - μερισματούχων καθώς και η αναλογία αυτών.
β. Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού (ΜΤΝ)
(1) Το Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού ως οργανισμός επικουρικής ασφάλισης του
μονίμου στρατιωτικού προσωπικού του ΠΝ και του ΛΣ, αποτελεί Νομικό Πρόσωπο
Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), το οποίο τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργού Εθνικής Άμυνας,
δια μέσου του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, έχει διοικητική αυτοτέλεια, δικό του
προϋπολογισμό και ο βασικός νόμος που το διέπει είναι ο Κ.Ν. 5481/32, ο οποίος έχει
συμπληρωθεί με μεταγενέστερη νομοθεσία.
(2) Έργο του ΜΤΝ είναι η εκμετάλλευση και επαύξηση της πάσης φύσεως
κινητής και ακίνητης περιουσίας του. Το ΜΤΝ μεριμνά επίσης, για την είσπραξη των πάσης
φύσεως εσόδων που προβλέπονται από το νόμο. Σκοπός του έργου αυτού, είναι η εντός
του πλαισίου της βιωσιμότητας, παροχή στους δικαιούχους, του καλύτερου δυνατού
μερίσματος και των λοιπών κοινωνικών παροχών όπως π.χ. βοήθημα Οικογενειακής και
Επαγγελματικής Αυτοτέλειας, βοήθημα πρώτων εξόδων πένθους, δάνεια για αντιμετώπιση
εκτάκτων αναγκών, οδοντιατρική περίθαλψη κ.λ.π.
(3) Υπό τον όρο μέτοχοι του ΜΤΝ νοούνται τα πρόσωπα, τα οποία
δικαιούνται, κατόπιν ανάλογων και οριζόμενων υλικών εισφορών στο ΜΤΝ, να
απολαμβάνουν οι ίδιοι καθώς και ορισμένα μέλη της οικογένειας τους τις ωφέλειες που
παρέχονται κάθε φορά. Οι μέτοχοι διακρίνονται σε εν ενεργεία και εν αποστρατεία. Ενεργοί
μέτοχοι είναι όλοι όσοι έχουν καταταχθεί στο Π. Ναυτικό, το Λιμενικό Σώμα και την υπηρεσία
των Φάρων, όσοι έχουν τη στρατιωτική ιδιότητα κάθε βαθμού του κλάδου, μόνιμοι
Αξιωματικοί, Υπαξιωματικοί, Δίοποι και Ναύτες εθελοντές και μαθητευόμενοι, όσοι από το
Σώμα της Ν. Δικαιοσύνης προάγονται σε μέλη του Αναθεωρητικού Δικαστηρίου καθώς και οι
μόνιμοι πολιτικοί υπάλληλοι του ΜΤΝ και οι λιμενοφύλακες από την ημερομηνία κατατάξεώς
τους.
(3) Απόστρατοι μέτοχοι είναι όσοι ενεργοί μέτοχοι απομακρύνονται από την
ενεργό υπηρεσία είτε με αποστρατεία, είτε με απόταξη κατόπιν ανακριτικού ή πειθαρχικού ή
ιατρικού Συμβουλίου, οι οποίοι δικαιούνται να λάβουν σύνταξη από το Δημόσιο Ταμείο.
Οποιαδήποτε άλλη απομάκρυνση από την ενεργό υπηρεσία χωρίς δικαίωμα σύνταξης δε
δημιουργεί δικαίωμα αναγνώρισης κάποιου ως απόστρατου μετόχου. Κάθε ενεργός μέτοχος
που αποχωρεί οικειοθελώς ή βιαίως από την ενεργό υπηρεσία και δικαιούται να λάβει
σύνταξη, έχει δικαίωμα να γίνει απόστρατος μέτοχος, αρκεί να το ζητήσει μέσα στην
απαιτούμενη για την παραγραφή πενταετή προθεσμία, η οποία αρχίζει από την ημερομηνία
της έκδοσης της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την απονομή της σύνταξης,
διαφορετικά χάνει το δικαίωμα αυτό. Η αναγνώριση του δικαιώματος γίνεται με απόφαση
του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου με την οποία ορίζεται και το ανάλογο μέρισμα,
σύμφωνα με τα οριζόμενα με π.δ.
γ. Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας (ΜΤΑ)
(1) Το Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας, είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου
Δικαίου (ΝΠΔΔ) και υπάγεται υπό την ανωτάτη εποπτεία και έλεγχο του Υπουργείου
Εθνικής Άμυνας, μέσω του ΓΕΑ. Ιδρύθηκε το έτος 1939 με τον ΑΝ 1988/1939. Μέχρι τότε
όσοι υπηρετούσαν στην Αεροπορία ήταν ασφαλισμένοι στα Μετοχικά Ταμεία του Στρατού
ή Ναυτικού ανάλογα με την προέλευσή τους, γιατί, όπως είναι γνωστό, η αρχική
συγκρότηση της Αεροπορίας ως ανεξάρτητου Κλάδου των Ε.Δ. έγινε το 1930 από
προσωπικό του Στρατού Ξηράς και του Ναυτικού.
(2) Σκοπός του ΜΤΑ είναι η οικονομική ενίσχυση των ασφαλισμένων του
μετόχων και μερισματούχων με τη χορήγηση σ' αυτούς διαφόρων παροχών, όπως είναι
το μέρισμα, το ΕΚΟΕΜΑ , το βοήθημα Οικογενειακής ή Επαγγελματικής Αυτοτέλειας των
τέκνων, το βοήθημα πένθους και τα έξοδα κηδείας, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και
τους όρους που προβλέπονται στο Νόμο.
(3) Επίσης στους σκοπούς του ΜΤΑ εντάσσεται και η άσκηση γενικής
κοινωνικής πρόνοιας υπέρ των μελών του, με τη χορήγηση διαφόρων διευκολύνσεων
(δανείων, διατακτικών, οικονομικής αρωγής κ.λπ.)
(4) Ασφαλισμένοι στο Ταμείο δηλ. μέλη αυτού είναι :
(α) Οι μέτοχοι που είναι εν ενεργεία Στρατιωτικοί της Π.Α. και οι
υπηρετούντες μόνιμοι υπάλληλοι του ΜΤΑ.
(β) Οι Μερισματούχοι που είναι οι συνταξιούχοι στρατιωτικοί και οι
συνταξιούχοι μόνιμοι υπάλληλοι του Ταμείου.
(γ) Μετά το θάνατο των ανωτέρω, οι οικογένειες αυτών.
6. Επιπλέον σας γνωρίζουμε ότι:
α. Τη 5-2-2007 με ανακοίνωσή του, προς τους μερισματούχους του, το ΜΤΣ τους
γνώρισε ότι:
(1) Οι προοπτικές επιβίωσης του Ταμείου υφίσταντο (την 5-2-2007), σύμφωνα
με μελέτη της εταιρίας Deloite μέχρι το έτος 2018, οι λόγοι δε που οδήγησαν το ΜΤΣ στην
κατάσταση αυτή αναφέρονται στη διατήρηση επί πολλά έτη παθητικών επιχειρηματικών
δραστηριοτήτων με χαρακτηριστικότερη αυτή της Γενικής Τράπεζας, στην έλλειψη
μακροχρόνιου επιχειρησιακού σχεδίου και άσκηση αποτελεσματικής χρηματοοικονομικής
πολιτικής (επιχειρηματική δραστηριότητα), στην αρνητική αποδοτικότητα ιδίων κεφαλαίων
(καθαρά έσοδα/ιδία κεφάλαια), ενώ η όποια βελτίωση οφειλόταν στη μείωση των ιδίων
κεφαλαίων και όχι στην αύξηση των εσόδων, στη σημαντική εξάρτηση εσόδων από
κοινωνικούς πόρους (μεγάλος βαθμός αβεβαιότητας), στη μη επάρκεια εισφορών για
κάλυψη του κόστους παροχών και ετεροβαρή σχέση εισφορών – παροχών, στις αυξήσεις
των παροχών (μέρισμα – ΒΕΑ, ιδίως κατά τις προεκλογικές περιόδους) οι οποίες
βασίσθηκαν σε εκτιμήσεις αυξήσεως των πόρων, που δεν επαληθεύθηκαν, με αποτέλεσμα
τη συσσώρευση ελλειμμάτων για την κάλυψη των οποίων εκποιήθηκαν ακίνητα, με
συνέπεια, αφενός, τη μείωση των ετησίων εσόδων, από αυτή τη πηγή, και, αφετέρου, τη
μείωση κεφαλαιουχικών στοιχείων του Ταμείου, την ποιοτική ανεπάρκεια στελεχών, κλπ..
(2) Η μέχρι τότε (5-2-2007) επιβίωση του ΜΤΣ οφείλετο αφενός σε έκτακτους
πόρους όπως η εφάπαξ παροχή ανάθεσης της διαχείρισης του μεγάρου του ΜΤΣ
(88.000.000,00 € - ποσό το οποίο αναλώθηκε για την κάλυψη των τότε ανοιγμάτων, τη
χορήγηση ΒΕΑ και χωρίς να γίνει καμία επένδυση, η οποία θα απέδιδε στο ΜΤΣ μελλοντικά)
και εκποιήσεις ακίνητης, κυρίως, περιουσίας του.
(3) Το ΜΤΣ αφού έλαβε υπόψη του το πόρισμα της ως άνω εταιρίας,
επεξεργάζετο ήδη σειρά προτάσεων αντιμετώπισης των προβλημάτων με τη θεσμοθέτηση
νέων πηγών πόρων και εξορθολογισμού των παροχών του, ώστε οι υποχρεώσεις του στο
μέλλον να εξυπηρετούνται από πόρους που θα περιέρχονται ασφαλώς, τακτικώς και
ανελλιπώς στο Ταμείο, και όχι, κατά βάση, από κοινωνικούς πόρους ιδίως κρατήσεις (που
βαίνουν προς κατάργηση), το ύψος των οποίων δεν είναι, κάθε φορά, σταθερό.
7. Την 20-8-2009 το Γενικό Επιτελείου Ναυτικού με έγγραφό του ενημέρωσε τους
ενεργούς μετόχους και μερισματούχους του ότι κρίθηκε επιβεβλημένη η αναπροσαρμογή
των επιβαλλομένων κρατήσεων σε βάρος τους, προκειμένου αποφευχθούν δυσμενείς
επιδράσεις στη βιωσιμότητα του ΜΤΝ, λαμβάνοντας υπόψη και τις τρίτεκνες οικογένειες.
Αν και ζητήθηκαν από το Σύνδεσμό μας πληροφορίες εκ του ΥΠΕΘΑ και ΜΤΝ,
για τα παραπάνω, ουδεμία απάντηση περιήλθε σε εμάς μέχρι και σήμερα.
8. Τη 13-1-2010 ο εκπρόσωπος τύπου του ΓΕΝ, με έγγραφό του προς την
εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» τής γνωρίζει, κατόπιν δημοσιεύματός της, ότι το ΜΤΝ δεν
αντιμετωπίζει πρόβλημα ρευστότητας και ότι σύμφωνα με αναλογιστική μελέτη που
διενεργήθηκε εντός του έτους 2008, επιβεβαιώθηκε η βιωσιμότητα του ΜΤΝ. Επίσης ότι η
βιωσιμότητα του ΜΤΝ δεν θα θιγεί και στην περίπτωση συστάσεως Ενιαίου Μετοχικού
Ταμείου Ενόπλων Δυνάμεων.
9. Τέλος, σας γνωρίζουμε ότι όλοι οι «εν ενεργεία» στρατιωτικοί των Ελληνικών
Ενόπλων Δυνάμεων, ως μέτοχοι των παραπάνω Ταμείων, ουδέποτε ενημερώθηκαν και
εξακολουθούν να μην ενημερώνονται για αυτά. Ουδέποτε ζητήθηκε η άποψή τους και
ουδέποτε συμμετείχαν στη λήψη των αποφάσεων (δια των ΔΣ των). Λήψη αποφάσεων που
δεν έχουν να κάνουν με την επιχειρησιακή ετοιμότητα των Ενόπλων Δυνάμεων, με τη
Διοίκηση αυτών, αλλά με το μέλλον τους, με το μέλλον των οικογενειών τους και των
παιδιών τους, των περιουσιών τους, που «άφωνα» καταβάλλουν μηναία, ως πιστοί και
φιλότιμοι στρατιώτες.
10. Κατόπιν όλων των ανωτέρω και στα πλαίσια της διαφάνειας, της αξιοκρατίας,
του κοινωνικού διαλόγου και της διαβούλευσης, παρακαλούμε όπως μας ενημερώσετε,
προκειμένου ενημερώσουμε, εν συνεχεία, τα μέλη μας:
α. Ποιες οι αναλογιστικές μελέτες που υπάρχουν για τα Μετοχικά Ταμεία, πότε
έλαβαν χώρα αυτές, από ποιες εταιρίες και ποια τα πορίσματά τους; Ή δυνατόν μας
αποσταλούν ακριβή αντίγραφα αυτών.
β. Ποια η αναγκαιότητα των, κατά καιρούς, εκποιήσεων των κτιρίων ιδιοκτησίας
των Μετοχικών Ταμείων; [Ενδεικτικά αναφέρονται: εκποίηση δύο ακινήτων που βρίσκονται
στη Θεσσαλονίκη (Τσιμισκή 6 και Ι. Δραγούμη, Κομνηνών 20 και Τσιμισκή), εκποίηση πέντε
(5) καταστημάτων πολυκατοικίας που βρίσκεται στην Αθήνα (οδό Αριστοτέλους 79-81 και
Χέυδεν), εκποίηση οικοπέδου που βρίσκεται στην Αθήνα (στη συμβολή των οδών Β. Σοφίας
και Αιγινήτου), εκποίηση κτιρίου που βρίσκεται στην Αθήνα (επί των οδών Φιλελλήνων 10
και Ξενοφώντος 13), εκποίηση κτιρίου που βρίσκεται στην Αθήνα (οδός Ακαδημίας 3). Βάση
ποίων αποφάσεων εκποιήθηκαν τα κτίρια αυτά; Κατά τη λήψη των σχετικών αποφάσεων
υπήρξε μειοψηφία ή οι αποφάσεις αυτές έτυχαν της απολύτου πλειοψηφίας; Ποια τα φυσικά
πρόσωπα που συμμετείχαν στα ΔΣ αυτά; Ποια τα ποσά που εισπράχθηκαν από τις
εκποιήσεις αυτές; Πού χρησιμοποιήθηκαν τα εισπραχθέντα τούτα ποσά; Ή δυνατόν μας
αποσταλούν ακριβή αντίγραφα τυχόν υπαρχόντων εγγράφων.
γ. Πότε αποφασίσθηκε η αύξηση στο μετοχικό κεφάλαιο της Γενικής Τράπεζας
της Ελλάδας και με ποίου ευθύνη; Ποιο ποσό τελικά επενδύθηκε στη αύξηση του μετοχικού
κεφαλαίου της Γενικής Τράπεζας της Ελλάδας και με ποίου ευθύνη; Ποια η μετοχική
συμμετοχή του ΜΤΣ σε αυτή; Ή δυνατόν μας αποσταλούν ακριβή αντίγραφα τυχόν
υπαρχόντων εγγράφων.
δ. Υφίσταται πρόθεσή σας περί συμμετοχής των «εργαζομένων» ένστολων
Ελλήνων στρατιωτικών στο ΔΣ του υπό πρόταση Ενιαίο Ταμείο Ενόπλων Δυνάμεων; Σε
καταφατική απάντηση, με ποιο ποσοστό και υπό ποια μορφή θα συμμετέχουν οι
στρατιωτικοί αυτοί;
ε. Η πολιτική βούληση για τη σύσταση του νέου Ταμείου θα εκτεθεί σε δημόσια
διαβούλευση, όπως έχει δεσμευτεί και εφαρμόζει έως τώρα η παρούσα κυβέρνηση από τη
στιγμή αναλήψεως των καθηκόντων της, ή για τα ζητήματα που αφορούν οικονομικά και
ασφαλιστικά ζητήματα των Ενόπλων Δυνάμεων θα υπάρξει κάποια «εξαίρεση»;
11. Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συνεργασία σας και είμαστε στη διάθεσή
σας, για οποιαδήποτε πληροφορία ή διευκρίνιση.__

Δεν υπάρχουν σχόλια: