Ο Ντένης Πλέσσας ασχολείται με τα θέματα της αμυντικής βιομηχανίας από το 1976. Από το 1983 εργάζεται στην αμερικανική Lockheed Martin και σήμερα είναι αντιπρόεδρος Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής για τον τομέα μάρκετινγκ της εταιρίας. Ως εκ της θέσεώς του γνωρίζει πολλά από το προσκήνιο και το παρασκήνιο
της παγκόσμιας αμυντικής βιομηχανίας, για τα περισσότερα εκ ων οποίων δεν μπορεί να μιλήσει λόγω των δεσμεύσεων και των στεγανών που υπάρχουν σ’ έναν τόσο ευαίσθητο χώρο. Για όσα μπορεί μίλησε στον «ΑτΚ» με την ευκαιρία της παρουσίας του στη Θεσσαλονίκη και στην έκθεση «Defensys», που ολοκληρώνεται σήμερα στο εκθεσιακό κέντρο της Helexpo. Οπως είναι φυσικό, ο λόγος του είναι υπαινικτικός και διπλωματικός, αλλά με λίγη προσοχή πολλά μπορεί να καταλάβει κανείς. Να επιβεβαιώσει ή να αναθεωρήσει απόψεις για την παγκόσμια πολεμική βιομηχανία και το… μυστήριο που την περιβάλλει.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ
ΓΙΩΡΓΟ ΜΗΤΡΑΚΗ
Κύριε Πλέσσα, με ποιον τρόπο έχει επηρεάσει την αμυντική βιομηχανία η παγκόσμια κρίση;
Σε σχέση με άλλες αγορές το αμυντικό υλικό είναι συχνά ανελαστικό, υπό την έννοια ότι καμία χώρα δε διακινδυνεύει την εθνική της ασφάλεια κι επομένως γίνονται θυσίες, ώστε οι χώρες να διαθέτουν αξιόμαχες ένοπλες δυνάμεις. Η Lockheed Martin κάνει μεγάλες προσπάθειες να διασφαλίσει προς τους πελάτες της προϊόντα με την καλύτερη δυνατή σχέση κόστους / αποδοτικότητας. Σε αυτό το πλαίσιο μειώνει περιττά έξοδα και προσφέρει καλύτερες τιμές. Ειδικά στην Ελλάδα αντιμετωπίζουμε με ευαισθησία την οικονομική κρίση. Στεκόμαστε δίπλα στις ένοπλες δυνάμεις.
Ποιο είναι το βασικότερο κριτήριο επιλογής ενός οπλικού συστήματος από μία χώρα;
Αφού αξιολογηθούν οι απειλές και οι επιχειρησιακές ανάγκες, το στοιχείο στο οποίο συνήθως επικεντρώνεται μια χώρα είναι η καλύτερη δυνατή σχέση κόστους / αποτελεσματικότητας. Αυτό σημαίνει ότι εξετάζουν και το κόστος απόκτησης και το κόστος υποστήριξης.
Η πολιτική επιρροή τι ρόλο παίζει;
Πάντα υπάρχει πολιτική επιρροή, διότι τα οπλικά συστήματα πωλούνται από συμμάχους προς συμμάχους. Αλλωστε ένας σημαντικός παράγοντας στην αξιολόγηση είναι να αισθάνεται η χώρα που αγοράζει ένα οπλικό σύστημα ότι θα έχει την υποστήριξη της χώρας παραγωγού για δεκαετίες με ανταλλακτικά, αναβαθμίσεις κ.λπ.
Οι χώρες που αγοράζουν όπλα ζητούν και πολιτική κάλυψη;
Πάρτε, για παράδειγμα, την Ελλάδα. Αγοράζει περισσότερα αμυντικά συστήματα από την Ευρώπη και λιγότερα από τις ΗΠΑ.
Σχέσεις εμπιστοσύνης
Στο χώρο της δικής σας ευθύνης, που είναι η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή και η Αφρική, το γεγονός ότι εκπροσωπείτε μια εταιρία από τις ΗΠΑ είναι συνήθως πλεονέκτημα ή μειονέκτημα έναντι των χωρών - πελατών με τις οποίες συζητάτε;
Οι περισσότερες χώρες αντιμετωπίζουν την εταιρία μας ως προμηθευτή και συνεργάτη. Οι σχέσεις μας βασίζονται στη συνέπεια και την εμπιστοσύνη. Η ποιότητα και οι τιμές των προϊόντων, αλλά και η υποστήριξη των οπλικών συστημάτων, είναι κυρίαρχα θέματα. Φυσικά υπάρχει και η πολιτική διάσταση. Σας θυμίζω ότι από τις 25 χώρες που τα τελευταία 20 χρόνια έχουν αγοράσει αεροπλάνα F 16, οι 14 επανήλθαν για 52 επαναληπτικές παραγγελίες. Αυτό κάτι υποδηλώνει.
Πώς αισθάνεστε όταν ακούτε ότι ξέσπασε κάπου στον κόσμο ένας πόλεμος;
Τα οπλικά συστήματα αγοράζονται από τις κυβερνήσεις –πολλές φορές με μεγάλες οικονομικές θυσίες από τους λαούς- με βασικό στόχο να διασφαλίσουν την ειρήνη, ώστε οι πολίτες να ζουν σε ασφαλές περιβάλλον. Προς αυτήν την κατεύθυνση στοχεύει και η Lockheed Martin. Αλλωστε δε χρησιμοποιούνται όλα τα προϊόντα μας και όλες οι τεχνολογίες μας για πολεμικές συρράξεις. Κάθε φορά που γίνεται μια φυσική καταστροφή στον κόσμο, τα πρώτα αεροπλάνα που φτάνουν με βοήθεια είναι τα C 130. Το ίδιο και στις ειρηνευτικές αποστολές. Τα ηλεκτρονικά της εταιρίας χρησιμοποιούνται για τα συστήματα της εναερίου κυκλοφορίας.
Διεθνείς συνεργασίες
Πώς βλέπετε το μέλλον της αμυντικής βιομηχανίας;
Βλέπω να ενισχύονται οι διεθνείς συνεργασίες. Τα οπλικά συστήματα γίνονται ολοένα και ακριβότερα για να αναπτυχθούν από μία και μόνο χώρα. Επίσης, γίνονται πιο πολύπλοκα και άρα χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να αναπτυχθούν και να αφομοιωθούν. Ακόμη αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχουν χώρες που ενδιαφέρονται να συνεργαστούν στον αμυντικό τομέα. Το αν η αμυντική βιομηχανία ασχοληθεί περισσότερο με την κλασική άμυνα ή με τα θέματα ασφάλειας θα μας το πει η αγορά. Στη σύγχρονη εποχή τα τρομοκρατικά χτυπήματα οδηγούν τις κυβερνήσεις να ενδιαφέρονται πολύ για την εσωτερική ασφάλεια.
Πόσο αλήθεια είναι ότι οι μεγάλες πολεμικές βιομηχανίες ασκούν τεράστια επιρροή στον πλανήτη;
Ισως λιγότερο απ’ όσο οι απλοί άνθρωποι νομίζουν. Και οι αμυντικές βιομηχανίες είναι ευαίσθητες στις συνθήκες της αγοράς. Γι’ αυτό και πολλές κλείνουν ή συγχωνεύονται. Ο χάρτης της αμυντικής βιομηχανίας έχει αλλάξει δραματικά τα τελευταία χρόνια. Οι οικονομικές κρίσεις επηρεάζουν τις πολεμικές βιομηχανίες, όπως και ο ανταγωνισμός. Οι επιλογές των κυβερνήσεων για το πού θα διαθέσουν τα κονδύλια –στην άμυνα, στο εμπόριο, στην παιδεία, στην υγεία, στην κοινωνική πολιτική- επηρεάζουν τον κλάδο.
Η κουλτούρα κάθε λαού πώς επηρεάζει τις στρατιωτικές προμήθειες;
Κάθε χώρα έχει τη νοοτροπία της, τις δικές της αμυντικές δαπάνες και τις δικές της οικονομικές δυνατότητες. Για τα οπλικά συστήματα καμία αγορά δεν είναι εύκολη, διότι οι προμήθειες αυτές είναι δεσμευτικές για δεκαετίες και διαμορφώνουν την αμυντική φυσιογνωμία κάθε χώρας.
agelioforos.gr
2 σχόλια:
MR PLESSA
ΤΙΘΕΤΑΙ ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ, ΠΟΙΑ ΗΤΑΝ Η ΑΡΧΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΑΝΑ ΩΡΑ ΤΟΥ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΥΣ F-16 ΚΑΙ ΠΟΣΟ ΤΗΣ % ΠΕΣΑΤΕ ΕΞΩ, ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΥΠΟΨΗ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ, ΤΙΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΤΙΣ ΕΙΧΑΤΕ ΚΡΥΦΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΒΓΑΛΑΤΕ ΑΠΟ ΤΟ ΣΕΝΤΟΥΚΙ ΣΤΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΧΡΟΝΟ, ΚΑΙ ΑΝ Η ΚΑΤΑΚΟΡΥΦΗ ΑΥΞΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΕΙΤΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟ ΣΤΙΣ ΗΠΑ; ΔΕΥΤΕΡΟΝ ΒΑΣΗ ΠΟΙΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΑΝΑΦΕΡΕΣΤΕ ΣΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΤΑΝΤΗΣΕΙ ΚΑΙ ΤΡΙΤΩΝ ΤΟ ΝΕΟ ΣΤΡΑΤΗΓIKΟ ΔΟΓΜΑ ΤΟΥ ΝΑΤΟ ΚΑΘΟΡΙΖΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΕΙΔΟΣ ΤΗΣ ΑΠΕΙΛΗΣ, ΕΣΕΙΣ ΠΟΤΕ ΤΟ ΛΑΒΑΤΕ ΥΠΟΨΗ, ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Η ΜΕΤΑ ΚΑΙ ΑΝ ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΟΠΛΙΚΑ ΜΕΣΑ ΚΑΛΥΠΤΟΥΝ ΤΙΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΔΟΓΜΑΤΟΣ;
MR PLESSA
ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΦΡΑΓΚΑ ΝΑ ΠΑΡΕΙΣ, ΠΤΩΧΕΥΣΑΜΕ ΓΙΑΤΙ ΕΣΥ ΚΑΙ ΟΙ ΟΜΟΙΟΙ ΣΟΥ ΦΑΓΑΤΕ ΜΕΓΑΛΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΠΙΤΑΣ. ΜΗΝ ΠΑΙΔΕΥΕΣΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΙΣ ΓΙΑ ΑΝΕΛΑΣΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ.
Δημοσίευση σχολίου