Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2010

Απάντηση Ευ. Βενιζέλου σε επίκαιρη ερώτηση σχετικά με τις τουρκικές προκλήσεις στο Αιγαίο


Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή του ΛΑΟΣ, κ. Ι. Κοραντή προς τον ΥΠΕΘΑ, σχετικά με τις τουρκικές προκλήσεις στο Αιγαίο.
Η ερώτηση έχει ως εξής: «Η μαζική εισβολή τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών στο Αιγαίο, μέσα στις γιορτές των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Θεοφανείων, ενώ μάλιστα ο Πρωθυπουργός επισκεπτόταν την Μυτιλήνη και ο Αναπληρωτής Υπουργός των Εξωτερικών το Αγαθονήσι, κονιορτοποίησε ό,τι είχε απομείνει από τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης Ελλάδας-Τουρκίας, συμπεριλαμβανομένου του Μνημονίου Παπούλια-Γιλμάζ. Ερωτάται ο κύριος Υπουργός: Με ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεται να αντιδράσει στην έξαρση των τουρκικών προκλήσεων στο Αιγαίο;»

Ευ. Βενιζέλος: Κύριε Πρόεδρε, όπως είχα την ευκαιρία να τονίσω κατ’ επανάληψη και με δημόσιες δηλώσεις μου προς τα Μέσα Ενημέρωσης και προσφάτως κατά τη συνέντευξη Τύπου και τη συμπλήρωση του πρώτου τριμήνου της θητείας της Κυβέρνησης, πράγματι μετά από πολλά χρόνια, είχαμε τις μέρες των γιορτών και πιο συγκεκριμένα την ημέρα των Χριστουγέννων και την ημέρα των Θεοφανείων, έντονη τουρκική αεροπορική δραστηριότητα στο Αιγαίο.
Είχαμε μετά από χρόνια και παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας, είσοδος δηλαδή στο FIR Αθηνών χωρίς υποβολή σχεδίου πτήσης και παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου και εμπλοκές, γιατί τα αεροσκάφη της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας αναχαίτισαν και αναγνώρισαν τα τουρκικά πολεμικά αεροσκάφη και διαπιστώσαμε ότι ορισμένα από αυτά τα αεροσκάφη ήταν οπλισμένα. Μάλιστα την ημέρα των Χριστουγέννων τα τουρκικά αεροσκάφη αντέδρασαν στη διαδικασία αναχαίτισης και αναγνώρισης από τα ελληνικά αεροσκάφη και είχαμε και εμπλοκή.
Γνωρίζει ο κύριος συνάδελφος που έχει διατελέσει πρέσβης της Ελλάδος στην Άγκυρα και έχει χειριστεί τα θέματα αυτά ότι το μνημόνιο Παπούλια-Γκιλμάζ όπως και τα άλλα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης έχουν πολύ συγκεκριμένο περιεχόμενο. Στην περίπτωση αυτή δεν είχαμε δέσμευση περιοχών για ασκήσεις με νόταμ, είχαμε, όμως μία έντονη δραστηριότητα που αναμφίβολα παραβιάζει το πνεύμα του μνημονίου Παπούλια-Γκιλμάζ, διότι είχαμε μία δραστηριότητα που αναμφίβολα είναι μέρα ιδιαίτερης ευαισθησίας για τον ελληνικό λαό, για την ελληνική κοινωνία. Και εμείς από τη μεριά μας σεβόμαστε πάντα τις μεγάλες θρησκευτικές γιορτές που ακολουθεί ο τουρκικός λαός, όπως είναι για παράδειγμα το Ραμαζάνι.
Κάθε φορά, όμως, ανεξάρτητα από το εάν πρόκειται για μία καθημερινή ή εάν πρόκειται για μία επίσημη αργία, για μία μεγάλη θρησκευτική ή εθνική εορτή, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει την πρόκληση αυτή και να επιβεβαιώσει την ελληνική εθνική κυριαρχία, τα ελληνικά εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα και τις ελληνικές διοικητικές αρμοδιότητες που έχουν απονεμηθεί στη χώρα μας με αποφάσεις διεθνών οργανισμών ή με διεθνείς συμβάσεις, όπως αυτές που αφορούν την ασφάλεια της Πολιτικής Αεροπορίας και ρυθμίζονται από το Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας. Στο Αιγαίο έχουμε καθημερινά προβλήματα, υπάρχουν καθημερινά εντάσεις. Πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση, γι’ αυτό και πρέπει να είναι σταθερή η εθνική μας γραμμή, σταθερή, ενιαία και να θεμελιώνεται σε μία ειλικρινή και ενεργό εθνική συναίνεση.
Εμείς έχουμε πάντα ως άξονα αναφοράς το σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου. Θέλουμε πάντα το ζήτημα της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας να λυθεί μέσω προσφυγής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Υπερασπιζόμαστε χωρίς καμία κάμψη και χωρίς καμία διολίσθηση τα εθνικά μας δικαιώματα. Θέλουμε η άλλη πλευρά να ακολουθήσει μία ευρωπαϊκή πορεία ακώλυτα. Θέλουμε η Τουρκία να συγκροτηθεί και να λειτουργήσει ως ένα σύγχρονο δημοκρατικό ευρωπαϊκό κράτος-δικαίου. Θέλουμε να συμβάλει στην οριστική επίλυση του Κυπριακού στο πλαίσιο των σχετικών αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας. Θέλουμε να συμμορφώνεται στα κριτήρια που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση και που συνιστούν θεμελιώδη πυρήνα του ευρωπαϊκού, νομικού και πολιτικού πολιτισμού για τη συμπεριφορά και τη θεσμική ποιότητα των κρατών-μελών, αλλά βεβαίως από την άλλη μεριά παρατηρούμε ότι υπάρχει μία ένταση στο εσωτερικό της γειτονικής μας χώρας, ότι πολλές φορές πράγματα αυτονόητα για τις ευρωπαϊκές χώρες δεν είναι αυτονόητα στην Τουρκία.
Επιδεικνύουμε, αυτό που έχω πει κατ’ επανάληψη στην Αίθουσα αυτή, στρατηγική ψυχραιμία. Δεν παρασυρόμεθα σε σημειακές, φευγαλέες εντάσεις, χωρίς αυτές να μπορούμε να τις εντάξουμε στο δικό μας στρατηγικό σχεδιασμό. Δεν θέλουμε να έχουμε εξαρτημένα ανακλαστικά, αλλά θέλουμε να έχουμε έλεγχο των στρατηγικών μας επιλογών. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είμαστε έτοιμοι να αγνοήσουμε προκλήσεις, ότι είμαστε έτοιμοι να καμφθούμε, ότι είμαστε έτοιμοι να αλλάξουμε τα κριτήριά μας, τα οποία βασίζονται στην ιστορία, στο Διεθνές Δίκαιο, στη γεωγραφία, στην ανάγκη καλής γειτονίας, στην αίσθηση πως οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους και στη βεβαιότητα πως μόνο οι ξεκάθαρες τοποθετήσεις διασφαλίζουν την ειρήνη και τη σταθερότητα στην περιοχή.
Προβλήματα αντιμετωπίζουμε καθημερινά, όχι μόνο από πλευράς στρατιωτικής ασφάλειας, αλλά και από πλευράς αστυνομικής ασφάλειας κατά την αντιμετώπιση του μεγάλου ρεύματος των μη νόμιμων μεταναστών. Ακόμη και η frodex που είναι μία κοινοτική δραστηριότητα, αστυνομικού, ας το πω έτσι, χαρακτήρα, αντιμετωπίζει προβλήματα, διότι πολύ συχνά παρενοχλείται από την άλλη πλευρά, η οποία και δεν σέβεται το μνημόνιο για την επαναπροώθηση που έχει υπογράψει και το οποίο τη δεσμεύει και έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Θέλω, λοιπόν και ο κύριος συνάδελφος που υπέβαλε την ερώτηση και όλη η Βουλή των Ελλήνων να είναι σίγουρη, βέβαιη ότι η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Υπουργείο Εξωτερικών παρακολουθεί τα ζητήματα, διασφαλίζει την εφαρμογή της εθνικής γραμμής, παρακολουθεί τα θέματα με ψυχραιμία, με ετοιμότητα και η Πολεμική Αεροπορία και γενικότερα όλος ο μηχανισμός των Ενόπλων Δυνάμεων, έχουν συνείδηση της αποστολής τους και επιχειρησιακή ετοιμότητα και ικανότητα ανταπόκρισης στην αποστολή τους.
Δευτερολογία Υπουργού:

Ευ. Βενιζέλος: Αρχίζω από το τελευταίο, κύριε συνάδελφε. Η Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας μπορεί να επισκεφθεί οποιαδήποτε σαρωτική εγκατάσταση μετά από μια στοιχειώδη συνεννόηση και επειδή εγώ επισκέφθηκα το ΚΑΟΚ της Λάρισας προσφάτως και ενημερώθηκα και από τον Έλληνα διοικητή και από τον αμερικανό υποδιοικητή αυτό φυσικά μπορεί να το κάνει και η Διαρκής Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας ανά πάσα στιγμή. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι και αυτούς τους τελευταίους τρεις μήνες σε όλα τα νατοϊκά όργανα μέχρι του επιπέδου του γενικού γραμματέα, αλλά κυρίως στο επίπεδο της στρατιωτικής επιτροπής έχουμε θέσει με σαφήνεια το ζήτημα του επιχειρησιακού ελέγχου και της κατανομής των αρμοδιοτήτων και της στελέχωσης των ΚΑΟΚ στο πλαίσιο της νέας δομής του ΝΑΤΟ και έχουμε καταστήσει σαφές ότι η νέα δομή αντιμετωπίζεται εν τω συνόλω της και η ενεργοποίησή της προϋποθέτει επίλυση όλων των θεμάτων που εκκρεμούν.
Ένα θέμα που εκκρεμεί είναι η κατανομή των διοικητικών θέσεων μεταξύ των κρατών-μελών του ΝΑΤΟ στη Λάρισα και στη Σμύρνη διότι, όπως γνωρίζετε, στη νέα δομή το ΚΑΟΚ του Εσκί Σεχίρ καταργείται.
Επίσης είναι προφανές ότι η «κόκκινη» τηλεφωνική γραμμή που συνδέει αυτή τη στιγμή τους διοικητές των δύο ΚΑΟΚ της παλαιάς δομής του Εσκί Σεχίρ και της Λάρισας ενεργοποιείται κάθε φορά που πρέπει να ενεργοποιηθεί. Από τουρκικής πλευράς ενεργοποιείται και πέραν των συμφωνημένων ορίων διότι η γραμμή αυτή εξυπηρετεί πολύ συγκεκριμένους στόχους έρευνας και διάσωσης, αποφυγής ατυχημάτων και προστασίας της ανθρώπινης ζωής.
Επίσης είναι προφανές ότι τα διπλωματικά διαβήματα τα διατυπώνει το Υπουργείο Εξωτερικών και εμείς ενημερώνουμε πάντα όπως πρέπει τα αρμόδια νατοϊκά όργανα διότι πολλές φορές μπορεί να έχουμε προβλήματα αεροναυτικής δραστηριότητας στο Αιγαίο που δημιουργούνται από δυνάμεις της Τουρκικής Αεροπορίας ή του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού που είναι διατεθειμένες στο ΝΑΤΟ.
Κύριε Πρόεδρε, κύριε συνάδελφε, η αλήθεια είναι ότι θα ήταν ευτυχής η Ελλάδα εάν δεν είχε τα προβλήματά αυτά στο Αιγαίο από το 1973 και μετά. Θα ήμασταν πάρα πολύ ευτυχείς αν δεν είχαν συμβεί όσα συνέβησαν το 1974 στην Κύπρο, εάν δεν είχαμε επί 35 χρόνια παρουσία τουρκικών δυνάμεων κατοχής σ’ ένα μεγάλο τμήμα της κυπριακής επικράτειας, εάν δεν υπήρχε αυτό το κλίμα έντασης και αβεβαιότητας που θέλουμε να ξεπεράσουμε για να καταστήσουμε το Αιγαίο θάλασσα ειρήνης, συνεργασίας και ανάπτυξης. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι αυτά δεν μπορούμε να τα επιβάλουμε μονομερώς.
Η δική μας καθαρή θέση, η δική μας αποφασιστικότητα αλλά και η δική μας μετριοπάθεια με τη διπλωματική έννοια του όρου μας επιτρέπουν να είμαστε αξιόπιστοι και πειστικοί και να διαμορφώνουμε τους καλύτερους δυνατούς συσχετισμούς για την προώθηση και την υπεράσπιση των εθνικών μας θεμάτων. Τα ζητήματα που αφορούν την ευρωπαϊκή πορεία της Τουρκίας σε σχέση και με την κατάσταση στο Αιγαίο αναλυτικά παρουσιάστηκαν και κατά τη διάρκεια της τελευταίας Συνόδου του Συμβουλίου Υπουργών Γενικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προετοίμασε την τελευταία Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου το Δεκέμβριο.
Επίσης έχει πολύ μεγάλη σημασία να τονιστεί ότι πολλές φορές η τουρκική πολιτική ηγεσία εμφανίζεται να έχει μία διάθεση υπέρβασης όλων των προβλημάτων, αλλά η κατάσταση στο Αιγαίο εξαρτάται από πολύ συγκεκριμένες κινήσεις στρατιωτικού επιπέδου επί των οποίων κάθε ευνομούμενη ευρωπαϊκή χώρα ασκεί και πρέπει να ασκεί απόλυτο πολιτικό έλεγχο. Όπως ασκείται στην Ελλάδα απόλυτος πολιτικός έλεγχος επί των ενόπλων δυνάμεων και της δραστηριότητάς τους, τέτοιος απόλυτος πολιτικός έλεγχος βεβαίως πρέπει να ασκείται και σε όλα τα άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στα υποψήφια κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Για τα θέματα αυτά η Κυβέρνηση είναι απολύτως ανοιχτή προκειμένου η Βουλή μέσω της αρμόδιας Επιτροπής να ενημερώνεται διαρκώς γιατί πρέπει να υπάρχει ένα αρραγές εσωτερικό εθνικό πολιτικό μέτωπο και γιατί σε καμία περίπτωση δεν πρέπει τα ζητήματα αυτά να αντιμετωπίζονται κομματικά είτε από τη σκοπιά της Κυβέρνησης, είτε από τη σκοπιά της μείζονος ή της ελάσσονος Αντιπολίτευσης και δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται και συγκυριακά. Τα θέματα αυτά δεν είναι στιγμιαία. Τα αντιμετωπίζουμε επί 36 χρόνια και θέλουμε να τα λύσουμε, αλλά δεν μπορούμε να τα λύσουμε μέσα στο τρίμηνο κατά το οποίο ασκεί τα καθήκοντά της η παρούσα Κυβέρνηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: