Ανακοίνωση ΠΕΑΛΣ και σχολιασμός του νέου νομοσχεδίου
Σχέδιο Νόμου για σύσταση Αρχηγείου Λ.Σ.-Ε.Α.
Πειραιάς, 28-01-2011
Συνάδελφοι,
Με αφορμή την κατάθεση του Σχεδίου Νόμου περί σύστασης Αρχηγείου Λ.Σ.- Ε.Α. και ενώ κατ’ αρχήν συμφωνούμε τόσο με την ίδρυση Αρχηγείου ΛΣ, όσο και με συγκεκριμένα άρθρα του σχεδίου νόμου, διαφωνούμε κάθετα με τις σημαντικότερες διατάξεις αυτού ως εξής:
1. Την μετονομασία του Σώματος που εξαρχής υποδηλώνει μία σαφή τάση περιορισμού των αρμοδιοτήτων του Λ.Σ.
2. Τον περιορισμό της έως σήμερα αποστολής του Σώματος και συνακόλουθα των αρμοδιοτήτων του, κατά βάση στην αστυνόμευση και στην ασφάλεια.
3. Την διχοτόμηση του προσωπικού Λ.Σ. σε διαφορετικά Υπουργεία.
4. Την υποχρέωση των περιφερειακών υπηρεσιών Λ.Σ. να ασκούν τις ανατιθέμενες αρμοδιότητες μέσω εγκυκλίων – διαταγών άλλων Υπουργείων.
και διαπιστώνουμε:
1. Την απουσία σοβαρής προσπάθειας εκσυγχρονισμού του Σώματος σε σημαντικά θέματα όπως το σύστημα προσλήψεων, κρίσεων – προαγωγών, εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης του προσωπικού.
2. Τον αποκλεισμό των συνδικαλιστικών εκπροσώπων των εργαζομένων από προβλεπόμενα στο σχέδιο Νόμου Συμβούλια για θέματα που αφορούν την οργανωτική δομή του Σώματος στο μέλλον, καθώς και όλα τα θέματα που αφορούν το προσωπικό Λ.Σ.
Συνάδελφοι,
Το Λ.Σ. αντιμετώπιζε προβλήματα σημαντικά τα οποία όμως σε κάθε περίπτωση δεν οφείλονταν στο έμψυχο δυναμικό του αλλά στις πολιτικές που εφαρμόστηκαν τα τελευταία χρόνια και συγκεκριμένα στην απαξίωση των πόρων του, ήτοι, του ανθρώπινου δυναμικού και των διατεθέντων επιχειρησιακών μέσων, κατάσταση που δεν είδαμε να βελτιώνεται σημαντικά μέχρι σήμερα.
Καλούμε τον κ. Υπουργό Προστασίας του Πολίτη να λάβει σοβαρά υπ’ όψιν τα προαναφερόμενα και δηλώνουμε ότι ήμασταν και είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε διεξοδικά και εμπεριστατωμένα τις θέσεις μας, όταν κληθούμε, τονίζοντας ότι η ΠΕΑΛΣ θα συνεχίσει την προσπάθεια που καταβάλλει για να πείσει για το λάθος που διαπράττεται με την επιλογή αυτή.
Για το Δ.Σ.
O Πρόεδρος
Γεώργιος ΜΑΝΩΛΟΥΔΗΣ
Ο Γενικός Γραμματέας
Δημήτριος ΣΑΪΤΑΚΗΣ
--------------------------------------------------------------------------------
Πειραιάς, 02-02-2011
ΠΡΟΣ : Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης.
Αναγνωρίζουμε την αναγκαιότητα ίδρυσης Αρχηγείου Λ.Σ., πάγιο αίτημα των εργαζομένων, στο πλαίσιο όμως της έως σήμερα λειτουργίας και αποστολής του. Διαφωνούμε κάθετα με τις σημαντικότερες διατάξεις του παρόντος Σχεδίου Νόμου και συγκεκριμένα:
1. με την μετονομασία του Σώματος που εξαρχής υποδηλώνει μία σαφή τάση περιορισμού των αρμοδιοτήτων του Λ.Σ.
2. με τον περιορισμό της έως σήμερα αποστολής του Σώματος και συνακόλουθα των αρμοδιοτήτων του, κατά βάση στην αστυνόμευση και στην ασφάλεια.
3. με την διχοτόμηση του προσωπικού Λ.Σ. σε διαφορετικά Υπουργεία.
4. με την υποχρέωση των περιφερειακών υπηρεσιών Λ.Σ. να ασκούν τις ανατιθέμενες αρμοδιότητες μέσω εγκυκλίων – διαταγών άλλων Υπουργείων.
και διαπιστώνουμε:
1. Την απουσία σοβαρής προσπάθειας εκσυγχρονισμού του Σώματος σε σημαντικά θέματα όπως το σύστημα προσλήψεων, κρίσεων – προαγωγών, εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης του προσωπικού.
2. Τον αποκλεισμό των συνδικαλιστικών εκπροσώπων των εργαζομένων από τα προβλεπόμενα στο σχέδιο Νόμου Συμβούλια για θέματα που αφορούν την οργανωτική δομή του Σώματος στο μέλλον, καθώς και όλα τα θέματα που αφορούν το προσωπικό Λ.Σ.
Η επιχειρηματολογία της Κυβέρνησης για την αναγκαιότητα της αλλαγής αυτής, ώστε να εξυπηρετεί καλύτερα, συντονισμένα, αποτελεσματικά και ισόρροπα το επίπεδο προστασίας και ασφάλειας, δηλαδή να παρέχει απρόσκοπτα τις υπηρεσίες του στην αστυνόμευση και την ασφάλεια, αποδεικνύεται αντιφατική και καταρρίπτεται από τις ίδιες τις διατάξεις του Νόμου. Συγκεκριμένα, ενώ από την αποστολή του Σώματος αποκόπτεται ο τομέας της ναυτιλίας (άρθρο 2), προβλέπεται η άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών από τις περιφερειακές υπηρεσίες του Λ.Σ. (άρθρο 23 παρ. 7) που αποτελούν τον κύριο κορμό του Σώματος.
Το Λιμενικό Σώμα αποτελεί ένα οργανισμό που για ενενήντα χρόνια η αποστολή του ήταν η διοίκηση της Εμπορικής Ναυτιλίας και η άσκηση αστυνομικών καθηκόντων στα λιμάνια, τα παράλια και τη θάλασσα.
Η συμβολή του τόσο στην ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας όσο και στην ασφάλεια και την τάξη στα λιμάνια και τις ελληνικές θάλασσες υπήρξε αποφασιστική, αποτελώντας ένα υποδειγματικό μοντέλο διοίκησης στο γκρίζο περιβάλλον της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, διαμορφώνοντας παράλληλα στοιχεία εθνικής ισχύος στα διεθνή fora.
Με τις νέες αυτές ρυθμίσεις, απαξιώνεται η προσφορά του χωρίς καμία απολύτως πειστική δικαιολογία και εγκαταλείπονται στην τύχη τους στελέχη με τεχνογνωσία και επιστημονική κατάρτιση, που για πολλά χρόνια με κόπο και χρήματα του ελληνικού λαού, εκπαιδεύτηκαν να υπηρετούν το χώρο αυτό.
Στις δύσκολες αυτές περιστάσεις που αντιμετωπίζει η χώρα μας, είναι επιβεβλημένο να αξιοποιηθεί και όχι να απαξιώνεται με τη διχοτόμηση των αρμοδιοτήτων του, η αναγνωρισμένη προσφορά των υπηρεσιών του Λ.Σ. σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιείται έως σήμερα, με ευμενή σχόλια από όλες τις πλευρές.
Τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετώπιζε και αντιμετωπίζει το Λιμενικό Σώμα δεν οφείλονται στο έμψυχο δυναμικό του, αλλά στις πολιτικές που εφαρμόστηκαν τα τελευταία χρόνια και συγκεκριμένα την απαξίωση των πόρων του, ήτοι του ανθρώπινου δυναμικού και των διατεθέντων επιχειρησιακών του μέσων, πλωτών, χερσαίων και εναερίων, κατάσταση που παραμένει μέχρι και σήμερα.
Ως πρώτη παγκόσμια ναυτική δύναμη αποτελούσαμε και οφείλουμε να αποτελούμε το πρότυπο οργάνωσης και λειτουργίας του διοικητικού φορέα της ναυτιλίας.
Για το Δ.Σ.
O Πρόεδρος
Γεώργιος ΜΑΝΩΛΟΥΔΗΣ
Ο Γενικός Γραμματέας
Δημήτριος ΣΑΪΤΑΚΗΣ
--------------------------------------------------------------------------------
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΚΑΤ’ ΑΡΘΡΟ
ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΡΧΗΓΕΙΟΥ
ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ - ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΚΤΟΦΥΛΑΚΗΣ
Άρθρο 1: Μετονομασία Λιμενικού Σώματος και υπαγωγή του στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
Διαφωνούμε με την μετονομασία του Λιμενικού Σώματος καθώς ήδη εξαρχής φαίνεται μια τάση για περιορισμό των αρμοδιοτήτων του Λ.Σ.- Ε.Α., που επιβεβαιώνεται από την ακριβή μετάφραση του αγγλικού όρου «Coast Guard» («φύλακας των ακτών). Ο όρος «ακτοφυλακή» έχει σαφώς πιο περιορισμένο νόημα σε σχέση με το «Λιμενικό Σώμα».
Άρθρο 2: Αποστολή
Ενώ στην αιτιολογική έκθεση του νόμου λογίζεται ότι η σημασία και αποστολή του Λ.Σ.-Ε.Α. όχι μόνο θα παραμείνει ίδια αλλά και θα ενισχυθεί με αρμοδιότητες, δεν περιλαμβάνονται στους σκοπούς του η ανάπτυξη και η προώθηση της ναυτιλίας, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα.
Αντίθετα, η αποστολή του Λ.Σ.- Ε.Α. περιορίζεται κατά βάση στην αστυνόμευση των λιμενικών ζωνών και δίνεται έμφαση στον αστυνομικό και μόνο χαρακτήρα του σώματος (εξασφάλιση δημόσιας τάξης, κρατικής ασφάλειας, ασφαλούς ναυσιπλοΐας, πρόληψη και καταστολή του εγκλήματος, αστυνόμευση).
Ατυχής είναι η διατύπωση της διάταξης στο σημείο που αναφέρεται ο σκοπός η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος γενικά και αόριστα. Η διατύπωση είναι άκρως γενικόλογη και ασαφής και προμηνύει σύγκρουση αρμοδιοτήτων με τους άλλους δημόσιους φορείς που είναι επιφορτισμένοι με την χάραξη πολιτικής για την προστασία του περιβάλλοντος (ΥΠΕΚΑ, ΥΘΥΝΑΛ, Νομαρχίες κ.α.)
Παρ. 2, γ: “Η λειτουργία του Κέντρου Παρακολούθησης Αλιείας”.
Η πολιτική της Αλιείας ανήκει στο ΥΘΥΝΑΛ, ενώ το Λ.Σ.-Ε.Α. υπάγεται στο ΥΠΤΠ. Τι είδους λειτουργία θα είναι αυτή; Είναι δυνατόν η συνιστώμενη Ε.Α. να εποπτεύει υποθέσεις της Δημόσιας Διοίκησης, υπηρεσίες άλλου Υπουργείου; Θα διχοτομηθούν και οι αρμοδιότητες για την αλιεία;
Παρ. 2, θ: Θα υπάρξει νέα συναρμοδιότητα με τους Οργανισμούς Λιμένος; (ΟΛΠ, ΟΛΘ κ.λ.π.)
Παρ. 2, ι: Η νομική διατύπωση «έλεγχος νομιμότητας» είναι ατυχής.
Σε έλεγχο νομιμότητας μπορούν να προβούν μόνο οι ίδιες οι εκδούσες αρχές των αδειών. Πρέπει να γίνει διόρθωση και διευκρίνιση του περιεχομένου της διάταξης.
Άρθρο 3: Έκταση αρμοδιοτήτων Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής“Ο θαλάσσιος χώρος ευθύνης της”: Ποιος είναι ο χώρος αυτός; Να γίνει διευκρίνιση «ο ελληνικός θαλάσσιος χώρος όπως αυτός οριοθετείται κάθε φορά από την κυβέρνηση».
Άρθρο 4: Χαρακτήρας υπηρεσιών του Λ.Σ.- Ε.Α.
Παρ. 1: Συμφωνούμε με την διάταξηΠαρ. 2: Από ποιον εφοδιάζεται με τα “απαραίτητα μέσα”; Από δικούς του πόρους; Από το κράτος; Το ΥΠτΠ; το ΥΘΥΝΑΛ; Το ΕΣΠΑ;
Άρθρο 5: Διάρθρωση
Να ιδρυθεί Διεύθυνση Εκπαίδευσης ως ξεχωριστή κεντρική υπηρεσία (αντί να βρίσκεται μαζί με την Οργάνωση της Νομοθεσίας στον Κλάδο Διοίκησης, Οργάνωσης και Εκπαίδευσης – στο άρθρο 7, παρ. 3, δ΄ του νομοσχεδίου), της οποίας η αρμοδιότητα θα εκτείνεται σε όλη την επικράτεια, και σε αυτήν να υπάγονται οι “Σχολές Λ.Σ.-Ε.Α.”. Διαφορετικά δεν μπορεί να θεωρηθούν οι σχολές Λ.Σ. - Ε.Α. κεντρική υπηρεσία, αφού αυτές δεν έχουν καμία αρμοδιότητα εκτός του χώρου τους.
Παρ.3-4-5: Να υπάγονται στον Υπαρχηγό και όχι στον Αρχηγό, ώστε με αυτό τον τρόπο ο Αρχηγός Λ.Σ. να εκτελεί απρόσκοπτα τα καθήκοντά του.
Στην παρ.4 αναγράφονται ότι υφίστανται οι περιπτώσεις ια – ιβ της παρ.2 οι οποίες δεν υφίστανται.
Άρθρο 6: Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής
Συμφωνούμε με τις διατάξεις του άρθρου.
Άρθρο 7: Διάρθρωση Αρχηγείου Λ.Σ.- Ε.Α.
Παρ. 3: «Κλάδος Διοίκησης, Οργάνωσης και Εκπαίδευσης».
Να ιδρυθεί και να ενταχθεί σε αυτόν τον Κλάδο ξεχωριστή «Διεύθυνση Νομικής Υπηρεσίας - Διεθνούς Νομικής Συνεργασίας (υπεύθυνη π.χ. για νομοτεχνική επεξεργασία διατάξεων, παροχή νομικών συμβουλών, υπεύθυνη για τα διεθνή εντάλματα σύλληψης κτλ.).
Επιπλέον να ενταχθεί η Διεύθυνση του Υγειονομικού (που ορίζεται στο Άρθρο 5, παρ. 2, δ) σε αυτόν τον Κλάδο, δεδομένου ότι αφορά άμεσα θέματα Προσωπικού.
Άρθρο 8: Συμβούλιο Επιτελικού Σχεδιασμού και Διαχείρισης Κρίσεων
Προτείνουμε τη συμμετοχή εκπροσώπων των εργαζομένων στο Συμβούλιο Επιτελικού Σχεδιασμού καθόσον αφορά θέματα προσωπικού και σχεδιασμού του Λ.Σ. για το μέλλον.
Άρθρο 9: Οργανική Δύναμη – Προσωπικό Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής
Απαιτείται ο καθορισμός χρονοδιαγράμματος κάλυψης των κενών οργανικών θέσεων.
Άρθρο 10: Διοίκηση - Βαθμοί Διοικούντων
Προτείνεται η παράγραφος 11 να αντικατασταθεί ως εξής : «Ως Διευθυντές των Διευθύνσεων του Αρχηγείου και των Κεντρικών και των περιφερειακών υπηρεσιών επιπέδου Διεύθυνσης τοποθετούνται Αρχιπλοίαρχοι ή Πλοίαρχοι. Αξιωματικοί με το βαθμό του Πλοιάρχου ή Αντιπλοιάρχου τοποθετούνται και ως βοηθοί των Προϊσταμένων των Περιφερειακών Διοικήσεων του Λ.Σ. –Ε.Α.»
Άρθρο 11: Προϋπολογισμός Λ.Σ.- Ε.Α.
Συμφωνούμε με τις διατάξεις του άρθρου.
Αρθρο 12: Ασφάλιση Προσωπικού
Συμφωνούμε με τις διατάξεις του άρθρου
Άρθρο 13 : Προμήθειες Λ.Σ. - Ε.Α.
Οι προμήθειες να είναι πάντα σύμφωνες με τον εκάστοτε Κανονισμό Προμηθειών και Υπηρεσιών Δημοσίου καθώς και την ισχύουσα κοινοτική νομοθεσία και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή ώστε να προσαρμόζονται αυτές αναλογικά, όπως προβλέπει ειδική νομοθεσία, όταν πρόκειται για Προμήθειες Στρατιωτικού και Πολεμικού υλικού.
Άρθρο 14: Εξουσιοδοτικές διατάξεις
Παρ. στ: Να διορθωθεί το “εκ παραδρομής σφάλμα” του συντάκτη του Νομοσχεδίου “… του αστυνομικού προσωπικού”!
Δεν συμφωνούμε, η ρύθμιση θεμάτων, που αφορούν το προσωπικό ΛΣ και συγκεκριμένα το σύστημα προσλήψεων, καθορισμού τυπικών και ουσιαστικών προσόντων υποψηφίων, ιεραρχίας, κρίσεων, προαγωγών, τοποθετήσεων, μεταθέσεων, αποσπάσεων να καθορίζονται με Π.Δ.
Προτείνουμε όλα τα παραπάνω να περιληφθούν σε πολυνομοσχέδιο, που να υπόκειται στον Κοινοβουλευτικό έλεγχο, προκειμένου να αποφεύγονται με ευκολία οι συχνές τροποποιήσεις.
Άρθρο 16: Τροποποίηση Διατάξεων του ν.3079/2002 «Κύρωση του Κώδικα του Προσωπικού Λιμενικού Σώματος» (ΦΕΚ 64Α)
Άρθρο 17: Τροποποίηση του ν.3569/2007
Οι τροποποιήσεις των διατάξεων που εμπεριέχονται στα άρθρα αυτά, μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να είναι εύλογες αλλά σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται αποσπασματικά. Οι διαγωνισμοί πρόσληψης προσωπικού Λ.Σ. να πραγματοποιείται μέσω ΑΣΕΠ.
Απαιτείται συνολική επικαιροποίηση του Κώδικα του Προσωπικού λαμβάνοντας υπόψη τις νέες συνθήκες, αν και αυτή θα έπρεπε να προηγηθεί το Σχεδίου Νόμου περί σύστασης Αρχηγείου.
Συμφωνούμε απολύτως με τα προβλεπόμενα στις παρ. 9 (υγειονομική περίθαλψη προσωπικού Λ.Σ) και 10 (Αξιωματικοί νομικού) του άρθρου 16.
Άρθρο 18: Ρύθμιση θεμάτων Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού
Προτείνεται η αύξηση του ποσοστού σε 5% αντί 3% και η θεσμοθέτηση περαιτέρω ανταποδοτικών πόρων υπέρ του Ταμείου από την παροχή υπηρεσιών π.χ νηολογήσεις πλοίων.
Άρθρο 19: Ρύθμιση θεμάτων Κέντρου Ελέγχου Αποστολών λήψης και διανομής δορυφορικών σημάτων κινδύνου
Συμφωνούμε με τις ρυθμίσεις του άρθρου.
Άρθρο 20: Τροποποίηση διατάξεων ν.2932/2001 (ΦΕΚ145Α)
Άρθρο 21: Ρύθμιση θεμάτων Υπηρεσιακού Συμβουλίου Πολιτικών Υπαλλήλων ΥΘΥΝΑΛ
Τα άρθρα αυτά αφορούν θέματα ΥΘΥΝΑΛ, δεν έχουν καμία σχέση με την ίδρυση και λειτουργία Αρχηγείου Λ.Σ. και κατά την άποψή μας δεν θα έπρεπε να περιλαμβάνονται στο παρόν Σχέδιο Νόμου.
Άρθρο 22: Λοιπές Διατάξεις
Παράγραφος 1: Παρά το γεγονός ότι συμφωνούμε στην περίπτωση που δεν υπάρχει οικονομική επιβάρυνση για τον προϋπολογισμό, εκτιμούμε ότι η διάταξη αυτή δεν θα έπρεπε να περιλαμβάνεται στο παρόν σχέδιο νόμου, κατ’ αναλογία με όσα προαναφέρουμε για τα άρθρα 16-17.
Παράγραφος 2 και 3: Συμφωνούμε με τον καθορισμό ειδικότητας Αξιωματικού Νομικού, διαφωνούμε όμως με την παράλληλη μείωση ισάριθμων οργανικών θέσεων στον βαθμό του Σημαιοφόρου – Ανθυποπλοιάρχου της παρ. 1α (αα) του άρθρου 14.
Παράγραφος 5: Συμφωνούμε
Άρθρο 23: Τελικές – Μεταβατικές Διατάξεις
Στο άρθρο αυτό προβλέπεται ουσιαστικά η διχοτόμηση του προσωπικού Λ.Σ. σε δύο Υπουργεία (παράγραφος 9) και ως εκ τούτου δε συμφωνούμε.
Οι αποσπάσεις που επιδιώκονται να θεσμοποιηθούν είναι τόσες πολλές και σε τέτοιο βαθμό που ουσιαστικά χωρίζουν το προσωπικό σε δύο μέρη: Αυτό που θα εργάζεται στο ΥΠτΠ και αυτό που θα εργάζεται στο ΥΘΥΝΑΛ.
Ποιανού τις εντολές θα εκτελεί το εκάστοτε προσωπικό;
Ποιος θα θεωρείται προϊστάμενος των αποσπασμένων στο ΥΘΥΝΑΛ;
Από ποιον θα αξιολογείται το αποσπασμένο προσωπικό στα φύλλα αξιολόγησης;
Επιπλέον στερεί στο αποσπασμένο προσωπικό τη δυνατότητα εξέλιξης.
Παράγραφος 7:
Ενώ ο νομοθέτης ορίζει την αποστολή του Λ.Σ. – Ε.Α. στην αστυνόμευση και την ασφάλεια και αποκόπτει από την αποστολή του, την διοίκηση της ναυτιλίας προκειμένου κατ’ αυτό τον τρόπο απρόσκοπτα το προσωπικό να προσηλωθεί στα αστυνομικά του καθήκοντα, με τις ρυθμίσεις της παραγράφου αυτής, αναιρεί το παραπάνω επιχείρημα και αναθέτει στις περιφερειακές υπηρεσίες του Λ.Σ. δηλαδή στα ¾ του προσωπικού να ασκούν τις αρμοδιότητες άλλων Υπουργείων, βάσει των εγκυκλίων, διαταγών και οδηγιών και αυτό μάλιστα με κοινές αποφάσεις των Υπουργών, παρακάμπτοντας τον Αρχηγό Λ.Σ.-Ε.Α.
Παράγραφος 8: Η όποια αναφορά στο Ταμείο Αρωγής ΛΣ, όπως προβλέπεται από το Β.Δ. 160/1970, ως φορέα Επικουρικής Ασφάλισης είναι λανθασμένη καθώς αποτελεί Ταμείο παροχής εφάπαξ βοηθήματος στα μέλη του.
Το Δ.Σ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου