Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας Π. Μπεγλίτης επιβεβαίωσε επίσημα την πρόθεση παραλαβής των τριών υποβρυχίων Τύπου 214 ελληνικής ναυπήγησης, αλλά όχι και του γερμανικής κατασκευής ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ. Πρόκειται για θέση με καίριες αντιφάσεις και κινδύνους για το Πολεμικό Ναυτικό.
Αναλυτικότερα, σε συνέντευξη στον ραδιοφωνικό σταθμό «Αθήνα 984» και στους δημοσιογράφους Μ. Κοττάκη και Β. Πάικο στις 20 Οκτωβρίου, ο κ. Μπεγλίτης δήλωσε κατηγορηματικά: «Βεβαίως το υποβρύχιο που είχε παρουσιάσει προβλήματα δεν πρόκειται να το πάρει το Πολεμικό Ναυτικό. [...] Εμείς με βάση τις εισηγητικές εκθέσεις των αρμοδίων του Πολεμικού Ναυτικού και του ΓΕΝ δεν πρόκειται να το παραλάβουμε. Θα συνεχίσουμε την πολιτική που είχε ακολουθήσει και η τελευταία κυβέρνηση και ο αρμόδιος υπουργός τότε, ο κ. Μεϊμαράκης. Βεβαίως θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί η διαδικασία κατασκευής των τριών υποβρυχίων στο ναυπηγείο του Σκαραμαγκά, που δεν έχουν πρόβλημα γιατί είχαν ενσωματώσει αλλαγές και μετατροπές στο πλαίσιο των τεχνικών προδιαγραφών και της επιχειρησιακής ικανότητας που είχε περιγραφεί στη σύμβαση του...»
Για πρώτη φορά εμφανίζεται επίσημη αναφορά σε «αλλαγές και μετατροπές» των τριών υποβρυχίων του Σκαραμαγκά σε σχέση με το ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, δημιουργώντας εύλογες απορίες με βάση το χρονοδιάγραμμα κατασκευής των υποβρυχίων. Κατά το αρχικό χρονοδιάγραμμα, η καθέλκυση των τριών τελευταίων υποβρυχίων πραγματοποιείται ακριβώς 12 μήνες μετά την ενοποίηση των 5 τμημάτων του ανθεκτικού σκάφους. Η καθέλκυση του υποβρυχίου ΠΙΠΙΝΟΣ πραγματοποιήθηκε στις 15 Φεβρουαρίου 2007, με καθυστέρηση τεσσεράμισι μηνών έναντι της πρόβλεψης του χρονοδιαγράμματος για την 1η Οκτωβρίου 2006. Η καθυστέρηση αυτή πιθανότατα ήταν αποτέλεσμα κυρίως της αρχικής σειράς μετατροπών -τοποθέτηση βαλβίδων στις οπές θαλασσέρματος, διεύρυνση των σχισμών αποστράγγισης της ελεύθερα κατακλυζόμενης υπερκατασκευής καταστρώματος, τοποθέτηση φρακτών στο εσωτερικό του κατά μήκος- μετά την παρατήρηση για υπερβολική κλίση διατοιχισμού κατά τις δοκιμές εν πλω του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ. Ωστόσο δεν αποκλείεται να καθυστέρησε επίσης η ενοποίηση του ανθεκτικού σκάφους, η οποία προβλεπόταν για τις 30 Σεπτεμβρίου 2005. Οι όποιες «αλλαγές και μετατροπές» μετά την ενοποίηση του ανθεκτικού σκάφους ασφαλώς και μπορούν να εφαρμοσθούν αναδρομικά στο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ. Ωστόσο οι δοκιμές αποδοχής εν πλω του τελευταίου -όπου καταγράφηκαν οι παρατηρήσεις, περιλαμβανόμενης της κλίσης διατοιχισμού- πραγματοποιήθηκαν το καλοκαίρι του 2006, πολύ αργότερα από την ενοποίηση των τμημάτων ανθεκτικού σκάφους του ΠΙΠΙΝΟΣ!
Όταν ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Γ. Καραμαλίκης ΠΝ αποκάλυψε την πρόθεση απόρριψης του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ στους διαπιστευμένους συντάκτες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στις 27 Μαΐου 2009, ουδέν ανέφερε για «αλλαγές και μετατροπές» των επόμενων τριών υποβρυχίων. Αντίθετα τόνισε πως η πλέον πρόσφατη σειρά μετατροπών του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ -μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου 2009- εξάλειψε όλες τις τεχνικές παρατηρήσεις, ενδεικτικά περιορίζοντας την κλίση διατοιχισμού στις 18°. Έτσι, ο Α/ΓΕΝ διέψευσε προκαταβολικά τον κ. αναπληρωτή υπουργό!
Για να δικαιολογήσει την εγκατάλειψη του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, ο Α/ΓΕΝ ανέφερε πως θα απαιτηθεί σύντομα η αντικατάσταση του συσσωρευτή κόστους €4 εκατομμυρίων και πως δεν είναι σαφής για το ΠΝ η κατάσταση του υποβρυχίου, μετά τις διαδοχικές μετατροπές για την εξάλειψη των παρατηρήσεων. Επικαλέσθηκε μάλιστα ακόμη και λόγους... γοήτρου του ΠΝ, επειδή το υποβρύχιο είναι πλέον... «δυσφημισμένο»! Επομένως ο Α/ΓΕΝ υποστήριζε ουσιαστικά πως τα ναυπηγεία HDW, έχοντας ναυπηγήσει από το 1959 περί τα 74 υποβρύχια στο Κίελο και έχοντας επισκευάσει, μετασκευάσει και αναβαθμίσει δεκάδες, διέπραξαν... κακοτεχνίες στις μετατροπές του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ! Ταυτόχρονα ο Α/ΓΕΝ και ο κ. αναπληρωτής υπουργός προεξοφλούν την αποδοχή του πρώτου, δεύτερου και τρίτου υποβρυχίου ελληνικής ναυπήγησης στην ιστορία, καθώς και του ΩΚΕΑΝΟΣ (S118) μετά την πλήρη ανακατασκευή του στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, στο πλαίσιο του προγράμματος Neptune II, πάντα υπό την επίβλεψη της... κακότεχνης HDW!
Υπενθυμίζεται πως μόνον το ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ υποβλήθηκε στην πλέον πρόσφατη σειρά μετατροπών για τον περιορισμό της κλίσης διατοιχισμού, περιλαμβάνοντας ενδεικτικά την κατάργηση της δεξαμενής ψύξης καυσαερίων βάρους 5 τόνων από την υπερκατασκευή, η οποία αντικαταστάθηκε από οχετό καυσαερίων διπλού τοιχώματος, με κυκλοφορία ύδατος ενδιάμεσα για ψύξη. Η απόρριψη του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ ουσιαστικά αφαιρεί το έδαφος στο οποίο στηρίζεται η πρόθεση αποδοχής των επόμενων τριών υποβρυχίων Τύπου 214.
Βεβαίως, στις 9 Ιανουαρίου 2009 ο Α/ΓΕΝ δήλωνε στους διαπιστευμένους συντάκτες του ΥΠΕΘΑ πως δεν απέμενε παρά η αναθεώρηση της σχετικής σύμβασης εντός διμήνου ή τριμήνου, για να εφαρμοσθούν οι τελικές μετατροπές στα υπόλοιπα υποβρύχια και να παραληφθεί επίσημα το ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου!
Στην προαναφερόμενη συνέντευξη, ο κ. Μπεγλίτης ανέφερε επίσης πως «...μπορούμε να πάρουμε το αντίτιμο της πώλησης» του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, καθώς υπάρχουν «...όροι μέσα στη σύμβαση που μπορούν να ενεργοποιηθούν για μια τέτοιου είδους συναλλακτική πράξη.»
Υπενθυμίζεται πως η Σύμβαση 012Β/00 κατασκευής τριών υποβρυχίων Τύπου 214 υπεγράφη στις 15 Φεβρουαρίου 2000 και ήταν ύψους 430,84 δισ. δρχ. (€1.264,39 εκατ). Στις 31 Μαΐου 2002 υπεγράφη η Τροποποίηση Νο 3 της προαναφερόμενης σύμβασης, ύψους €409 εκατ. για την κατασκευή ενός ακόμη υποβρυχίου. Το άθροισμα έφθανε τα €1.673,43 εκατ, επομένως το μέσο κόστος κάθε υποβρυχίου ήταν €418,35 εκατ. Εάν το αντίτιμο της πώλησης σε τρίτο είναι περί τα €350 εκατ, όπως αναφέρεται σε ορισμένα δημοσιεύματα, το ελληνικό δημόσιο θα υποστεί ζημία σχεδόν €70 εκατ! Είναι σύννομο αυτό; Και ποιος ακριβώς θα αναλάβει την ευθύνη;
Επιπλέον, είναι αποδεκτή για το ΠΝ η απώλεια ενός υποβρυχίου αξίας τουλάχιστον €418,35 εκατ. με ζημία δεκάδων εκατομμυρίων, για να μην επιβαρυνθεί το ελληνικό δημόσιο με το κόστος... €4 εκατ. του συσσωρευτή;
Τελικά, οι «...εισηγητικές εκθέσεις των αρμοδίων του Πολεμικού Ναυτικού και του ΓΕΝ...» για απόρριψη του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, συγκαλύπτουν ακριβώς τις τεράστιες ευθύνες «των αρμοδίων» και της προηγούμενης κυβέρνησης συνολικά για το αδιέξοδο στα προγράμματα υποβρυχίων -με αποτέλεσμα την καταγγελία των σχετικών συμβάσεων στις 21 Σεπτεμβρίου από τους αναδόχους- ενώ είναι εύπεπτες από την παρούσα κυβέρνηση, για λόγους δημοσιονομικής και ταμειακής διευκόλυνσης. Για την απώλεια ενός πλήρως λειτουργικού και αξιόμαχου υποβρυχίου, ποιος νοιάζεται;
Όσο για το μέλλον των ΕΝΑΕ του Σκαραμαγκά, οι εξεταζόμενες λύσεις με εξαγορά τους από εταιρείες επιεικώς σε οικονομική καχεξία, προδικάζουν την επιστροφή στην εποχή των «θαλασσοδανείων» από τράπεζες υπό κρατικό έλεγχο, των παράνομων κρατικών επιδοτήσεων, των προστίμων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
hellenicdefense.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου