Μέτρα που θυμίζουν ΔΝΤ παίρνει η Πολεμική Αεροπορία για να εξασφαλίσει πως τα οικονομικά της θα εκτελούν «ασφαλείς πτήσεις» το επόμενο χρονικό διάστημα.
Με μία διαταγή-σοκ που αφορά τις Αποστολές Προσωπικού στο Εξωτερικό για το 2011, ο αρχηγός ΓΕΑ, αντιπτέραρχος (Ι) Β. Κλόκοζας αποκάλυψε τη δεινή κατάσταση που υπάρχει αφού, όπως αναφέρει, «στο πλαίσιο των τρεχουσών δημοσιονομικών συνθηκών, απαιτείται η λήψη μέτρων για την περιστολή των δαπανών θέματος (σ.σ.: Αποστολές Προσωπικού στο Εξωτερικό Έτους 2011), εξασφαλίζοντας παράλληλα την εκπροσώπηση της χώρας στο εξωτερικό, όπου τούτο κρίνεται απόλυτα επιβεβλημένο. Οι αρχικές απαιτήσεις φορέων της Π.Α. υπερβαίνουν τις πιστώσεις που ενεγράφησαν στον Π/Υ (προϋπολογισμό) και ως εκ τούτου δεν υφίσταται δυνατότητα ικανοποίησης του συνόλου αυτών».
Τα μέτρα χαρακτηρίζονται γενικά από τους αξιωματικούς αναγκαία, όμως αυτό δεν σταματά τον προβληματισμό που υπάρχει. Αφού οι ίδιοι αξιωματικοί που λένε πως δεν υπάρχει άλλος δρόμος από το «ψαλίδι» συμπληρώνουν πως η εξίσωση που καλείται να λύσει το ΓΕΑ είναι εξαιρετικά δύσκολη και επικίνδυνη. Ποιες αποστολές είναι αναγκαίες; Ποιες περιττές; Είναι περιττή για παράδειγμα μια εθιμοτυπική συνάντηση που δεν θα πάνε οι Έλληνες αξιωματικοί αλλά θα πάνε οι Τούρκοι και θα προπαγανδίσουν τις θέσεις τους; Ερωτήματα σαν και αυτά είναι βέβαιο πως βασανίζουν τόσο την ηγεσία της Π.Α. όσο και την πολιτική ηγεσία, παρά ταύτα η έλλειψη πόρων δεν αφήνει περιθώρια όπως λένε υψηλόβαθμα στελέχη δικαιολογώντας τα μέτρα.
Οι συνολικές πιστώσεις, όπως φαίνεται και από σχετικό πίνακα για το 2011, φτάνουν το 1.286.100 ευρώ, ποσό που η Π.Α. ευελπιστεί ότι τελικά όχι μόνο θα φτάσει, αλλά θα περισσέψει κιόλας αφού, όπως τονίζει ο Α/ΓΕΑ, «η διάθεση των υπόψη ποσών δεν συνεπάγεται ότι η ανάλωσή τους αποτελεί αυτοσκοπό, καθόσον με μέριμνα των εμπλεκομένων στην υλοποίηση του προγράμματος, απαιτείται να ληφθούν μέτρα περιστολής των σχετικών δαπανών». Ο αρχηγός μάλιστα, προκειμένου να μην μπορεί κανείς να ισχυριστεί πως δεν κατάλαβε περί τίνος πρόκειται, σημειώνει εμφατικά πως αυτά αφορούν τις αποστολές προσωπικού στο εξωτερικό για συμμετοχή σε συσκέψεις-συνέδρια κ.τ.λ., στις πάσης φύσεως μετακινήσεις προσωπικού της Π.Α. στο εξωτερικό διάρκειας μικρότερης των 30 ημερών και ανεξαρτήτως της πηγής χρηματοδότησής τους όπως π.χ. δρομολόγια αεροσκαφών (Αφη-πτήσεις VIP, C-130, C-27 κ.λπ.), εκπαιδεύσεις Flight Simulator, λοιπές εκπαιδεύσεις, ανασκοπήσεις προγραμμάτων, επιτροπές ελέγχου παραλαβής αεροσκαφών κ.λπ., αλλά και στις πάσης φύσεως μετακινήσεις των ήδη υπηρετούντων στο εξωτερικό.
Ξενοδοχεία και εισιτήρια από το… Google!
Τα μέτρα που έχουν άρωμα «τρόικας» προβλέπουν μεταξύ άλλων πως τα παρεπόμενα έξοδα (π.χ. ενοικίαση αυτοκινήτου) θα εγκρίνονται μόνο σε απολύτως αναγκαίες περιπτώσεις, ενώ πριν καν φτάσει στο σημείο να αναζητά μεταφορικό μέσο στο αεροδρόμιο άφιξης, ένα στέλεχος της Π.Α. θα πρέπει να γνωρίζει πως θα έχει προηγηθεί «κοσκίνισμα» της αποστολής, ώστε, αν είναι εφικτό, αντί να πάει κάποιο στέλεχος από την Ελλάδα, να αξιοποιείται το προσωπικό που ήδη υπηρετεί σε θέσεις εξωτερικού. Σε κάθε περίπτωση τα μέτρα τονίζουν πως αν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε η αποστολή θα πρέπει να είναι όσο πιο «light» γίνεται, με περιορισμό στον αριθμό των συμμετεχόντων, μείωση των ημερών κίνησης και καταβολή αποζημίωσης στους «μοναχικούς» (πλέον) ταξιδιώτες μόνο εάν η ημέρα επιστροφής τους συμπίπτει με ημέρα εργασίας.
Στη μάχη για λιτότητα επιστρατεύεται και το διαδίκτυο, καθώς θα γίνεται πλέον «σχολαστική έρευνα αγοράς και έγκαιρης κράτησης ξενοδοχείων – εισιτηρίων κ.λπ. για επίτευξη συμφερότερων τιμών». Μάλιστα το σχετικό έγγραφο αφήνει παραθυράκι και για την «τιμωρία» στελεχών, αφού αναφέρει πως «τονίζεται ότι οι μετακινούμενοι θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους, πριν την αγορά των αεροπορικών εισιτηρίων, ότι αυτά εκδίδονται ονομαστικά και ως εκ τούτου οποιαδήποτε αλλαγή (π.χ. του μετακινούμενου ή αλλαγή των ημερομηνιών των αποστολών κ.τ.λ.) μπορεί να επιφέρει οικονομικές κυρώσεις». Υψηλόβαθμα στελέχη πάντως σε σχετικό μας ερώτημα μας καθησύχαζαν λέγοντας πως από τα στελέχη ζητείται απλά το ενδιαφέρον και κάθε πιθανό κόστος θα επιβαρύνει αυτονόητα την υπηρεσία.
Πολεμικό… σχέδιο δαπανών
Οι κουτσουρεμένες αποστολές θα έχουν όμως και άλλο έναν πονοκέφαλο, αφού πλέον η ενοικίαση μεταφορικού μέσου θα γίνεται μόνον εάν αντικειμενικοί λόγοι το επιβάλλουν και είναι προς το συμφέρον της υπηρεσίας και μάλιστα αφού έχει καθοριστεί εκ των προτέρων η «οροφή» στο κόστος. Τα στελέχη μάλιστα με κάποια δόση χιούμορ λένε ήδη πως τυχεροί είναι όσοι δεν πηγαίνουν σε αποστολές, αφού οι άλλοι θα υποβάλλουν «πολεμικό σχέδιο» δαπανών με αιτιολόγηση που θα τεκμηριώνει γιατί πρέπει να νοικιαστεί π.χ. ένα Ι.Χ., γιατί είναι συνολικά οικονομικότερη η ενοικίαση από τη χρήση άλλων μέσων, ποιες είναι οι δυσκολίες για τη μετακίνηση με άλλα μέσα (π.χ. μπορεί τα στελέχη να κουβαλούν ογκώδεις αποσκευές) κ.τ.λ. Μάλιστα το αίτημα δεν θα έχει τη μορφή έκθεσης ιδεών, αλλά θα απαιτούνται πολύτιμες (και πανάκριβες) ανθρωποώρες που θα ξοδεύονται στο βωμό της οικονομίας για να προϋπάρξει της αποστολής η εκτίμηση τους ύψους της επιβάρυνσης, ύψους που θα προκύπτει «με βάση αναλυτικά στοιχεία (ημερήσιο κόστος ενοικίασης οχημάτων, χιλιομετρική απόσταση που θα διανυθεί, εκτίμηση κόστους καυσίμων κ.λπ.). Αν υποθέσουμε δε ότι έπειτα από όλα αυτά τα στελέχη έχουν πετύχει να φτάσουν στον προορισμό τους (με την όποια ψυχολογική διάθεση) πριν μεταβούν στην αποστολή τους θα πρέπει να εξετάσουν με τη συνεργασία των πρεσβειών μας τη δυνατότητα αξιοποίησης τυχόν ειδικών τιμών στους συχνούς προορισμούς και να «ερευνούν σχολαστικά τις εναλλακτικές λύσεις… εξασφαλίζοντας παράλληλα το επίπεδο συνθηκών διαμονής που συνάδει στο προσωπικό». Σε περίπτωση δε που υπάρχει αντικειμενική δυσκολία (για παράδειγμα όλες οι άλλες αποστολές θα καταλύσουν σε ένα και μόνο ξενοδοχείο), τότε τα στελέχη θα βγαίνουν στην… αναφορά, αφού η οικονομική επιβάρυνση θα πρέπει να αιτιολογείται είτε εγγράφως στο ΦΕΕ είτε με προσωπική αναφορά του αρχαιότερου των μετακινουμένων, «η έγκριση του οποίου θα επαφίεται στην αρμοδιότητα του διευθυντή του αντίστοιχου Κλάδου».
Η αξιολόγηση των μέτρων θα γίνει πάντως σε λίγο καιρό καθώς η Π.Α. έχει αποφασίσει να δει συνολικά στο εξάμηνο πού υπάρχουν προβλήματα και δυσλειτουργίες αλλά και πού αποδίδουν τα μέτρα. Όσο για τα στελέχη, αυτά δεν χάνουν το κουράγιο τους, και ένας έμπειρος ιπτάμενος έλεγε χαρακτηριστικά πως όσο και αν οι «αετοί» της Π.Α. είναι χωρίς λεφτά, αυτό δεν σημαίνει πως τους κόβονται και τα «φτερά» τόσο στις αποστολές τους εκτός συνόρων όσο και στη μάχη τους στο Αιγαίο.
paraskevi13.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου