Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2010

Ποιά ήταν τα αίτια της συντριβής του ελληνικού Σινούκ;




Στις 11η Σεπτεμβρίου 2004 είχαμε την θλιβερή πτώση του Ε/Π CHINOOK της Αεροπορίας Στρατού στην περιοχή των Καρεών του Αγίου ¨Ορους, η οποία στοίχισε την ζωή σε 17 ανθρώπους.

Μία βρετανική είδηση με άμεσο ελληνικό ενδιαφέρον από τον τομέα των αεροπορικών ατυχημάτων. Tον Ιούνιο του 1994, συνετρίβη ένα ελικόπτερο τύπου Σινούκ των ενόπλων δυνάμεων της Μεγάλης Βρετανίας, με τραγικό αποτέλεσμα τον θάνατο όλων των επιβαίνοτων, συμπεριλαμβανομένων των 25 εμπειρογνωμόνων σε θέματα ασφάλειας της Βόρειας Ιρλανδίας.

Μέχρι πρότινος, τρεις έρευνες έχουν αποτύχει να προσδιορίσουν την αιτία της συντριβής, αλλά πρόσφατα προέκυψαν νέα στοιχεία που αναφέρουν πως το λογισμικό των ηλεκτρονικών υπολογιστών μπορεί να προκάλεσε τη συντριβή του ελικοπτέρου Chinook Mk 2 helicopter ZD576 στην περιοχή Mull of Kintyre, στο οποίο 29 άνθρωποι συνολικά έχασαν τη ζωή τους. Το ελικόπτερο καταστράφηκε ολοσχερώς κατά τη συντριβή.

Η επίσημη έρευνα της RAF για το το περιστατικό κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το ελικόπτερο είναι αξιόπλοο, και διαπιστώθηκε ότι οι χειριστές του ενήργησαν με αμέλεια.

Όμως, το βρετανικό BBC επικαλείται εσωτερικά έγγραφα του υπουργείου αμύνης της χώρας (MoD) – με ημερομηνία εννέα μήνες πριν από τη συντριβή - που θέτουν υπό αμφισβήτηση την αξιοπλοΐα του ελικοπτέρου, και περιγράφουν το λογισμικό των ηλεκτρονικών υπολογιστών του κινητήρα του Chinook ως επικίνδυνο. Ο χαρακτηριστικός όρος αναφέρεται ως “positively dangerous”. Σε ένα σημείο αναφέρεται για την ακαταλληλότητα του λογισμικού με την παρακάτω φράση „The density of deficiencies is so high that the software is unintelligible „.

Το MoD υποστηρίζει ότι μετά το περιστατικό, το Chinook Mk 2 είναι εξαιρετικά ασφαλής και ότι τα εν λόγω έγγραφα ήταν διαθέσιμα στην έρευνα για την συντριβή και έτσι δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ως νέα αποδεικτικά στοιχεία.

Οι οικογένειες των πιλότων Flt LTS Jonathan Tapper και Richard Cook αγωνίζονται τα τελευταία 15 χρόνια για να προσπαθήσουν να αναδείξουν την αλήθεια γύρω από το θέμα. Σύμφωνα με τον πατέρα του Flt Lt Tapper, ο γιος του εξέφρασε ανησυχίες για την αξιοπλοΐα του ελικοπτέρου σε τηλεφωνική του συνομιλία τους, λίγες μέρες πριν πεθάνει στο ατύχημα.

Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι το νέο Chinook Mk 2 ερχόταν την επόμενη μέρα και θα ήθελε να το εξετάσει πολύ προσεκτικά - και η χροιά στη φωνή του άλλαξε τελείως .

Ο Κ. Tapper ισχυρίζεται ότι ο γιος του αναγκάστηκε ουσιαστικά να πετάξει με το ελικόπτερο, παρά τις ανησυχίες του. Λίγες ημέρες αργότερα, είχε ενημερωθεί για το θάνατο του γιου του.

Η επίσημη έκθεση της RAF που έδειχνε του χειριστές να κάνουν σφάλματα λόγω αμέλειας συγκλόνισε τον κ. Tapper. Το ζήτημα δεν σταμάτησε εδώ και στις τρεις επόμενες έρευνες διαπιστώθηκε ότι η αιτία της συντριβής ήταν αμφίρροπη.

Η Βουλή των Κοινοτήτων και η Βουλής των Λόρδων έκρινε ότι οι ετυμηγορίες της βαριάς αμέλειας εκ μέρους των χειριστών ήταν μή βιώσιμες και αδικαιολόγητες.

Παρά το γεγονός αυτό, το Υπουργείο Άμυνας και η RAF αρνήθηκαν να επαναλάβουν την έρευνα ή να ακυρώσουν τα πορίσματά της.

Νέα στοιχεία στη βρετανική περίπτωση
Το εσωτερικό έγγραφο του MoD πυο έχει περάσει στην κατοχή του BBC αποδεικνύει ότι υπήρχαν σοβαρές ανησυχίες και προειδοποιήσεις για το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου του κινητήρα, που είναι γνωστό ως FADEC.

Η έκθεση συντάχθηκε εννέα μήνες πριν από τη συντριβή από έναν ανώτερο αξιωματικό μηχανικής στο Κέντρο Δοκιμών του MoD στο Boscombe Down.

Η ανάλυση κινδύνου στην έκθεση για το Chinook Mk 2 … προσδιορίζει το λογισμικό FADEC του κινητήρα ως κρίσιμο για την ασφάλεια και αναφέρει ότι τυχόν δυσλειτουργία ή λάθος σχεδιασμού θα μπορούσε να έχει καταστροφικά αποτελέσματα.

Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η απελευθέρωση των Mk2 Chinook σε λειτουργία “δεν μπορεί να συστηθεί” και απευθύνει έκκληση για την γραφή ενός νέου λογισμικό, το οποίο δεν συνέβη.

Η συγκεκριμένη έκθεση από το Κέντρο Δοκιμών του MoD στο Boscombe Down δεν είχε συμπεριληφθεί στην αρχική έκθεση από το τμήμα της εξεταστικής επιτροπής για το ατύχημα.

Εννέα μήνες αργότερα, κατά την ημέρα της συντριβής, ο υπεύθυνος Διοικητής της Πτέρυγας στο Κέντρο Δοκιμών (RWTS) στο Boscombe Down εξέδωσε άλλη μία αυστηρή προειδοποίηση σχετικά με λογισμικό FADEC.

Οι συστάσεις όσον αφορά το FADEC έχουν μέχρι σήμερα αγνοηθεί, δηλώνει χαρακτηριστικά ο Πτέραρχος, και μέχρι να παρέχει το Κέντρο Δοκιμών μια σαφή, ξεκάθαρη και ρεαλιστική εξήγηση των βλαβών … με διορθωτικά μέτρα, οι περαιτέρω πτήσεις με τα Chinook [Mark] 2 δεν επιτρέπονται

Η προειδοποίηση ήρθε πολύ αργά για το πλήρωμα και τους επιβάτες του Chinook ZD576.

Η ελληνική περίπτωση
Στις 11η Σεπτεμβρίου 2004 είχαμε την θλιβερή πτώση του Ε/Π CHINOOK της Αεροπορίας Στρατού στην περιοχή των Καρεών του Αγίου ¨Ορους, η οποία στοίχισε την ζωή σε 17 ανθρώπους. Η σύσταση της εξεταστικής επιτροπής ήταν κάτι παρπάνω από περιπετειώδες υπόθεση. Αμέσως μετά την συντριβή του Ε/Π, ορίστηκε Επιτροπή Διερεύνησης του Αεροπορικού Ατυχήματος με διαταγή της 1ης ΤΑΞΑΣ την οποία αποτελούσαν πέντε μέλη με δικαίωμα ψήφου και πέντε μέλη με συμβουλευτικό χαρακτήρα. Την 16η Σεπτεμβρίου 2004 , δηλαδή πέντε ημέρες αργότερα με Απόρρητη Διαταγή της Διεύθυνσης Αεροπορίας Στρατού του Γενικού Επιτελείου Στρατού(ΓΕΣ/ΔΑΣ) στην υπάρχουσα επιτροπή προστίθενται αλλά τέσσερα μέλη.

Το ελληνικό πόρισμα της συντριβής δεν έδωσε επαρκείς απαντήσεις στους συγγενείς των θυμάτων.

Το χαρακτηριστικό σημείο της ελληνικής υπόθεσης, το οποίο παρουσιάζει κοινά στοιχεία με την βρετανική περίπτωση είναι οι δύο DECU (Digital Engine Control Unit), δηλαδή δύο ψηφιακές μονάδες ελέγχου των δύο κινητήρων, όπου καταγράφονται οι βλάβες που σημειώνονται κατά τη διάρκεια της πτήσης. Η μία μονάδα DECU στην ελληνική περίπτωση δεν ανελκύστηκε από τον βυθό και ήταν η μονάδα που κατέγραφε τις βλάβες του αριστερού κινητήρα κατά την πτήση.

Το αίτημα του κ. Γρηγορίου, ο οποίος εκπρoσωπεί τις οικογένεις των θυμάτων στην ελληνική περίπτωση, ήταν να ελεγχθούν οι καταγραφείς βλαβών των άλλων έξι ελικοπτέρων, όπου θεωρούσε ότι θα εντοπιστούν ίδιες βλάβες. Πού βασίζει αυτή τη θέση; «Υπάρχει μυστική αλληλογραφία του ΑΚΑΜΟ (Ακόλουθου Αμυνας στην Ουάσιγκτον) και του Γενικού Επιτελείου Στρατού, η οποία δεν μπαίνει στη δικογραφία, ενώ έχω υποβάλει αίτημα, με 8 συνημμένα έγγραφα, τα οποία θεωρώ κρίσιμα. Απ’ αυτή την αλληλογραφία προκύπτουν οι λόγοι της πτώσης του Σινούκ. Προκύπτει δηλαδή ότι υπήρχε πρόβλημα στο σύστημα ελέγχου και συντονισμού των δύο μηχανών, που ήταν ηλεκτρονικό, γινόταν δηλαδή μέσω λογισμικού».


fox2magazine.blog.com


Δεν υπάρχουν σχόλια: