Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2010

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ: Πεζοπορία για ...οικονομία


Περισσότερα από 50 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο κοστίζουν οι «παράτες» των Ενόπλων Δυνάμεων, ποσό που προτίθεται να κόψει ή να μειώσει στο ελάχιστο δυνατό η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας.

Η δήλωση του υπουργού Εθνικής Αμυνας, ότι κόβονται η συμμετοχή των αρμάτων μάχης, οι υπερπτήσεις αεροσκαφών και οι συμμετοχές πλοίων σε εορταστικές εκδηλώσεις και παρελάσεις, βρήκε απολύτως σύμφωνους αξιωματικούς και επιτελεία αλλά εντελώς ανέτοιμους να δώσουν στοιχεία για το συνολικό κόστος των «επιχειρήσεων». Χθες το πρωί, οι ηγεσίες των τριών κλάδων ζήτησαν να έχουν μια συνολική εικόνα από τις αρμόδιες υπηρεσίες τους.
Μια πρώτη εκτίμηση είναι ότι για όλες τις παράτες σε ολόκληρη τη χώρα ξοδεύονται περί τα 50 εκατομμύρια, συμπεριλαμβανομένων και των εργατοωρών που όμως δεν χρεώνονται στους αξιωματικούς. Ενα χαρακτηριστικό δείγμα είναι η Πολεμική Αεροπορία, που καλείται να πετάξει σε πολλές εκδηλώσεις που γίνονται. Συνολικά με βάση τον ετήσιο προγραμματισμό 170 ώρες πετούν τα αεροσκάφη σε διάφορες εκδηλώσεις. Κάθε ώρα υπολογίζεται κατά μέσο όρο σε 20.000 ευρώ . Συνολικά δηλαδή οι συμμετοχές των αεροσκαφών σε παρελάσεις κάθε χρόνο κοστίζουν 3,5 εκατομμύρια δραχμές. Το κόστος αυτό θα πρέπει να διπλασιαστεί καθώς οι πτήσεις αυτές δεν καταλογίζονται ως εκπαιδευτικές, άρα δεν αφαιρούνται από το πρόγραμμα εκπαίδευσης. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι περίπου 200 ώρες τον χρόνο είναι οι πτήσεις που θα πρέπει να κάνει ένας πιλότος ΝΑΤΟϊκής χώρας για να θεωρείται αξιόμαχος.
Το ίδιο ισχύει και για το Πολεμικό Ναυτικό. Πέραν όμως των εκδηλώσεων στις οποίες συμμετέχει, που δεν είναι λίγες, τα καράβια του χρησιμοποιούνται και για τη μεταφορά εικόνων, εργολάβων της ΔΕΗ και άλλων πολλών για τα οποία σε οποιαδήποτε άλλη χώρα θα πλήρωναν οι αρμόδιες υπηρεσίες. Το κόστος κίνησης μιας φρεγάτας είναι με τιμές 2008 περίπου 55.000 ευρώ την ημέρα.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, μόνον οι δύο μεγάλες παρελάσεις κοστίζουν τουλάχιστον 7 εκατομμύρια ευρώ. Πιο ακριβή είναι η παρέλαση της 25ης Μαρτίου στην Αθήνα, καθώς απαιτούνται περισσότερες μετακινήσεις από αυτές που γίνονται για την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη. Κατά τους αρμόδιους αξιωματικούς, η παρέλαση της Αθήνας αγγίζει τα 4,2 εκατομμύρια ευρώ, ενώ της Θεσσαλονίκης κοστίζει περίπου 2,8 εκατομμύρια.
Το μεγαλύτερο μέρος του κόστους αναλογεί στις πτήσεις των αεροσκαφών. Για 30 δευτερόλεπτα, που διαρκεί το πέρασμα των μαχητικών αεροσκαφών πάνω από τους επισήμους, ο φορολογούμενος πολίτης πληρώνει 2,4 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό αντιστοιχεί σε τρεις πτήσεις αεροσκαφών -δύο δοκιμαστικές και μία της παρέλασης-, τα καύσιμα που χρειάζονται, τη συντήρηση των αεροσκαφών, χωρίς να υπολογίζονται οι εργατοώρες του προσωπικού της Πολεμικής Αεροπορίας. Επίσης, γύρω στα 2 εκατομμύρια ευρώ κοστίζουν οι πτήσεις των ελικοπτέρων αλλά και των άλλων αεροσκαφών (πυροσβεστικά και ναυτικής συνεργασίας).
Την Αεροπορία ακολουθούν οι «μαυροσκούφηδες», δηλαδή τα τανκς, που μπορεί να είναι το δεύτερο πιο εντυπωσιακό στοιχείο της παρέλασης αλλά είναι και ιδιαίτερα κοστοβόρο. Αυτή καθαυτή η παρέλαση των αρμάτων δεν κοστίζει τραγικά, καθώς το καύσιμο δεν είναι πολύ. Το κόστος έγκειται στη διαδικασία της μετακίνησης σχεδόν ολόκληρης της μονάδας από περιοχές εκτός Αττικής, φόρτωσης αρμάτων σε αρματοφορείς και καυσίμων.
Αρκετά μεγάλο είναι και το κόστος της συμμετοχής του Πολεμικού Ναυτικού. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, έχει ληφθεί η απόφαση να κοπούν όλες οι μετακινήσεις πλοίων με σκοπό τη συμμετοχή τους σε εορταστικές εκδηλώσεις σε ολόκληρη τη χώρα. Πιο συγκεκριμένα έχει αποφασιστεί να περικοπούν στο ελάχιστο και οι δαπάνες της ναυτικής εβδομάδας περιορίζοντας τις εκδηλώσεις σε μία και μόνη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: