Στο γόρδιο δεσμό του ευρωπροστίμου για παράνομες κρατικές ενισχύσεις στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά σκοντάφτει η πώλησή τους στην Abu Dhabi Mar, ενώ η συμφωνία - πακέτο με τους Γερμανούς για ναυπηγεία και υποβρύχια θα κριθεί στην παράταση.
Οι Γερμανοί δίνουν περιθώριο μέχρι το τέλος Αυγούστου για να επιλυθούν όλες οι βασικές εκκρεμότητες: του προστίμου και της παραλαβής του «Παπανικολή».
Το επίμαχο πρόστιμο ανέρχεται σε 230 εκατ. ευρώ, ενώ με τις προσαυξήσεις ενδέχεται να φτάσει τα 450 εκατ. ευρώ. Η ελληνική κυβέρνηση θα έπρεπε να αναζητεί τρόπους για να εισπράξει το ποσό, όμως, οι νέοι αγοραστές δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν και οι Γερμανοί απειλούν με πτώχευση.
Η ιδέα για διαχωρισμό των ναυπηγείων σε στρατιωτικό και εμπορικό τομέα (μοντέλο που έχουν ακολουθήσει και άλλες χώρες προκειμένου να μην κατηγορηθούν για κρατική ενίσχυση) φαίνεται ότι δεν ήταν εύκολο να εφαρμοστεί. Στην περίπτωση του Σκαραμαγκά ο στρατιωτικός τομέας θέλουν να περάσει στην Abu Dhabi Mar (ADM), ο δε εμπορικός να πωληθεί. Ομως στις Βρυξέλλες δεν αποδέχονται ότι ορισμένες από τις βασικές εγκαταστάσεις στην καρδιά των ναυπηγείων μπορούν να χαρακτηριστούν ως στρατιωτικές. Ειδικά κάποιες που θεωρούνται απαραίτητες από τους νέους αγοραστές για το χτίσιμο σκαφών επιφανείας.
Ενας τρόπος για να υποστηριχθεί το επιχείρημα περί «στρατιωτικών» εγκαταστάσεων είναι τα μελλοντικά εξοπλιστικά προγράμματα.
Τις τελευταίες ημέρες διακινούνται πληροφορίες ότι στο Πεντάγωνο επεξεργάζονται προτάσεις για ναυπήγηση νέων πλοίων, που συνειρμικά παραπέμπουν σε μπίζνες της κοινοπραξίας των Γερμανών με την ADM. Οι πληροφορίες θέλουν το ναυτικό να φλερτάρει με την πρόσκτηση πέντε κορβετών, ταυτόχρονα με το ψαλίδισμα του προγράμματος των γαλλικών φρεγατών, που μειώνονται από έξι σε τέσσερις.
Από την άλλη μεριά, μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να εκληφθεί και ως «κρυφή» προικοδότηση της ADM, επιπλέον της συμφωνίας-πακέτο που προβλέπει τη ναυπήγηση δύο νέων υποβρυχίων τύπου 214 αντί του εκσυγχρονισμού παλαιότερων.
Οσο για την παραλαβή του «Παπανικολή», η Αθήνα θέλει το υποβρύχιο να δοκιμαστεί εκ νέου.
Σε περίπτωση που δεν προχωρήσει η συμφωνία-πακέτο, τα ναυπηγεία κλείνουν οριστικά, οι 1.300 εργαζόμενοι βρίσκονται στον αέρα και το θέμα των υπό παραλαβή υποβρυχίων 214 παραπέμπεται στη διαιτησία.
Σε πολιτικό επίπεδο, τόσο για την υπόθεση των ναυπηγείων όσο και των μεγάλων εξοπλιστικών προγραμμάτων γενικότερα, ο Ευ. Βενιζέλος επιζητεί «διακομματική συναίνεση». Ουσιαστικά θέλει τουλάχιστον η αξιωματική αντιπολίτευση να «βάλει πλάτη» διασφαλίζοντας ότι δεν θα στηθούν στο μέλλον νέες εξεταστικές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου