Κυριακή 28 Μαρτίου 2010

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Από τις παρενοχλήσεις αεροσκαφών της FRONTEX μέσω ραντάρ, στις επιχειρήσεις αναχαίτισης ελικοπτέρου του Λιμενικού από F-16

Εκτός από τις φαινομενικά άσκοπες διελεύσεις - περιπλανήσεις τουρκικών πολεμικών πλοίων στο Αιγαίο, η επιλογή της Αγκυρας να διαμορφώσει και να συντηρήσει κλίμα έντασης στα ελληνοτουρκικά, εκδηλώθηκε πρόσφατα με τις επιχειρήσεις αναχαίτισης ελικοπτέρου του Λιμενικού από τουρκικά μαχητικά F-16. Το ελικόπτερο περιπολούσε στο ανατολικό Αιγαίο, στο πλαίσιο της FRONTEX, για τον έλεγχο της λαθρομετανάστευσης. Για την Αγκυρα, η απόφαση για ενεργοποίηση της FRONTEX στις περιπολίες για λαθρομετανάστευση λειτούργησε από την πρώτη στιγμή, από το 2009, οπότε έγινε η σχετική συμφωνία, και κυρίως από τη στιγμή που άρχισαν οι περιπολίες, σαν «κόκκινο πανί». Ενας βασικός λόγος ήταν το γεγονός ότι οι περιπολίες της FRONTEX γίνονται στα όρια του FIR Αθηνών, κάτι που μεταφράζεται, πρακτικά, σε αναγνώριση αυτών των ορίων ως εξωτερικών συνόρων της Ευρώπης. Μια τέτοια παραδοχή δεν θα μπορούσε ποτέ να υιοθετηθεί από την Αγκυρα, καθώς θα συνιστούσε απόσυρση από τις πάγιες διεκδικήσεις της στο Αιγαίο.

Η τουρκική πλευρά δεν είδε με καλό μάτι τις περιπολίες της FRONTEX για έναν ακόμη λόγο: η Αθήνα, χρόνια τώρα, κάθε φορά που συζητείται το θέμα της λαθρομετανάστευσης προς τη χώρα μας και, κατ’ επέκταση προς την Ε.Ε., επισημαίνει ότι θα πρέπει να πειστεί η Τουρκία να αναλάβει τις ευθύνες της, να προχωρήσει στη λήψη μέτρων για την ανάσχεση της δράσης των κυκλωμάτων λαθρομεταναστών, κάτι που συστηματικά δεν κάνει. Αντίθετα, υπάρχουν στοιχεία ότι συχνά και υπό την πίεση του μεγάλου αριθμού λαθρομεταναστών που συγκεντρώνονται στα τουρκικά παράλια, αντί να παρεμποδίζεται το πέρασμά τους στα ελληνικά νησιά από τις Αρχές της γειτονικής χώρας, διευκολύνεται. Οσο αυτή η διαπίστωση μεταφερόταν στα όργανα της Ε.Ε. από τις ελληνικές Αρχές μόνον, η Αγκυρα μπορούσε να αμύνεται, αποδίδοντας σε υπερβολές, ακόμη και σε εμπάθεια, τις σχετικές αναφορές. Οταν όμως άρχισαν οι περιπολίες των εναέριων μέσων της FRONTEX, οι εικόνες σκαφών της τουρκικής ακτοφυλακής, που συμπεριφέρονται ως συνοδευτικά των δουλεμπορικών σκαφών, διευκολύνοντας την πλεύση τους προς τα ελληνικά νησιά, αντί να προσπαθούν να την αποτρέψουν, έφθασαν στα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. και μέσω αυτού του διαύλου.

Η Αγκυρα επιχειρεί, μέσω της διαπραγμάτευσης για συνεργασία της Τουρκίας με τη FRONTEX για την αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης, να παγιώσει τις αμφισβητήσεις της στο Αιγαίο. Ετσι, στις συζητήσεις που γίνονται, η Τουρκία επιμένει στις διατυπώσεις των ορίων ελέγχου να μη γίνεται αναφορά σε εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε., αλλά να υιοθετηθεί κάποια άλλη, αόριστη διατύπωση. Η Αθήνα παραμένει σταθερή στη θέση πως δεν πρόκειται να αποδεχθεί συμφωνία συνεργασίας FRONTEX - Τουρκίας εάν δεν γίνεται σαφής αναφορά σε ταύτιση των εξωτερικών συνόρων της Ε.Ε. με αυτά της Ελλάδας. Παράλληλα, μέσω των διαπραγματεύσεων με τη FRONTEX, η Αγκυρα επιχειρεί να παγιώσει τις αξιώσεις της για δικαίωμα επιχειρήσεων έρευνας - διάσωσης στο Αιγαίο. Οι διαπραγματεύσεις είναι ακόμη σε εξέλιξη. Η Αθήνα τις παρακολουθεί στενά και έχει ενημερώσει για τις θέσεις της τη FRONTEX.

Δεκάδες περιπτώσεις

Οι επιχειρήσεις αναχαίτισης του ελικοπτέρου του Λιμενικού ερμηνεύονται από το υπουργείο Εξωτερικών ως μία ακόμη προσπάθεια της Τουρκίας να θεμελιώσει τη θεωρία των «γκρίζων ζωνών». Αξίζει να σημειωθεί ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2009, σε 32 περιπτώσεις, αεροσκάφη τρίτων χωρών (της Σλοβακίας, του Λουξεμβούργου, της Λεττονίας, της Σουηδίας, της Φινλανδίας και της Εσθονίας), που συμμετείχαν στις περιπολίες για τη λαθρομετανάστευση, δέχθηκαν, ενώ πετούσαν στην περιοχή του Φαρμακονησίου, παρενόχληση μέσω ασυρμάτου από το τουρκικό ραντάρ της Nτάτσα, ότι βρίσκονται εντός τουρκικού εναέριου χώρου και θα πρέπει να εγκαταλείψουν την περιοχή.

Από τις αρχές του 2010, σε 12 περιπτώσεις, αεροσκάφος της Λιθουανίας, που περιπολούσε στα χερσαία σύνορα, στην περιοχή του Εβρου, δέχθηκε παρενόχληση από το ραντάρ του Τσανάκαλε.

Πολωνικό αεροσκάφος, στο ίδιο διάστημα στο Αιγαίο, δέχθηκε ανάλογα μηνύματα από τα ραντάρ της Ντάτσα και της Σμύρνης, ενώ από τις 17 Μαρτίου και μετά, καθημερινές ανάλογες προειδοποιήσεις εκπέμπονται προς το ελικόπτερο του Λιμενικού, εναντίον του οποίου έγιναν οι δύο επιχειρήσεις αναχαίτισης.

Διάλογος πλοιάρχων Bafra και Αρχάγγελου

Σε αντίθετη ρότα βρέθηκαν τα ξημερώματα της περασμένης Τετάρτης, στα στενά του Καφηρέα, η τουρκική κορβέτα «Bafra» με το ελληνικό φορτηγό πλοίο «Αρχάγγελος». Ωστόσο, εν αντιθέσει με ό,τι υποστηρίχθηκε περί... αναγνωρίσεων και άλλων τινών, οι δύο πλοίαρχοι για να αποφύγουν ενδεχόμενο ατύχημα εν πλω, επικοινώνησαν, όπως γίνεται διεθνώς, μεταξύ τους προκειμένου να καθορίσουν την πορεία τους. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ανάμεσα στους δύο άνδρες έγινε ο εξής διάλογος:

– Τούρκος πλοίαρχος κορβέτας «Bafra»: «Είμαι τουρκικό πλοίο, πώς θέλετε να τηρήσουμε πορεία για να περάσουμε ασφαλώς το ένα από το άλλο;»...

– Καπετάνιος φορτηγού πλοίου «Αρχάγγελος»: «Κόκκινο με κόκκινο» (σ.σ. δηλαδή το ένα πλοίο να περάσει αριστερά του άλλου).

Η διεθνής πρακτική της ναυσιπλοΐας πρεσβεύει πως όταν δύο πλοία που πλέουν σε αντίθετη πορεία συναντηθούν βράδυ σε θαλάσσια περιοχή όπου ο ελεύθερος χώρος πλου είναι μικρός, όπως στα στενά του Καφηρέα, αποτελεί διεθνή τακτική οι πλοίαρχοί τους να επικοινωνούν μεταξύ τους προκειμένου να αποφευχθεί ενδεχόμενο ναυτικό ατύχημα.

«Και στην περίπτωση της τουρκικής κορβέτας “Bafra” με το ελληνικό φορτηγό πλοίο “Αρχάγγελος” οι δύο πλοίαρχοι εφάρμοσαν ακριβώς αυτή τη διεθνή τακτική ασφαλούς ναυσιπλοΐας για να αποφύγουν τυχόν ατύχημα», αναφέρθηκε αρμοδίως στην «Κ».


Δεν υπάρχουν σχόλια: