Τελικά θα φύγω και θα ξανάρθω σαν "οικονομικός μετανάστης"!
Θα γλυτώσω και το νοίκι!
Θα γλυτώσω και το νοίκι!
Κοινή συνέντευξη τύπου ΥΕΘΑ κ. Ευ. Βενιζέλου, ΑΝΥΕΘΑ κ. Πάνου Μπεγλίτη και Υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Σπύρου Βούγια για την παραχώρηση εκτάσεως για κατασκευή κέντρου υποδοχής μεταναστών στην περιοχή Ουτζά στην Μυτιλήνη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα. Ο κ. Μπεγλίτης κι εγώ υποδεχόμαστε με ιδιαίτερη χαρά σήμερα στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, τον Υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη, τον συνάδελφο κ. Σπύρο Βούγια, προκειμένου να ανακοινώσουμε κι επισήμως την παραχώρηση ενός σημαντικού ακινήτου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στη Λέσβο, στη Μυτιλήνη, στην περιοχή Ουτζά, προκειμένου το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, αναλαμβάνοντας τη χρήση του χώρου αυτού, να προβεί στις ενέργειες που απαιτούνται για τη διαμόρφωση, όπως θα μας πει ο κ. Βούγιας, ενός πρότυπου κέντρου υποδοχής παράνομων μεταναστών, έτσι ώστε να αναβαθμιστεί το επίπεδο του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζουν οι άνθρωποι αυτοί, που σε πολύ μεγάλο βαθμό, είναι θύματα δουλεμπορικών κυκλωμάτων τα οποία λειτουργούν.
Λυπάμαι δε που λέω πως είναι θύματα και της αδυναμίας ή της έλλειψης βούλησης της τουρκικής πλευράς, να εφαρμόσει τις διεθνείς υποχρεώσεις της στο θέμα της μεταχείρισης της παράνομης μετανάστευσης.
Θέλω να θυμίσω ότι στα προχθεσινά συμπεράσματα του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αξιολογούν τις σχέσεις της Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση και την ενταξιακή της πορεία, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά με ιδιαίτερη έμφαση στην υποχρέωση που έχει η Τουρκία να σέβεται τις διεθνείς υποχρεώσεις και να τηρεί τους όρους του πρωτοκόλλου επανεισδοχής, κάτι το οποίο δυστυχώς δε συμβαίνει.
Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και με τον τρόπο αυτό παραχωρώντας αυτό το κρίσιμο και σημαντικής αξίας ακίνητο κατά χρήση στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, συμβάλει στην αντιμετώπιση του μεταναστευτικού προβλήματος και κυρίως της παράνομης μετανάστευσης, όπως είπα και προηγουμένως, το ίδιο είχε γίνει πριν από μερικούς μήνες με ένα σημαντικό χώρο της Πολεμικής μας Αεροπορίας στη Ριτσώνα, που πρόκειται να αξιοποιηθεί κι αυτός από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Το σημαντικότερο όμως είναι –κι αυτό θέλω να το τονίσω με ιδιαίτερη έμφαση- πως το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και γενικότερα οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας και ο Στρατός και η Πολεμική Αεροπορία και το Πολεμικό Ναυτικό, εφαρμόζουν όταν και όσο εμπλέκονται στα θέματα της παράνομης μετανάστευσης με απόλυτη προσήλωση και αυστηρότητα το διεθνές δίκαιο και τους κανόνες της εθνικής νομοθεσίας.
Αυτό είναι μια οδηγία απαράβατη που τηρούν τα Γενικά Επιτελεία και όλοι οι σχηματισμοί μας, οι οποίοι δεν έχουν βεβαίως την αρχική, ή τη βασική ευθύνη, αλλά επειδή η φύλαξη των συνόρων είναι εν τέλει μια αποστολή και στρατιωτική, έχει ιδιαίτερη σημασία να το τονίζουμε.
Ο κ. Βούγιας έχει το λόγο.
Σ. ΒΟΥΓΙΑΣ: Θα ήθελα κι εγώ να καλημερίσω και να ευχαριστήσω με τη σειρά μου το φίλο Υπουργό τον Ευάγγελο Βενιζέλο και το φίλο Αναπληρωτή Υπουργό τον Πάνο Μπεγλίτη, που τόσο φιλόξενα μας υποδέχονται σήμερα εδώ. Να τους ευχαριστήσω λοιπόν γιατί ανταποκρίθηκαν αμέσως στην πρότασή μας να μας παραχωρήσουν κατά χρήση και για όσο διάστημα χρειάζεται, αυτό τον πολύτιμο χώρο στο νησί της Μυτιλήνης ώστε να θέσουμε τις βάσεις για ένα καινούργιο μοντέλο υποδοχής και διαχείρισης των παρανόμων εισερχομένων μεταναστών στη χώρα μας, ώστε να ανταποκριθούμε στο επίπεδο των απαιτήσεων μιας χώρας ευρωπαϊκής που ανταποκρίνεται σε όλους τους κανόνες του διεθνούς δικαίου.
Τον περασμένο Οκτώβριο επισκεφθήκαμε το Κέντρο Κράτησης στην Παγανή της Μυτιλήνης. Η εικόνα που αντικρίσαμε έθιγε το βασικό πυρήνα της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Ζήτησα συγνώμη από τους ανθρώπους αυτούς και δεσμεύτηκα ότι η Παγανή θα κλείσει.
Η παρουσία μου εκεί δημιούργησε προσδοκίες για μια μονιμότερη επίλυση του προβλήματος. Λίγες εβδομάδες αργότερα το κέντρο της Παγανής έκλεισε για επισκευές. Βούλησή μας όμως είναι να κλείσει οριστικά η Παγανή και σήμερα κάνουμε το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
Στόχος μας δεν είναι η μετακύληση του προβλήματος σε άλλο γειτονικό νησί ή στην πρωτεύουσα. Αυτή ήταν η πολιτική που ακολουθήθηκε τα τελευταία 5 χρόνια και οδήγησε στην κατάσταση που όλοι γνωρίζουμε με κυριότερο όλων τη γκετοποίηση του ιστορικού κέντρου της Αθήνας. Στόχος μας είναι το κλείσιμο, ο τερματισμός του μοντέλου Παγανής, των χώρων δηλαδή όπου συγκεντρώνονται άνθρωποι κάτω από απάνθρωπες συνθήκες και χώρων που δεν προσφέρουν καμία απολύτως υπηρεσία και που δυσφημούν τη χώρα μας διεθνώς.
Για το λόγο αυτό ζητήσαμε από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας την παραχώρηση της χρήσης ενός οικοπέδου στην περιοχή Ουτζά της Μυτιλήνης για να προχωρήσουμε στη δημιουργία ενός πρότυπου κέντρου καταγραφής και διαχείρισης παρανόμων εισερχομένων μεταναστών.
Σημειώνω ότι το χώρο αυτό τον είχε ζητήσει και στο παρελθόν η Νομαρχία από Υπουργό της Εθνικής Άμυνας της προηγούμενης κυβέρνησης, ο οποίος όμως δε δέχτηκε να τον παραχωρήσει.
Θα ήθελα λοιπόν σήμερα να ευχαριστήσω δημοσίως τον Υπουργό και τον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Άμυνας τον κ. Ευάγγελο Βενιζέλο και τον κ. Πάνο Μπεγλίτη που έκαναν δεκτή την πρότασή μας και παραχώρησαν τη χρήση της έκτασης για το σκοπό αυτό.
Η πράξη τους αυτή τους τιμά και αποδεικνύει για άλλη μια φορά άμεση συνειδητοποίηση ενός προβλήματος, βαθιά αίσθηση καθήκοντος και κοινωνική ευαισθησία. Στόχος μας είναι η λειτουργία του κέντρου καταγραφής και διαχείρισης παράνομων εισερχομένων μεταναστών στη Μυτιλήνη και θέλουμε να αρχίσει η λειτουργία αυτή μέσα στο 2010.
Στο κέντρο αυτό οι μετανάστες που έχουν μπει παράνομα στη χώρα μας, θα καταγράφονται, θα ταυτοποιούνται, θα εξετάζονται ιατρικά και στη συνέχεια θα διακρίνονται σε κατηγορίες και θα προωθούνται αναλόγως στην ενδοχώρα. Αυτοί που αιτούν άσυλο σε δομές που θα υποδειχτούν από την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για το άσυλο που εργάζεται αυτό τον καιρό παράλληλα, οι ασυνόδευτοι ανήλικοι σε ανοιχτά κέντρα φιλοξενίας, όσοι χρήζουν βοήθειας θα προστατεύονται όπως ορίζουν οι διεθνείς συνθήκες και οι υπόλοιποι θα απελαύνονται.
Η κατασκευή του κέντρου θα γίνει με κονδύλια που διαχειρίζεται το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων. Για το κόστος και το χρόνο, για τη μείωση του κόστους και του χρόνου ολοκλήρωσης του Κέντρου, διερευνάται η συνεργασία με την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου για εκπόνηση μελέτης εφαρμογής, καθώς και δυνατότητα αξιοποίησης υπαρχουσών κατασκευασμένων κατοικιών που δε χρησιμοποιούνται σήμερα και βρίσκονται αποθηκευμένα στην Αμυγδαλέζα. Είχαν χρησιμοποιεί στη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων για τις Αστυνομικές δυνάμεις. Είναι πολλές προκατασκευασμένες κατοικίες που μπορούν να μεταφερθούν στην περιοχή αυτή με πολύ μικρό κόστος και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Μέχρι τη δημιουργία όμως του πρότυπου αυτού Κέντρου το Υπουργείο Εσωτερικών σας ενημερώνω ότι αναζητά ως προσωρινή λύση και την ενοικίαση ενός ξενοδοχείου στη Λέσβο στην οποία οι παρανόμως εισερχόμενοι μετανάστες θα παραμένουν για καταγραφή και ταυτοποίηση, έτσι ώστε να μην χρειάζεται να μεταφέρονται στη Χίο ή στη Σάμο. Αυτό θα γίνει για τους επόμενους λίγους μήνες μέχρι να οργανωθεί και να ετοιμαστεί το Κέντρο για το οποίο σας μιλούμε σήμερα.
Βέβαια μια δομή δεν αρκεί για να διευθετηθεί συνολικά το πρόβλημα. Για το λόγο αυτό συγκροτούμε ομάδα εργασίας με σκοπό την εκπόνηση μιας ολοκληρωμένης πρότασης για τη δημιουργία και τη λειτουργία πολλών Κέντρων καταγραφής και διαχείρισης παράνομα εισερχομένων μεταναστών και συμπληρωματικών δομών φιλοξενίας στη χώρα μας.
Η ομάδα αυτή θα λειτουργεί παράλληλα και συντονισμένα με την ομάδα εμπειρογνωμόνων για το άσυλο και θα αποτελείται από εκπροσώπους του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, του Υπουργείου Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για το άσυλο, της Ύπατης Αρμοστείας, του Συνηγόρου του Πολίτη, του διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης και των σημαντικότερων Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στο χώρο.
Το γεγονός ότι στη χώρα μας ο αριθμός των αλλοδαπών ξεπερνά τις αντοχές της, καθώς και τα κύματα των παρανόμων εισερχομένων μεταναστών αυξάνονται συνεχώς, είναι ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα. Για να μπορέσει η χώρα μας να διαπραγματευτεί ξανά με την Ευρωπαϊκή Ένωση τόσο τον κανονισμό «Δουβλίνο ΙΙ», όσο και τη δυνατότητα μετεγκατάστασης αλλοδαπών σε άλλες χώρες της Ευρώπης που έχουν χαμηλότερο αριθμό μεταναστών, στο πλαίσιο ενός δικαιότερου καταμερισμού ευθυνών και της κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής για τη μετανάστευση που συζητείται τώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει να είμαστε έτοιμοι και να έχουμε τέτοιες δομές, που να συνάδουν με ένα ευρωπαϊκό κοινωνικό κράτος Δικαίου.
Στην κατεύθυνση επομένως αυτή της μονιμότερης λύσης του προβλήματος της μεγάλης παρουσίας παρανόμως εισερχομένων μεταναστών στη χώρα μας, εντάσσεται και αυτό το πρότυπο Κέντρο καταγραφής και διαχείρισης αυτών, στη Μυτιλήνη του οποίου η δημιουργία ξεκινά σήμερα και κλείνοντας θα ήθελα άλλη μια φορά να ευχαριστήσω το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για την κίνησή του αυτή. Σας ευχαριστώ
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα ήθελα κι εγώ κυρίες και κύριοι με τη σειρά μου να καλωσορίσω στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας τον αρμόδιο Υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη αγαπητό φίλο και συνάδελφο Σπύρο Βούγια, στη συνέχεια της πρώτης παρέμβασης του Υπουργού του κ. Βενιζέλου.
Η σημερινή μας συνέντευξη Τύπου με το συναρμόδιο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη συμπίπτει με μια σημαντική ημέρα στα θέματα διαχείρισης της παράνομης μετανάστευσης, θέλω να σας θυμίσω ότι σήμερα ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την Τουρκία για τη σύναψη μιας συμφωνίας επανεισδοχής. Ουσιαστικά δηλαδή για τη σύναψη μιας συμφωνίας διαχείρισης του μεγάλου παράνομου μεταναστευτικού ρεύματος που διέρχεται από την Τουρκία.
Η έναρξη αυτή των διαπραγματεύσεων σε καμία βεβαίως περίπτωση δεν αναιρεί ή δεν υποκαθιστά τις υποχρεώσεις, διεθνείς και διμερείς της Τουρκίας, για την αντιμετώπιση αυτού του μεγάλου μεταναστευτικού ρεύματος και βεβαίως δεν αναιρεί τις ευθύνες της Τουρκίας απέναντι στην Ελλάδα στο πλαίσιο του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου και διμερούς Πρωτοκόλλου επανεισδοχής.
Η σημερινή συνέντευξη Τύπου και η σχετική απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας επιβεβαιώνει ένα διπλό ρόλο για το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τις Ένοπλες Δυνάμεις. Ο πρώτος ρόλος είναι η συμμετοχή μας στη συλλογική διαχείριση του πολύ σοβαρού αυτού ανθρωπιστικού και εθνικής ασφάλειας προβλήματος. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας συλλογικά συμμετέχει ως συναρμόδιο Υπουργείο στη διαχείριση των παράνομων μεταναστευτικών ρευμάτων.
Και επιβεβαιώνεται και ο δεύτερος ρόλος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ο κοινωνικός του ρόλος. Η διαχείριση δηλαδή ενός σημαντικού ανθρωπιστικού ζητήματος για το οποίο πολλές φορές η χώρα μας βρίσκεται υπόλογος απέναντι στους διεθνείς και ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Εγώ, έχοντας την εμπειρία και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, γνωρίζω πόσες φορές η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει κατηγορηθεί για έλλειψη υποδομών και ανθρωπιστικών κέντρων για τη φιλοξενία παράνομων μεταναστών.
Και θέλω να τελειώσω τη σύντομη αυτή παρέμβαση λέγοντας ότι μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πολιτική μετανάστευσης στο μέτρο που μας αφορά και εμάς ως Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, προϋποθέτει αλληλεγγύη, προϋποθέτει μοίρασμα και κατανομή ευθυνών και βαρών μεταναστευτικών ροών στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Ελλάδα και βεβαίως και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται. Σας ευχαριστώ πολύ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θέλει να ρωτήσει κανείς τίποτε;
Κ. ΑΤTIΑΣ («ALTER»): Θα ήθελα να σας ρωτήσω κ. Υπουργέ αν συμμερίζεστε την άποψη που έχει ακουστεί τις τελευταίες μέρες ότι κινδυνεύει η εθνική ανεξαρτησία της χώρας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό έχει σχέση με τον Ουτζά;
Κ. ΑΤTΙΑΣ: Όχι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μισό λεπτό, έχει κανείς να ρωτήσει κάτι που έχει σχέση με τον Ουτζά;
Η. ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ («ΕΛΛΗΝΙΚΗ Ρ/ΦΩΝΙΑ – «ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ»): Η διεθνής εμπειρία σε τέτοια κέντρα δείχνει εν πάση περιπτώσει ότι κακοφορμίζουν, γίνονται ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης εξαθλιωμένων. Το πρώτο ερώτημα είναι αν έχουμε κάποιο προγραμματισμό για τη δυναμικότητα αυτού του Κέντρου και σχετικό και συναφές είναι αν υπάρχουν μέτρα, πως θα αντιμετωπίσουμε αυτό το γεγονός; Με ποιο τρόπο θα αποφευχθεί να γίνει ακόμη ένα στρατόπεδο εξαθλιωμένων που θα υποσιτίζονται και θα φυτοζωούν; Υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα από την Κυβέρνηση γι' αυτό; Ευχαριστώ πολύ.
ΣΠ. ΒΟΥΓΙΑΣ: Κατ' αρχήν υπάρχουν οργανωμένα τέτοια πρότυπα Κέντρα υποδοχής και φιλοξενίας παρανόμως εισερχομένων μεταναστών σε πολλές πόλεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα οποία λειτουργούν κάτω από αξιοπρεπείς συνθήκες υποδοχής και λειτουργίας.
Επίσης στη δική μας χώρα θα μπορούσα να σας πω παραπέμψω στο παράδειγμα της Σάμου ή της Χίου. Είναι μικρότερης κλίμακας Κέντρα υποδοχής, η Σάμος έχει 200-250 άτομα περίπου χωρητικότητα, τόσο εκτιμάμε -για να απαντήσω και στο πρώτο σκέλος της ερώτησής σας- θα είναι και η χωρητικότητα αυτού του Κέντρου υποδοχής, άρα και στη δική μας χώρα νομίζω πως προσπαθούμε να διαμορφώσουμε τέτοιες συνθήκες αξιοπρεπούς υποδοχής και λειτουργίας.
Επομένως θέλουμε και στη Μυτιλήνη που είναι μια χώρα όπου φτάνουν παράνομα μετανάστες να υπάρχει κι ένα Κέντρο υποδοχής έξω από τον κοινωνικό ιστό όχι πολύ μακριά, αλλά οργανωμένο με πολύ αξιοπρεπείς συνθήκες, όπως σας τις περιέγραψα πριν ώστε να μην μεταφέρονται όπως γίνεται σήμερα στο μεσοδιάστημα των λίγων μηνών, οι παρανόμως αφιχθέντες μετανάστες στη Σάμο και στη Χίο και υπάρχει υπερφόρτωση εκεί.
Αυτό το διάστημα του χειμώνα υπάρχει μια μικρή μείωση και επωφελούμαστε ώστε να είμαστε έτοιμοι το καλοκαίρι με τις μεθόδους που σας προανέφερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα κ. Υπουργέ αν υπάρχουν κάποια στοιχεία όσον αφορά την είσοδο παρανόμως μεταναστών για φέτος και αν υπάρχει ένα συγκριτικό στοιχείο σε σχέση με παρελθόντα έτη πρόχειρο, να μας πείτε. Κάτι έχει ακουστεί για 150.000 πέρσι. Είναι έτσι;
ΣΠ. ΒΟΥΓΙΑΣ: Είναι περίπου έτσι όπως τα λέτε. Δεν έχω αυτή τη στιγμή τον αριθμό μαζί μου, αλλά φέτος είμαστε …
(Διαλογικές συζητήσεις)
ΣΠ. ΒΟΥΓΙΑΣ: Ας απαντήσω εγώ σε όλες τις ερωτήσεις που είναι για εμένα και μετά ο Υπουργός σε όλες που είναι γι' αυτόν, ή ο Αναπληρωτής Υπουργός. Πάντως μέχρι στιγμής είμαστε 10 έως 15% χαμηλότερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επί τη βάση δηλαδή στα 150 πέρσι κ. Βούγια;
ΣΠ. ΒΟΥΓΙΑΣ: Ναι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορείτε να μας πείτε κ. Βούγια πόσα λεφτά έχει πάρει η χώρα μας τα τελευταία χρόνια για να διατηρεί αυτά τα κολαστήρια ψυχών;
ΣΠ. ΒΟΥΓΙΑΣ: Έχω μαζί μου μια επιστολή του κ. Barrot προς τον κ. Παυλόπουλο που έχει ημερομηνία 1η Οκτωβρίου, τρεις μέρες πριν τις εκλογές επομένως είναι πάρα πολύ πρόσφατη. Λέει ότι δίνονται και είναι αλήθεια πως οι ανοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε αυτή την άδικη κατανομή που σας προανέφερα πληρώνονται με κάποιο τρόπο, αρκεί εμείς να αξιοποιούμε τα χρήματα σωστά.
Μπορώ να τη μεταφράσω, είναι στα αγγλικά, δεν την πήρα μεταφρασμένη. Έχουν δοθεί περίπου 73 εκατομμύρια ή μάλλον πρόκειται να δοθούν συνολικά 73 εκατομμύρια ευρώ για την περίοδο 2008-2013. Συγκεκριμένα 5 εκατ. το 2008, 7 εκατ. 500 χιλιάδες το 2009 και 13 εκατ. υπάρχουν εγγεγραμμένα στο 2010.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα θέματα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη θα τον ρωτήσετε, θα τον έχετε τον κ. Βούγια καθημερινά εκεί. Αν θέλετε να ρωτήσετε κάτι που έχει σχέση…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε κ. Υπουργέ ότι το πρότυπο αυτό Κέντρο το οποίο θα φτιαχτεί, θα είναι ένα Κέντρο Υποδοχής καταγραφών και ταυτοποίησης και μετά μοιράσματος των μεταναστών στις ανάλογες περιοχές. Και κάποιοι απ’ αυτούς θα γυρίζουν στην πατρίδα τους. Το ερώτημα που έχω να σας κάνω είναι πολύ απλό.
Είναι γνωστό σε όλους μας ότι μόλις φτάνουν στην πατρίδα μας δηλώνουν πολιτικοί πρόσφυγες και ζητάνε πολιτικό άσυλο. Πώς θα τους γυρίσετε στην πατρίδα τους;
ΣΠ. ΒΟΥΓΙΑΣ: Το ότι ζητούν πολιτικό άσυλο δε σημαίνει ότι δίδεται η ιδιότητα του πρόσφυγα σε αυτούς. Δεν εγκρίνεται η αίτησή τους. Βεβαίως η χώρα μας κατηγορείται ότι δίνει ένα πάρα πολύ μικρό ποσοστό εγκρίσεων σε αιτήματα ασύλου. Όλες οι ευρωπαϊκές χώρες της Ευρώπης έχουν ένα ποσοστό που κυμαίνεται από 15 έως 25, 30 και 40%. Εμείς δίνουμε 0,2%, απορρίπτουμε όλες τις αιτήσεις, γιατί δεν μπορούμε καν να τις διαχειριστούμε, δεν μπορούμε να τις εξετάσουμε, να μπορούμε να περάσουμε αυτούς τους ανθρώπους από συνεντεύξεις.
Γι’ αυτό το λόγο και πάλι με επισπεύδων το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, παρότι απ’ την πρώτη στιγμή ο Υπουργός δήλωσε πως το θέμα του ασύλου είναι ένα θέμα νομικής και κοινωνικής φύσεως, δηλαδή πρέπει να πάει μάλλον στο Υπουργείο Εσωτερικών. Για να μη χάνουμε χρόνο συγκροτήσαμε μια πολύ διευρυμένη επιτροπή η οποία θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις και τις προτάσεις ώστε το άσυλο στην Ελλάδα να αποδίδεται σε αυτούς που πραγματικά το δικαιούνται.
Αυτό ξέρετε συνδυάζεται και με ταξιδιωτικά έγγραφα, τα οποία θα έδιναν τη δυνατότητα αν λειτουργούσαμε σωστά και αποτελεσματικά και γρήγορα, όχι μόνο να μην παρατηρούνται τα φαινόμενα της Πέτρου Ράλλη κάθε Παρασκευή βράδυ που χιλιάδες αλλοδαποί στοιβάζονται και συνωστίζονται για να πάρουν έναν αριθμό προτεραιότητας για κάποια συνέντευξη, αλλά να πάρουν και ταξιδιωτικά έγγραφα να φύγουν απ’ τη χώρα μας, να πάνε στη χώρα που επιθυμούν.
Γιατί οι περισσότεροι απ’ αυτούς δεν έχουν σκοπό, δεν είναι ο τελικός προορισμός η Ελλάδα. Εγκλωβίζονται εδώ με τη Συνθήκη Δουβλίνο ΙΙ και όπως είπα και πριν το πιο σημαντικό στην υπόθεση αυτή είναι ότι ξεκινούμε για να δείξουμε στους Ευρωπαίους εταίρους μας πως είμαστε στο ανθρωπιστικό και οργανωτικό επίπεδο της παροχής ασύλου μέσα στα πλαίσια του κοινού ευρωπαϊκού δικαίου και επομένως διεκδικούμε μία επαναδιαπραγμάτευση για μια δικαιότερη κατανομή ευθυνών σε σχέση με την ευθύνη της υποδοχής τόσων χιλιάδων μεταναστών που έρχονται και βρίσκουν πρώτη ανοιχτή πύλη τη χώρα της Ελλάδας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά πόσοι % απελαύνονται απ’ αυτούς που έρχονται παρανόμως στη χώρα μας; Πόσο % απελαύνονται, γυρνάνε πίσω δηλαδή;
ΣΠ. ΒΟΥΓΙΑΣ: Απελαύνονται όσοι μπορούν να πάνε σε μία χώρα. Εμείς τηρούμε τα ανθρώπινα δικαιώματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποσοστό, πόσο %;
ΣΠ. ΒΟΥΓΙΑΣ: Απελαύνονται γύρω στο 20%; Είναι λίγο το ποσοστό που απελαύνεται διότι δεν υπάρχουν συνομιλητές στις χώρες και διμερείς σχέσεις, οι οποίες να τους υποδεχθούν εκεί κάτω από αξιοπρεπείς συνθήκες. Δεν μπορούμε να στείλουμε πίσω ανθρώπους σε χώρες με εμπόλεμη κατάσταση όπου διώκονται συνολικά. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που έχει αναπτυγμένο αίσθημα φιλοξενίας και δικαιοσύνης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να μου πείτε κ. Βούγια πόσοι μετανάστες βρίσκονται αυτή τη στιγμή στη Μυτιλήνη; Και απ’ την ώρα που κλείσατε την Παγανή, να μας πείτε πού βρίσκονται αυτοί οι μετανάστες;
ΣΠ. ΒΟΥΓΙΑ: Κάθε μέρα έχουμε δελτία ενημέρωσης από εκεί. Σήμερα μπορεί να μη βρίσκεται κανείς. Πολλές φορές βρίσκονται 30 ή 40 άνθρωποι, εξαρτάται και από τα δρομολόγια των πλοίων. Εάν δεν υπάρχει δρομολόγιο πλοίων για να πάνε στη Χίο όπου τους υποδέχονται εκεί και κάνουν εκεί τη δουλειά που σας προανέφερα πριν.
Στη Μυτιλήνη σήμερα δεν πήρα το δελτίο, αλλά δεν είναι πάνω από 40-50 άνθρωποι, αν είναι εκεί, οι οποίοι μέχρι να οργανώσουμε το Κέντρο αυτό ξανά όπως σας είπα, θα προχωρήσει η διαδικασία της ενοικίασης ενός ξενοδοχείου που να μπορούν να μένουν εκεί κάτω από αξιοπρεπείς συνθήκες. Δεν μένουν πάντως πάνω από 1 ή 2 μέρες εκεί. Πηγαίνουν με το καράβι στη Χίο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όπου και εκεί έχουν προβλήματα όμως.
ΣΠ. ΒΟΥΓΙΑ: Αυτό είναι άλλο πρόβλημα. Σας είπα εγώ ότι δεν υπάρχουν προβλήματα; Ξεκινήσαμε να τα αντιμετωπίζουμε απ’ την πρώτη μέρα, αυτό είναι. Είναι ένα τεράστιο πρόβλημα το μεταναστευτικό στην Ελλάδα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η σύγχρονη πολιτική μετανάστευσης που προσδοκάτε, συνάδει δηλαδή με το να τους πάτε προκάτ;
ΣΠ. ΒΟΥΓΙΑ: Τα προκάτ τα οποία σας αναφέρω, έχουν φιλοξενήσει Έλληνες αστυνομικούς στη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων, έχουν κλιματισμό. Δεν παίρνουν πάνω από 4 ή 5 άτομα μέσα σε ένα χώρο. Έχουν μπάνιο στο κάθε δωμάτιο. Μην υποτιμάτε την προσπάθεια που γίνεται. Θα έπρεπε να έρθετε μαζί μου στην Παγανή για να βρείτε χίλιους ανθρώπους σε τρεις χώρους, όπου πραγματικά στο δάπεδο μέσα σε νερά, απόνερα, παιδιά, γυναίκες έγκυες, μωρά, άρρωστοι, συνυπήρχαν κάτω από άθλιες συνθήκες μιας κόλασης.
Απ’ την κατάσταση αυτή να πάμε σε αυτά τα προκατασκευασμένα, νομίζω πως είναι ένα τεράστιο βήμα μέσα σε λίγους μήνες, που και εγώ δεν περίμενα ότι θα προλαβαίναμε να κάνουμε μέχρι το επόμενο καλοκαίρι. Και γι’ αυτό άλλη μια φορά, γιατί τίποτα δεν είναι δεδομένο σε αυτό τον τόπο, θέλω να ευχαριστήσω το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας γι’ αυτή την παραχώρηση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μην επαναλαμβάνουμε νομίζω πράγματα γνωστά τώρα. Με συγχωρείτε που το λέω, αλλά τα έχω διαβάσει άπειρες φορές εγώ ως αναγνώστης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάτι που είναι άγνωστο ενδεχομένως μπορώ να ρωτήσω τον κ. Βούγια;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν είναι άγνωστος πώς να το ξέρει ο κ. Βούγιας;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κ. Βούγιας σίγουρα το ξέρει. Αν το κλείσιμο, η απόφασή σας να κλείσετε την Παγανή, υπήρξε αντίδραση από τους Ευρωπαίους και αν συνδέθηκε με τη συνέχιση της λειτουργίας της Frontex, η αποκατάσταση του προβλήματος στη Μυτιλήνη.
ΣΠ. ΒΟΥΓΙΑ: Όχι, δεν έχει καμία σχέση. Ξεκινήσαμε από το χειρότερο, το πιο δύσκολο ανθρωπιστικό πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε την πρώτη βδομάδα, το οποίο πιστεύω πως ήταν μια μεγάλη, μια βαριά μελανή κηλίδα στο πολιτισμένο πρόσωπο της χώρας. Στη Χίο, στη Σάμο, στον Έβρο, στην Πάτρα, υπάρχουν και εκεί πολλά προβλήματα. Αλλά αυτό ήταν το πιο οξύ πρόβλημα. Από εκεί ξεκινήσαμε και πηγαίνουμε σιγά-σιγά προς μια καλύτερη κατάσταση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και επίσης ποιος σας είπε ότι στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ειδυλλιακές οι συνθήκες κράτησης των μεταναστών; Λέω μήπως νομίζετε ότι είναι ειδυλλιακές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε προηγουμένως ότι ζητήσατε συγνώμη για τις συνθήκες διαμονής από τους παράνομους μετανάστες που βρίσκονται στην Παγανή. Μήπως σχεδιάζετε να ζητήσετε και συγνώμη από τους κατοίκους των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, για την αποτυχία της προσπάθειας να αναχαιτιστεί αυτό το ανθρώπινο κύμα που έχει κατακλύσει ολόκληρη την ανατολική επικράτεια της Ελλάδος;
Σας υπενθυμίζω ότι στο Αγαθονήσι είναι μειοψηφία αυτή τη στιγμή οι Έλληνες. Ευχαριστώ.
ΣΠ. ΒΟΥΓΙΑ: Εγώ δε διαπίστωσα στην επίσκεψή μου στη Μυτιλήνη ότι η τοπική κοινωνία βλέπει το ζήτημα αυτό με τον τρόπο με τον οποίο μου περιγράφετε. Όχι μόνο δηλαδή δε χρειάζεται και να ζητήσω συγνώμη απ’ τους ανθρώπους αυτούς, αλλά κουβεντιάσαμε σε μια αίθουσα έτσι και πιστεύω ότι είναι ευχαριστημένοι οι κάτοικοι στα νησιά. Το βλέπουν το πρόβλημα με κατανόηση, συμπάθεια για το δράμα των ανθρώπων αυτών και θέλουν να βελτιωθεί η κατάσταση γιατί είναι για όλους, για την τοπική κοινωνία και για τους παράνομους μετανάστες πάρα πολύ καλύτερα έτσι όπως πάμε να το διευθετήσουμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάντως να σας πω κάτι; Για να μη δημιουργείται παρεξήγηση. Αφ’ ης στιγμής διέρχονται από την Τουρκία και φεύγουν απ’ τα παράλια της Τουρκίας με κάποιο ψαροκάικο ή με κάποια βάρκα και τους εντοπίζεις μεσοπέλαγα, τι δυνατότητα έχεις; Να τους σώσεις και να τους μεταφέρεις στη στεριά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ το ξέρετε καλύτερα από εμάς, το αποτέλεσμα μετράει. Και το αποτέλεσμα είναι ότι αυτή τη στιγμή…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αφορά τη στάση των χωρών που γεωγραφικά μεσολαβούν. Για σκεφτείτε πρακτικά, τι μπορεί να κάνει οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα εάν βρίσκει τους μετανάστες να μισοπνίγονται μέσα στη θάλασσα. Τι θα έπρεπε να κάνει;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα παραδείγματα της Ιταλίας και της Ισπανίας δείχνουν ότι κάτι περισσότερο απ’ αυτό που γίνεται εδώ πέρα μπορεί να γίνει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ποια; Για πείτε. Δεν υπάρχουν αυτά. Σας παρακαλώ. Θα τα συζητήσετε αυτά μετά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Βενιζέλο μία ερώτηση για σας. Κύριε Υπουργέ, κατά καιρούς βλέπουν το φως της δημοσιότητας φωτογραφίες κακομεταχείρισης παράνομων μεταναστών από στρατιωτικά περίπολα στην παραμεθόριο. Συχνά οι φωτογραφίες αυτές δημοσιεύονται στα διάφορα blogs. Πώς σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε αυτά τα φαινόμενα και αν σκέφτεστε να κάνετε έναν κώδικα συμπεριφοράς σε συνεργασία και με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ώστε να ξέρουν και οι στρατιώτες της παραμεθορίου, πώς πρέπει να αντιμετωπίζουν τέτοιου είδους περιστατικά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχω ελέγξει φωτογραφίες που έχουν δημοσιευτεί στο διαδίκτυο και το συμπέρασμα στο οποίο έχουμε καταλήξει είναι ότι οι φωτογραφίες αυτές είναι όλες παλαιότερες.
Πρόσφατη φωτογραφία, μετά την 4η Οκτωβρίου, μετά την ανάληψη των καθηκόντων της νέας κυβέρνησης, δεν έχουμε εντοπίσει και ελπίζω να μην εντοπίσουμε.
Διότι οι οδηγίες που έχω δώσει σε όλες τις στρατιωτικές υπηρεσίες, σε όλα τα επιτελεία και σε όλες τις μονάδες είναι να εφαρμόζουν χωρίς καμία παρέκκλιση το σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, τη Σύμβαση της Γενεύης και γενικά να σέβονται την προσωπικότητα και την αξιοπρέπεια όλων των παράνομων μεταναστών.
Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη έχει την ευθύνη, το λιμενικό και η αστυνομία έχουν την κύρια ευθύνη. Βεβαίως ενδέχεται στρατιωτική δύναμη να εντοπίσει παράνομο μετανάστη που εισέρχεται στο ελληνικό έδαφος και τότε συλλαμβάνεται ώστε να τον παραδώσει στην αρμόδια αστυνομική αρχή.
Το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης δεν πρόκειται να ανεχτεί καμία παρέκκλιση από αυτόν τον άξονα που είναι σαφής και στο Γενικό Επιτελείο Στρατού και στην Αεροπορία μας και στο Ναυτικό μας, αλλά κυρίως αναφέρομαι στο ΓΕΣ, γιατί οι στρατιωτικές μονάδες είναι αυτές που ενδέχεται να εμπλακούν σε ένα παρόμοιο επεισόδιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όπως επισημάνατε και εσείς, η βασική αποστολή ενδεχομένως και όχι αποστολή του στρατού, δεν είναι η φύλαξη των συνόρων...
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η αστυνομική φύλαξη των συνόρων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ακριβώς.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βασική αποστολή του στρατού είναι η στρατιωτική φύλαξη των συνόρων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να επισημάνω ότι πριν από μερικά χρόνια επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, είχε προσληφθεί ένας μεγάλος αριθμός από την αστυνομία ως συνοριοφύλακες. Αυτοί κατέβηκαν από τα σύνορα στα αστικά κέντρα, ακόμα και στην Ομόνοια στα αστυνομικά τμήματα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, αλλά είναι προσωπικό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα, αναγκαστικά όλα αυτά τα χρόνια ο στρατός, φεύγοντας οι συνοριοφύλακες από εκεί πέρα, ενεπλάκη περισσότερο σε τέτοιες αποστολές. Έχετε συζητήσει καθόλου το θέμα με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και πώς θα αντιμετωπιστεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν εντοπίζω να υπάρχει κύμα εισόδου από τα χερσαία σύνορα τέτοιο που να μας αναγκάσει να λάβουμε κάποια πρόσθετα μέτρα, από τα χερσαία σύνορα.
Και εν πάση περιπτώσει εκεί όπου υπάρχει πρόβλημα, επειδή η επανεισδοχή είναι εύκολη από τα χερσαία σύνορα, εφαρμόζονται οι κανόνες του διεθνούς δικαίου, οι οποίοι ισχύουν εν προκειμένω. Το μεγάλο πρόβλημα είναι από τα θαλάσσια σύνορα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Μιλάει εκτός μικροφώνου).
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θέλετε να επαναλάβετε την ερώτηση γιατί σας έκοψα εκείνη τη στιγμή και δεν ήθελα να φανώ αγενής, απλώς για λόγους οργανωτικούς καθαρά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή ακούμε τις τελευταίες μέρες ότι υπάρχει, λόγω της οικονομικής κρίσης και ένα θέμα σε ό,τι αφορά την εθνική μας κυριαρχία. Αν συμμερίζεστε αυτόν τον προβληματισμό. Αν βάλλεται, αν κινδυνεύει η εθνική μας ανεξαρτησία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Απουσίαζα δυστυχώς από τη χθεσινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, λόγω της επίσκεψής μου στην Κύπρο, αλλά διαβάζοντας και ακούγοντας τη σχετική δήλωση του Πρωθυπουργού, έχω σχηματίσει την εντύπωση ότι το μήνυμά του είναι πάρα πολύ απλό.
Τα δημοσιονομικά προβλήματα της χώρας, είναι προφανές ότι περιορίζουν το εύρος των χειρισμών μας. Περιορίζουν τη διακριτική ευχέρεια της Ελληνικής Κυβέρνησης και μειώνουν τη διαπραγματευτική μας δύναμη στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σε άλλα φόρα, όπου χειριζόμαστε πάρα πολύ σημαντικά θέματα.
