Δ. Κούσουρης: Κύριε υπουργέ, σε καιρούς που γίνονται περικοπές από παντού δεν θεωρείτε ότι είναι πρόκληση η παραγγελία δύο νέων υποβρυχίων;
Ευ. Βενιζέλος: Τα δεδομένα είναι τελείως διαφορετικά. Η γερμανική εταιρεία ΤhyssenΚrupp κατέχει το 100% των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και με υποκατασκευάστρια τη θυγατρική της ΗDW εκτελεί από το 2000 και 2002 αντίστοιχα δύο μεγάλα προγράμματα κατασκευής νέων και εκσυγχρονισμού παλαιών υποβρυχίων αξίας 3 δισ. ευρώ. Μέχρι τον Οκτώβριο του 2009 η ελληνική πλευρά είχε καταβάλει 2 και πλέον εκατ. ευρώ χωρίς να έχει πάρει ούτε ένα νέο ούτε ένα εκσυγχρονισμένο υποβρύχιο, ενώ το «Παπανικολής» είχε πληρωθεί από την Ελλάδα και έμενε στο Κίελο σε μία ασαφή κατάσταση χωρίς ούτε αποδοχή ούτε άρνηση παραλαβής. Λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές, οι Γερμανοί κατήγγειλαν τις συμβάσεις των υποβρυχίων και δήλωσαν έτοιμοι να κλείσουν τα ναυπηγεία, να τα οδηγήσουν σε πτώχευση και να απολύσουν το σύνολο των εργαζομένων, με αποτέλεσμα το Ελληνικό Δημόσιο να ψάχνει να βρει και τα λεφτά και τα υποβρύχια και τις θέσεις εργασίας και την υποδομή των ναυπηγείων. Σε αυτό τον γόρδιο δεσμό έπρεπε να δώσουμε λύση. Δεν παραγγείλαμε δύο επιπλέον υποβρύχια, αντικαταστήσαμε τον ασύμφορο εκσυγχρονισμό δύο παλαιών υποβρυχίων με δύο νέα τελευταίας τεχνολογίας υποβρύχια, προκειμένου να δώσουμε αντίκρυσμα στα χρήματα που ήδη έχει καταβάλει η χώρα μας. Με τη σύμβαση σώσαμε τα ναυπηγεία, σώσαμε 1.200 θέσεις εργασίας, πολύ περισσότερες θέσεις μέσω των υπεργολάβων. Σταματήσαμε να δίνουμε 400 εκατ. ευρώ για κάθε εκσυγχρονισμό παλαιού υποβρυχίου, ενώ εν έτει 2010 πετύχαμε κατ΄ αποκοπή τιμές 500 εκατ. ευρώ για κάθε καινούργιο υποβρύχιο τη στιγμή που το 2000 η μέση τιμή ήταν 463,24 με μελλοντικές προσαρμογές. Το τίμημα θα εξοφληθεί σε 9 χρόνια με ετήσιες δόσεις που ξεκινούν από 300, αλλά φτάνουν σταδιακά τα 50 εκατομμύρια.
Χρ. Ζήκα: Θα παραληφθεί το υποβρύχιο «Παπανικολής» για να σωθούν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και αν ναι, τι θα το κάνουμε μετά;
Ευ. Βενιζέλος: Το «Παπανικολής» πληρώθηκε από την Ελλάδα 463,25 εκατ. ευρώ και τώρα οι Γερμανοί θέλουν να το κρατήσουν προς μεταπώληση έναντι μόλις 300 εκατ. ευρώ, ενώ ο εκσυγχρονισμός ενός παλιού υποβρυχίου στον Σκαραμαγκά κοστολογείται περίπου 400 εκατ. ευρώ. Το ζήτημα του «Παπανικολής» έπρεπε να έχει εκκαθαριστεί από το 2006, όταν προέκυψε το πρόβλημα, ή έστω το 2008 όταν ολοκληρώθηκαν και οι νέες δοκιμές. Αντ΄ αυτού η προηγούμενη κυβέρνηση κατέβαλε κατά τη διάρκεια της θητείας της περίπου 800 εκατ. ευρώ στη γερμανική πλευρά. Ο στόχος μας είναι να διασώσουμε ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο του Ελληνικού Δημοσίου. Το παραλαμβάνουμε για να το πουλήσουμε σε τρίτη χώρα στην αρμόζουσα τιμή και υπάρχει σχετικό ενδιαφέρον στη διεθνή αγορά. Όσοι ανευθύνως απαξιώνουν το «Παπανικολής» βλάπτουν το δημόσιο συμφέρον, γιατί μειώνουν την πιθανή τιμή πώλησής του. Καμία δε χώρα δεν αγοράζει ακατάλληλο τεχνικά υποβρύχιο και καμία χώρα δεν θέλει να θέσει τα πληρώματά της σε κίνδυνο. Ας σταματήσουν να ανευθυνολογούν αυτοί που όταν είχαν την ευθύνη απεδείχθησαν ανεύθυνοι, άβουλοι και βλαπτικοί για το δημόσιο συμφέρον.
Κ. Ντουρντούνης: Γερμανικά τανκς, γαλλικές φρεγάτες, ευρωπαϊκά αεροσκάφη και άλλα πολλά. Εμείς χρεωνόμαστε και είμαστε οι «κακοί», ενώ αυτοί πλουτίζουν. Μήπως πρέπει να απαιτήσουμε «συμμαχική» προστασία και να προχωρήσουμε με την Τουρκία σε πάγωμα εξοπλισμών;
Ευ. Βενιζέλος: Τι σημαίνει «συμμαχική» προστασία στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, όταν σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα είναι ο τρόπος με τον οποίο οργανώνεται και λειτουργεί η ίδια η συμμαχία στην περιοχή. Εργαζόμαστε συστηματικά για την αλλαγή του κλίματος στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Η διαφορά όμως μεταξύ αισιοδοξίας και αφέλειας είναι η ουσία στην εξωτερική και αμυντική πολιτική. Το κρίσιμο στην παρούσα φάση είναι να μην «εξαχθεί» η θεσμικοπολιτική ένταση που υπάρχει στη γειτονική μας χώρα στις διμερείς μας σχέσεις.
Ι. Μπέτσης: Μπορείτε να μας εξηγήσετε γιατί δεν μειώνετε τις αμυντικές δαπάνες της χώρας, σε μια περίοδο οικονομικής λιτότητας;
Ευ. Βενιζέλος: Προφανώς και μειώνονται οι αμυντικές δαπάνες. Επανεξετάζουμε στο σύνολό του το πρόγραμμα προμηθειών, αλλάζουμε τη σχετική νομοθεσία. Επιβάλαμε ήδη έναν νέο κώδικα δεοντολογίας στις σχετικές επαφές και διαπραγματεύσεις. Συγκροτήθηκε ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή που παρακολουθεί όλες τις διαδικασίες από πολύ κοντά. Φέτος οι πληρωμές για εξοπλισμούς περιορίζονται στο 0,7% του ΑΕΠ, ενώ ο περιορισμός το 2011 και το 2012 θα είναι ακόμη μεγαλύτερος.
evenizelos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου