Χαιρετισμός Γ.Σ.Ε.Αποστράτων Αξκών Λ.Σ.
Αγαπητοί και σεβαστοί μου συνάδελφοι.
Χαιρετίζω τις εργασίες της 22ης ετήσιας τακτικής Γενικής Συνέλευσης της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Λ. Σ. με τις πλέον εγκάρδιες και ειλικρινείς ευχές μου, για ένα ευτυχισμένο, ειρηνικό και δημιουργικό Νέο Έτος.
Δράττομαι της ευκαιρίας, με την συμπλήρωση των 90 χρόνων, από την ίδρυση του Λ.Σ. και την επαπειλούμενη ολοκλήρωση της ιστορικής πορείας του ( με την σημερινή του μορφή και αποστολή), να κάνω ορισμένες επισημάνσεις και τοποθετήσεις, που ίσως βοηθήσουν το ακροατήριο…
Το Λιμενικό Σώμα που υπηρετήσαμε είναι Στρατιωτικό Σώμα, στελεχωμένο από Αξιωματικούς, Υπαξιωματικούς και Λιμενοφύλακες, διεπόμενο από τις διατάξεις του Στρατιωτικού Ποινικού Κώδικα που ορίζει: Στρατιωτικοί κατά την έννοια του παρόντος νόμου θεωρούνται οι άνδρες και γυναίκες του Στρατού ξηράς, θαλάσσης, αέρος και του Λιμενικού Σώματος, ως και πάντες, δια νόμου με αυτούς εξομοιούμενοι .
Κατά συνέπεια:
a. Δεν είναι μία Υπηρεσία, απλά στρατιωτικά συντεταγμένη (Ανχος Γ. Βασσόπουλος 25-11-09), αλλά είναι ένα εξειδικευμένο κομμάτι των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, όπως είναι το Σώμα της Στρατιωτικής Δικαιοσύνης, το Σώμα πεζοναυτών, το Σώμα φαροφυλάκων…κ.ά.
β. Το Λ.Σ. δεν στελεχώνεται από «υπαλλήλους», όπως ατυχώς και απρεπώς προσφωνήθηκαν από τον Πολιτικό Προϊστάμενο τους οι νέοι Σημαιοφόροι Λ.Σ., αλλά στελεχώνεται από αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και Λ/Φ, που φέρουν την τιμημένη στολή του κατά Θάλασσα Ελληνικού Στρατού, με τα αντίστοιχα διακριτικά.
γ. Στο Λ.Σ. δεν μας «διόρισαν» κατά το προσφιλές σπόρ της ελληνικής πραγματικότητας, ούτε τύχαμε των ευεργετημάτων εθελουσίας εξόδου, κάποιας επιχείρησης… αλλά επιλεγήκαμε κατόπιν εισαγωγικών εξετάσεων, εκπαιδευτήκαμε και μετεκπαιδευτήκαμε στους αντίστοιχους τομείς της ναυτιλίας, κριθήκαμε κατ’ επανάληψη αυστηρότατα αλλά δίκαια, προαχθήκαμε κατά βαθμό και αποστρατευτήκαμε ακολουθώντας τις διατάξεις των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Συνάδελφοι στρατιωτικοί του Λιμενικού Σώματος πρέπει να είμαστε περήφανοι, για την μέχρι σήμερα προσφορά μας προς την πατρίδα, αφού καταφέραμε ολοκληρώνοντας την αποστολή μας να αναγάγουμε τα <<ξύλινα τείχη>> ως το ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα, με παγκόσμια αναγνώριση.
2.Από την ιστορική και επίκαιρη δυστυχώς έκθεση (Ιανουάριος 1919) του Υποναύαρχου Π.Ν. Κων/ου Μπούκα, Διευθυντή Εμπορικής Ναυτιλίας και Πρώτου Αρχηγού Λ.Σ. προς τον Αντιπρόεδρο της Κυβερνήσεως και Υπουργό Ναυτικών Εμμ. Ρεπούλη << Περί ιδρύσεως του Λιμενικού Σώματος >> επιλέγω τα ακόλουθα αποσπάσματα :
α.Το νομοσχέδιο εκείνο…(1915), αποκαλούμε πρότυπο, διότι δεν είχε συνταχθεί με βία και δεν είχε γραφή εις το γόνατο, αλλά είχε συνταχθεί επί τη βάσει του πορίσματος πολυετών μελετών και μακροχρονίου πείρας, ανδρών ειδικώς και με αφοσίωσιν και αγάπη ασχοληθέντων εις τα ζητήματα της εμπορικής ναυτιλίας, ανδρών αισθανομένων πραγματικό πόνο δια την << αξιοθρήνητο κατάστασιν της διοικήσεως του εμπορικού ναυτικού>>, ανδρών εχόντων πραγματικόν και ανιδιοτελές ενδιαφέρον δια την πρόοδο της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας και την προς τούτο απαραίτητον εξύψωσιν της διοικήσεως του εμπορικού ναυτικού, εις το σημείο που αρμόζει εις μιαν Δημόσια Υπηρεσία, τοιαύτης Εθνικής Σπουδαιότητος.
β. Δύο σημαντικότατες δια την άποψίν μας διατάξεις περιείχε το νομοσχέδιο εκείνο. Την περί συγκροτήσεως του πυρήνος του Λ.Σ. από βαθμοφόρους του Π.Ν. και την έννοια της ανεξαρτησίας και αυτοτέλειας της διοικήσεως του εμπορικού ναυτικού, ήτις εθεωρήθει και θεωρείται υπό των ειδικών απαραίτητος και κεφαλαιώδους σπουδαιότητος δια την προκοπήν του θεσμού, ασχέτως προς τον υπουργόν υφ’ όν θα υπαχθεί η υπηρεσία αύτη. Καθόσον το τελευταίο τούτο ζήτημα φαίνεται πως έχει δευτερεύουσα όλως σημασίαν.
γ. Το υπό την ψήφιση της Βουλής σχέδιον νόμου συνδιάζει το τε νομοσχέδιον του 1915 και το Νόμο 816, βασίζεται δε επί της μόνης δυνατής υγιούς αρχής, ότι το εμπορικόν ναυτικόν, δέον αποτελέσει αυτοτελή κεντρική υπηρεσία, με Σώμα ειδικόν, να περιλαμβάνει δε τας λιμενικάς αρχάς, το ναυτικό απομαχικό ταμείο και πάν το αφορών την εμπορική ναυτιλίαν αδιάφορον υπό ποίον υπουργό υπαχθώσι. Τιαύτη αυτοτελής υπηρεσία έχει οργανωθεί εις άπαντα τα πολιτισμένα κράτη…
Κατά συνέπεια ο φωτισμένος αυτός Αξιωματικός, Πρώτος Αρχηγός του Λ.Σ. επισημαίνει και δικαιώνεται για την Εθνική ανάγκη δημιουργίας αυτοτελούς και ανεξάρτητης υπηρεσίας, δηλαδή την σύσταση του Λιμενικού Σώματος για την διοίκηση της ευρισκόμενης εκείνη την εποχή «αξιοθρήνητης κατάστασης της διοίκησης του εμπορικού ναυτικού» και μάλιστα αδιαφορώντας σε ποιο υπουργείο θα υπαχθεί το νεοσύστατο σώμα .
3.Μετά την αναγκαστική αποχώρηση τριών Αρχηγών Λ.Σ.,(Δ. Ορφανού, Κ. Προκόπη και Π. Πρωτονοτάριου) λόγω της διαφωνίας τους, με την επιχειρούμενη τότε πολιτικοποίηση του ΥΕΝ, που είχε ξεκινήσει ήδη από το 1982,στίς 14 Ιαν 88, αποστέλλεται η περίφημη αναφορά του Υπ. Εμπ. Ναυτιλίας…Ευαγ. Γιαννόπουλου, προς τον τότε Πρωθυπουργό Ανδρ. Γ. Παπανδρέου, από την οποία παραθέτω τα ακόλουθα αποσπάσματα:
α …οφείλω να τονίσω, ότι θα πρέπει να διατηρηθεί το υπάρχον καθεστώς, δηλαδή από το προσωπικό Λ.Σ., γιατί το προσωπικό αυτό διαθέτει γνώσεις και πολύτιμη εμπειρία, που χρειάζονται για την λειτουργία και την ανάπτυξη της Ελληνικής Ναυτιλίας…
β.(Οι Αξκοί Λ.Σ..)Πέρα από την πανεπιστημιακή μόρφωσή τους και της ξένης γλώσσας που είναι κάτοχοι, φοιτούν στην Σχολή Δοκίμων Λιμενικών όπου εξειδικεύονται σε θέματα Διοίκησης, Ναυτιλιακής Νομοθεσίας και Πρακτικής. Η ολιγόχρονη παραμονή τους στη Σχολή Δοκίμων Λιμενικών, επ’ ουδενί δεν αποβλέπει στην στρατικοποίησή τους, αλλά κυρίως στην εξειδίκευση τους στα ναυτιλιακά πράγματα για την καλύτερη επιτυχία της αποστολής τους. Πρόκειται δηλαδή απ’ ότι έχω μέχρι σήμερα εγκύρως διαπιστώσει για μια << υψηλής στάθμης επιμόρφωση και εξειδίκευση, που ανάλογή της ευχής έργο θα ήταν να υπήρχε και στους άλλους τομείς της δημόσιας διοίκησης>>.
γ.Ανεξάρτητα από το γεγονός, ότι τον εφοπλιστικό κόσμο τον βρήκα ανάστατο με την φημολογούμενη διάσπαση του υπουργείου σε «χωριστά βιλαέτια» με κυρίαρχο αίσθημα την αποδιάλυση-αποδιοργάνωση του Υπουργείου, οφείλοντας να δηλώσω, ότι και αν ακόμα συμφωνούσαν στην λεγόμενη πολιτικοποίηση-αποστρατικοποίηση, εκείνος που δεν θα συμφωνούσε θα ήμουν εγώ. Γιατί έτσι βλέπω τα πράγματα και φρονώ ότι δεν γελιέμαι.
δ. Όσον αφορά τέλος την χρησιμοποίηση σαν αμυντικού όπλου, επισημαίνεται, ότι ο διοικητικός φορέας την Εμπορικής Ναυτιλίας (Λ.Σ.) είναι εκείνος μέσω του οποίου ενεργοποιείται αυτή σε καιρό πολέμου, για την εξυπηρέτηση Αναγκών Εθνικής Άμυνας. Σε περίοδο πολέμου η αποτελεσματική εφαρμογή των σχεδίων κινητοποίησης, ιδίως δε εκείνων που αφορούν τις θαλάσσιες μεταφορές απαιτεί λειτουργία κυκλώματος ΓΕΕΘΑ-ΓΕΝ-Λιμ. Αρχών –ΔΘΚΜ- Διευθύνσεων ΥΕΝ. Το κύκλωμα αυτό, εφόσον διακοπεί (λ.χ. από παρέμβαση στελεχών που δεν έχουν στρατιωτική ιδιότητα) μπορεί να εμφανίσει σημαντικές αδυναμίες στις επιχειρήσεις άμυνας.
Κατά συνέπεια ο Ευάγγελος Γιαννόπουλος στις 14 Ιανουαρίου 1988 αναγνωρίζει την στρατιωτική ιδιότητα του Λ.Σ., την αναγκαιότητα της ενιαίας και αυτοτελούς λειτουργίας του, ως φορέα της διοίκησης του εμπορικού ναυτικού και ως αμυντικού όπλου σε περίοδο κρίσεως ή πολέμου για τις ανάγκες της εθνικής άμυνας της χώρας.
4.Ο Διεθνής Μελετητικός Οίκος Δοξιάδη, στην μελέτη που του ανετέθη, για την ανάπτυξη των ελληνικών λιμένων στις αρχές της δεκαετίας του 80, υποστήριζε για το Λ.Σ. :
α. Τα πράγματα διευκολύνονται από την επάνδρωση του υπουργείου, γιατί το ΥΕΝ έχει και τούτη την ιδιοτυπία : Διαθέτει το Λ.Σ., ένα από τα λίγα οργανωμένα σώματα που υπάρχουν στην ελληνική διοίκηση. Εδώ και 65 χρόνια το Λ.Σ. έχει δείξει ότι είναι ικανό να ανταποκριθεί στην αποστολή του… εφόσον η κυβέρνηση θελήσει να το πλαισιώσει και ενισχύσει κατάλληλα, να καλύψει τις αυξημένες υποχρεώσεις που θα του επιβάλλει ο διευρυμένος ρόλος του…
Ας μην ξεχνάμε, ότι σε προηγμένες χώρες, στην Γαλλία π.χ. η απόδοση της διοίκησης οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό, στο ότι υπάρχουν και λειτουργούν, πολλά τέτοια οργανωμένα διοικητικά σώματα, όπως το Λ.Σ. εδώ.
β. Η πρόσθετη παρατήρηση, ότι το Λ.Σ. ιδίως λόγω της στρατιωτικής του οργάνωσης έχει λιγότερο προσβληθεί, από την χαλάρωση που χαρακτηρίζει δυστυχώς την ελληνική διοίκηση στο σύνολό της, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το ΥΕΝ είναι ένα ξεχωριστό υπουργείο από την πλευρά αυτή. Ιανουάριος 1985
Συμπέρασμα: Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των καιρών, διαθέτει ένα ακαταμάχητο, στρατιωτικά οργανωμένο διοικητικό σώμα, το Λ.Σ. και προτρέπεται η κυβέρνηση να το ενισχύσει κατάλληλα, για να καλυψει τις αυξημένες υποχρεώσεις και απαιτήσεις των καιρών.
Όλα αυτά και πολύ περισσότερα θα μπορούσαν να καταγραφούν προκειμένου, οι δήθεν επαΐοντες, να κατανοήσουν έστω και τώρα, το Εθνικό έγκλημα που σκοπεύουν να επιτελέσουν.
Κάνω έκκληση χωρίς καμιά συντεχνιακή ή αντιπολιτευτική διάθεση προκειμένου :
a. Οι απόστρατοι συνάδελφοι, σε όποιο μετερίζι και αν βρίσκονται να μην συμβάλλουν με πράξει ή παραλείψεις τους, στην απαξίωση του Σώματος, που τους ανέδειξε και το οποίο υπηρέτησαν , με καθαρά προσωπική τους επιλογή.
Θλίβομαι, διότι διαβλέπω πολλά προβεβλημένα πρώην στελέχη Λ.Σ., να επιχαίρουν για την απαξίωση και διάλυση του Σώματος, αλλά και θέλω να εξάρω τις προσπάθειες, ορισμένων, δυστυχώς ολίγων εξαιρέσεων, που σηκώνουν το βάρος των επιθέσεων της απαξίωσης και της επικείμενης διάλυσης του Σώματος όπως το <<πολύξερο>> καθηγητικό πανεπιστημιακό κατεστημένο, τύπου… Κ.Χλομούδη (Αναπληρωτή Καθηγητή Πανεπιστημίου Πειραιά).
β. Καλώ τους εν ενεργεία Ανώτατους Αξιωματικούς Λ.Σ. να θυμηθούν και παραδειγματιστούν από την συμπεριφορά παλαιοτέρων, όταν «ετέθη θέμα αλλαγής της στολής που φορούσαν τα στελέχη του Λ.Σ.» ή ακόμη και την αντίδραση των πρώην Αρχηγών Ορφανού, Προκόπη, Πρωτονοτάριου, ώστε να μην γίνουν συνειδητά ή ασυνείδητα οι νεκροθάφτες του Σώματος.
Κρατείστε ψηλά την Τιμή, την Υπόληψη και τις Παραδόσεις του Σώματος που τελικά σας ανέδειξε, ως «Αξιωματικούς» και όχι βέβαια… ως «υπαλλήλους».
Νικόλαος Νικολιάς.
Υποναύαρχος Λ.Σ.(ε.α.)
1 σχόλιο:
na sas po egw ti ine to limeniko swma ine ena swma dievtharmenon pou ta pernoun apo tous psarades kai apo osous doulevoun stin thalasa remalia ine oli tous kai idika sto limenarxio thesalonikis me arhigo ton kirio karagouni athanasio
Δημοσίευση σχολίου