Και επειδή πρέπει να έχουμε τη μεγαλύτερη δυνατή διπλωματική ισχύ και επειδή κάθε κυβέρνηση πρέπει να έχει στη διάθεσή της όλα ει δυνατόν τα μέσα άσκησης νομισματικής, εισοδηματικής, αναπτυξιακής και κοινωνικής πολιτικής, γι’ αυτό πρέπει να ανατάξουμε τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας.
Δε νομίζω ότι υπάρχει κανείς λογικά σκεπτόμενος και καλόπιστος άνθρωπος, όχι μόνο Έλληνας πολίτης, που να μην τα θεωρεί όλα αυτά αυτονόητα και φαντάζομαι ότι αυτή η προσπάθεια για την ανόρθωση της δημοσιονομικής κατάστασης και το σπάσιμο του φαύλου κύκλου στον οποίο έχουμε εμπλακεί εδώ και πάρα πολύ καιρό, αυτή η προσπάθεια είναι μια πανεθνική προσπάθεια. Μια προσπάθεια που θέλει κοινωνική και πολιτική στήριξη, θέλει συναίνεση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσω κάτι επειδή το θέμα είναι επίκαιρο;.
Επειδή το θέμα είναι επίκαιρο και θα ήθελα τη γνώμη σας κυρίως ως πανεπιστημιακού. Θα ήσασταν υπέρ ή κατά της κατάργησης του ασύλου στα Πανεπιστήμια; Ευχαριστώ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν τίθεται ζήτημα κατάργησης του πανεπιστημιακού ασύλου. Τίθεται ζήτημα σεβασμού του πανεπιστημιακού ασύλου, το οποίο δεν το παραβιάζουν μόνο αστυνομικές δυνάμεις, κάτι που συμβαίνει σπάνια, το παραβιάζουν και μη ελεγχόμενες ομάδες ατόμων που καταλύουν την ακαδημαϊκή ελευθερία.
Ειλικρινά λυπάμαι όταν καλούμαι σε πανεπιστημιακού χαρακτήρα εκδηλώσεις οι οποίες προκειμένου να διεξαχθούν και προκειμένου να προστατευτούν, οργανώνονται σε μη πανεπιστημιακούς χώρους, σε ξενοδοχεία, σε συνεδριακά κέντρα, σε δημοτικές αίθουσες.
Αυτό κάτι σημαίνει. Σημαίνει ότι τελικά καταφύγιο των ιδεών και της ελευθερίας του λόγου δεν είναι το Πανεπιστήμιο ως χώρος, αλλά κάποιος άλλος χώρος. Άρα το πανεπιστημιακό άσυλο καταλύεται όταν δε λειτουργεί.
Ο νόμος προβλέπει δε ότι όταν τελείται αυτόφωρο κακούργημα ή αυτόφωρο πλημμέλημα κατά της ζωής, δε χρειάζεται καν άδεια πανεπιστημιακού οργάνου, προβλέπεται αυτεπάγγελτη και άμεση επέμβαση των διωκτικών δυνάμεων.
Άρα πρέπει να εφαρμόζεται ο νόμος και πρέπει να αντιληφθούμε ότι το άσυλο έχει άλλο σκοπό από αυτόν που κάποιοι νομίζουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και γιατί δεν εφαρμόστηκε ο νόμος στα πρόσφατα επεισόδια;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εφαρμόστηκε, σε πολλές περιπτώσεις, εφαρμόστηκε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η αστυνομία γιατί δεν έκανε παρέμβαση κ. Υπουργέ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σε μία περίπτωση υπάρχει....
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: 10 μολότοφ βρήκαν...
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: .... που έπρεπε να εφαρμοστεί αλλά πρέπει να σας πω ότι την ευθύνη για τα θέματα αυτά την έχει πρωτίστως και καλώς την έχει η εισαγγελική αρχή.
Διότι η εισαγγελική αρχή, που έχει υπό τις εντολές της τις αστυνομικές δυνάμεις, έχει και τη νομική γνώση να εκτιμήσει τα περιστατικά, να χαρακτηρίσει τις πράξεις και να δώσει τις οδηγίες που πρέπει να δώσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπήρχε έλλειψη δηλαδή καλής εισαγγελικής λειτουργίας κ Υπουργέ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δε θέλω να κάνω εκτίμηση για τον τρόπο με τον οποίο η Εισαγγελία ασκεί τα καθήκοντά της. Απλώς, απαντώντας σε μια θεωρητική ερώτηση, έδωσα μια θεωρητική απάντηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Μιλάει εκτός μικροφώνου).
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ένας – ένας, βλέπω μεγάλο πάθος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Χτες στη Νομική συνεργείο καθαρισμού βρήκε 10 μολότοφ έτοιμες για εκτόξευση και τις βρήκε τελείως τυχαία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Άρα οποιοσδήποτε αναφέρει ή με οποιοδήποτε τρόπο περιέλθει σε γνώση της αστυνομικής δύναμης ή της εισαγγελικής αρχής, ότι υπάρχει προπαρασκευή τέτοιων υλικών ή κατοχή ή προετοιμασία χρήσης, υπάρχει κακουργηματική πράξη που δικαιολογεί την επέμβαση χωρίς άδεια των πρυτανικών αρχών, καθαρά πράγματα. Δεν είναι το Πανεπιστήμιο ή το Πολυτεχνείο χώρος που στεγάζει εγκληματικές ενέργειες ή την προπαρασκευή εγκληματικών ενεργειών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι Βρυξελιώτες συνάδελφοί μου, θεωρούν ότι το μήνυμα που έρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στην Αθήνα για περιστολή των δαπανών, απευθύνεται κυρίως σε σας προσωπικά και στον κ. Μπεγλίτη, ψαλίδι στους εξοπλισμούς. Έχετε νιώσει εσείς ένα τέτοιο μήνυμα, σας έχει έρθει ένα τέτοιο τελεσίγραφο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι επαφές μας με τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν το αντίθετο περιεχόμενο. Διότι είναι χώρες που ενδιαφέρονται να διαθέσουν οπλικά συστήματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τότε πώς εξηγείται αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είπα ότι αυτό που λέτε ευσταθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όπως είπατε προηγουμένως, θα έπρεπε να υπάρξει αυτεπάγγελτη, επανέρχομαι στο προηγούμενο θέμα που συζητούσαμε πριν τα εξοπλιστικά, αυτεπάγγελτη παρέμβαση της αστυνομίας όταν διαπράττονται κακουργηματικές πράξεις.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σε ποια κακουργηματική πράξη αναφέρεστε, που έχετε εντοπίσει ότι δε διετάχθη η αυτεπάγγελτη επέμβαση;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στη διάρρηξη της Πρυτανείας, στην υποστολή της σημαίας και στον τραυματισμό του Πρύτανη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με συγχωρείτε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παρακαλώ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σας λέω το εξής. Ότι ούτε το σπάσιμο της κλειδαριάς της κεντρικής πύλης του ιστορικού κτηρίου του Πανεπιστημίου, ούτε η υποστολή της ελληνικής σημαίας συνιστούν κακουργηματικές πράξεις.
Ο τραυματισμός του Πρύτανη θα μπορούσε βεβαίως να είναι βαριά σωματική βλάβη και ενδεχομένως σκοπούμενη βαριά σωματική βλάβη, αλλά μετά αμέσως αποχώρησε ο κ. Πρύτανης, γιατί το βασικό ήταν να προστατευτεί ο ίδιος και η υγεία του.
Και εν πάση περιπτώσει δεν ήταν το ζητούμενο εκείνη τη στιγμή η άμεση καταδίωξη. Όμως γιατί αλλοιώνουμε το βασικό συμπέρασμα των ημερών αυτών; Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι με το μικρότερο δυνατό κόστος, διατηρήθηκε η τάξη, η ζωή της πόλης, η λειτουργία της πόλης, το δικαίωμα των πολιτών να κινούνται ελεύθερα και αυτό έγινε με τον μεγαλύτερο δυνατό σεβασμό στα ατομικά δικαιώματα όλων των πολιτών. Είναι δύσκολες αυτές οι στιγμές κρίσης και έντασης και χρειάζεται αυτοσυγκράτηση και σωφροσύνη από όλους και νομίζω ότι το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη το χειρίστηκε κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Μια τελευταία ερώτηση και κλείνουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, προχθές καθώς ταξιδεύατε για Κύπρο είχαμε μια εισβολή τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών σε περιοχή δεσμευμένη για άσκηση Ελλάδας - Γαλλίας, κάτι το οποίο έγινε για δεύτερη φορά. Πριν από μερικές μέρες είχαμε εισβολή επίσης τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών σε άσκηση έρευνας και διάσωσης των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Ένα σχόλιο γι’ αυτές τις τουρκικές ενέργειες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κάθε μέρα σχεδόν έχουμε προβλήματα με παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας, με παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου, με πτήσεις οπλισμένων αεροσκαφών πάνω από ελληνικά νησιά. Σχεδόν κάθε μέρα. Και κάθε μέρα η ελληνική Πολεμική Αεροπορία αντιμετωπίζει τα φαινόμενα αυτά, αναχαιτίζει και αναγνωρίζει τα τουρκικά πολεμικά αεροσκάφη και το Υπουργείο Εξωτερικών προβαίνει στα σχετικά διαβήματα.
Έχω πει και άλλη φορά εδώ απευθυνόμενος σε εσάς ότι η προσπάθεια είναι να δοκιμάζονται τα αντανακλαστικά μας και βεβαίως η απώτερη προσπάθεια είναι να διαμορφώνονται συνθήκες που μειώνουν τη διπλωματική ισχύ. Εμείς έχουμε στρατηγική ψυχραιμία. Δεν αντιδρούμε με εξαρτημένα αντανακλαστικά. Εφαρμόζουμε μια στρατηγική.
Υπάρχει όμως μια λεπτή διαφορά η οποία είναι καθοριστική. Είναι άλλο πράγμα η στρατηγική ψυχραιμία και άλλο πράγμα ο μιθριδατισμός και η διολίσθηση σε σχέση με την προστασία των εθνικών συμφερόντων. Εμείς δεν διολισθαίνουμε, ούτε δηλητηριάζουμε την ετοιμότητα μας. Η ετοιμότητα μας υπάρχει, η στρατηγική μας υπάρχει. Αλλά έχουμε μια θεώρηση συνολική των πραγμάτων αυτών και δεν πρόκειται να αντιδράσουμε όπως θέλουν κάποιοι άλλοι.
Προστατεύουμε όλα τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, προστατεύουμε για την ακρίβεια την εθνική μας κυριαρχία, τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και τις διοικητικές αρμοδιότητες που ασκεί η χώρα στο πλαίσιο διεθνών συμβάσεων και διεθνών Οργανισμών και δεν πρόκειται να κάνουμε ούτε πόντο πίσω από τη γραμμή αυτή. Η οποία θα έλεγα ότι είναι κόκκινη, αλλά είναι κάτι περισσότερο από κόκκινη, είναι μια γαλανόλευκη γραμμή, η οποία συγκεντρώνει και τη συναίνεση του συνόλου του ελληνικού λαού.
Έχουμε πάντα την καλή διάθεση για μεγάλες πρωτοβουλίες, για υπερβάσεις, ώστε να μην είμαστε εγκλωβισμένοι σε μια κατάσταση η οποία δημιουργεί πολιτικές δημοσιονομικές και άλλες ασχολίες, αλλά για να υπάρχουν αυτές οι πρωτοβουλίες πρέπει να υπάρχουν έγκυροι συνομιλητές, να υπάρχουν οι προϋποθέσεις οι πολιτικές και οι κοινωνικές όχι μόνο στη δική μας πλευράς αλλά και στην άλλη πλευρά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι τεράστια τα έξοδα αυτών των οποίων είπατε πριν από δευτερόλεπτα. Είπατε υποστηρίζουμε, αναχαιτίζουμε …..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι μια κατάσταση η οποία υπάρχει στη χώρα από το 1974, επί 35 ολόκληρα χρόνια. Εμείς είμαστε κήρυκες της ανάγκης να αποκτήσει η χώρα μέρισμα ειρήνης.
Και βεβαίως πρέπει να σας πω ότι οφείλουμε να ξεκινήσουμε από κάπου αλλού. Οφείλουμε να ξεκινήσουμε από αυτό που ήδη κάνουμε και το κάνουμε πολύ συστηματικά με τον κ. Μπεγλίτη τους τελευταίους 2 μήνες, από τη ριζική και χωρίς προκαταλήψεις και στερεότυπα επαναξιολόγηση όλων των εξοπλιστικών προγραμμάτων και όλων των αμυντικών δαπανών με κριτήριο το αν αυτές οι δαπάνες είναι πράγματι χρήσιμες και αποδοτικές με βάση την εκτίμηση απειλής και με βάση τις επιχειρησιακές ανάγκες. Αφού το κάνουμε αυτό, ή παραλλήλως αν θέλετε, θα εξετάσουμε και το μείζον που είναι να αλλάξει αυτή καθ’ εαυτή η απειλή. Αλλά για να αλλάξει η απειλή πρέπει να αρθεί. Ευχαριστώ πολύ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου