Σάββατο 15 Μαΐου 2010

ΜΤΣ-ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ


Επειδή στις μέρες μας μοναδικό σχεδόν σημείο αναφοράς είναι τα οικονομικά
μεγέθη και από το πρωί μέχρι το βράδυ οι «παραθυρόβιοι» μας βομβαρδίζουν με
κινδυνολογίες και απειλές και με «έπεα πτερόεντα» και επειδή ζούμε σε μια
πολύ περίεργη περίοδο όπου ακούγονται και λέγονται πολλά και για το ΜΤΣ που
αφορά άμεσα όλα τα μέλη μας, και επειδή κάποιοι συνεχίζουν μια προσπάθεια να
υποστηρίζουν ότι πάτωσαν τα αποθεματικά του η ότι φαλίρισε, είμαστε
υποχρεωμένοι σήμερα να καθίσουμε μπροστά στον computer και να ασχοληθούμε
ξανά με το σοβαρό θέμα της βιωσιμότητας του ΜΤΣ.
Είναι δικαίωμα τους μέσα στη γενική οικονομική κατάσταση που βρισκόμαστε
να τοποθετούνται όπως νομίζουν, θεωρούμε όμως ότι πέρασαν τα εκσκαμμένα,
δεν έχουν καμία δικαιολογητική βάση να παραπλανούν και να προκαλούν
αναστάτωση στους μερισματούχους για ένα τόσο σημαντικό θέμα και δεν
νομιμοποιούνται όταν καμώνονται λοιμούς και καταποντισμούς γιατί απλώς
ξέρουν την αλήθεια. Και η αλήθεια είναι γνωστή αφού ο Πρόεδρος της ΕΑΑΣ έχει
ενημερώσει έγκαιρα τα μέλη μας με σχετικό άρθρο που δημοσιεύτηκε το Μάιο
2009 στην Εθνική Ηχώ, με τίτλο «ΜΤΣ-Η ΒΟΩΣΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ».
Σε ότι αφορά το ιστορικό του ΜΤΣ, το νομικό πλαίσιο λειτουργίας του, τους
πόρους, τις παροχές και τις υποχρεώσεις του, δεν θα αναφερθώ σήμερα αφού με
σαφήνεια παρουσιάσθηκαν στο προηγούμενο άρθρο και κάθε ενδιαφερόμενος
μπορεί να τα αναζητήσει στην ιστοσελίδα της ΕΑΑΣ όπου υπάρχει ηλεκτρονική
καταχώρηση της εφημερίδας μας.
Θα υπενθυμίσω μόνο ότι το ΜΤΣ είναι ΝΠΔΔ εποπτευόμενο από το
Υπουργείο Εθνικής Αμύνης με δικό του προϋπολογισμό και όσον αφορά τις
υποχρεώσεις του έναντι των ασφαλισμένων έχει κριθεί ως ταμείο
ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗΣ σύνταξης με αποφάσεις του ΣτΕ ενώ δεν είναι επικουρικό
ταμείο ως προς τις υποχρεώσεις του κράτους έναντι αυτού.
Ο πυρήνας των σημερινών προβλημάτων είναι η βιωσιμότητα του ΜΤΣ που
αποτελεί το ζητούμενο εδώ και 50 χρόνια δηλαδή από το 1959 που καταργήθηκε
ο ΑΝ 2141/1939 που προέβλεπε οι κρατήσεις των κοινωνικών πόρων των ΕΔ
να συγκεντρώνονται στο Υπουργείο Οικονομικών το οποίο στη συνέχεια τις
μοίραζε στα τρία Μετοχικά Ταμεία (Στρατού-Ναυτικού-Αεροπορίας) ανάλογα με
τον αριθμό των μελών τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα λόγω και της μικρής
συμμετοχής στους κοινωνικούς πόρους της ΕΛ.ΑΣ να αδυνατεί το ΜΤΣ να
ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, κάτι που προοδευτικά επιδεινώνονταν λόγω
επίσης και του αυξημένου αριθμού των συνταξιούχων της ΕΛ.ΑΣ οι οποίοι σήμερα
ανέρχονται στο 63,5% έναντι 36,5% του Στρατού Ξηράς..

Έκτοτε, το ΜΤΣ αντιμετώπισε πολλές φορές πρόβλημα βιωσιμότητας το
οποίο αντιμετωπίσθηκε με προσωρινές λύσεις δηλαδή με επιχορήγηση από το
κράτος και εκποιήσεις περιουσιακών στοιχείων χωρίς όμως να γίνουν και
ανάλογες επενδύσεις. Υπενθυμίζεται ότι το κράτος επιχορηγούσε το ΜΤΣ από
το 1960 μέχρι το 1970 με 10.000.000 δρχ. κάθε έτος, το 1992 εγκρίθηκε
επιχορήγηση 5 δις προς το ΜΤΣ (από το ποσό της επιχορήγησης αυτής το
ΜΤΣ βέβαια εισέπραξε μόνο τα 3,5 δις δρχ.), έγινε εκποίηση ακίνητης
περιουσίας, με δημόσιους διαγωνισμούς, την περίοδο 1995-2000 και εισπράχθηκε
το συνολικό ποσό των 44.549.904 € και πωλήθηκαν μετοχές της Γενικής
Τραπέζης και εισπράχθηκε το ποσό των 49.889.948 €. Επίσης από την
ανάθεση εκμετάλλευσης του Κεντρικού Μεγάρου στην Τράπεζα Πειραιώς το
2001 το ΜΤΣ εισέπραξε εφάπαξ ποσό 88.000.000 € και από πώληση μετοχών
της ΓΤΕ το 2004 εισέπραξε το ποσό των 36.000.000 €.
Το ότι υπήρξαν λανθασμένες πολιτικές και οικονομικές πρακτικές είναι
βέβαιο.
Σήμερα όμως που έφυγε ο κονιορτός μπορούμε να δούμε τα πράγματα πιο καθαρά
χωρίς βέβαια να σβήσουμε το παρελθόν, οφείλουμε να συγκεντρώσουμε τις
δυνάμεις μας και να υποστηρίξουμε την δημοσίως εκπεφρασμένη βούληση της
πολιτικής ηγεσίας του ΥΕΘΑ για διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας του
ΜΤΣ με μακροπρόθεσμη προοπτική.
Τα προβλήματα βιωσιμότητας που αντιμετωπίζει το ΜΤΣ σήμερα οφείλονται
κατά κύριο λόγο:
1. Στην προβληματική σχέση μετόχων-μερισματούχων (εργαζομένων
δηλ. προς συνταξιούχους) η οποία είναι 1,40 : 1 και μάλιστα με τάση περαιτέρω
επιδείνωσης της. Η αποδεκτή σχέση που συνάδει με διεθνείς πρακτικές που
ακολουθούνται είναι 3 : 1.
Στον παρακάτω πίνακα φαίνεται αναλυτικά η σχέση μετόχων-
μερισματούχων από το 1990 μέχρι το 2009.
ΜΕΤΟΧΟΙ ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΥΧΟΙ
ΕΤΟΣ ΣΞ ΕΛΑΣ ΣΥΝΟΛΟ ΣΞ ΕΛΑΣ ΣΥΝΟΛΟ
1990 12441 26071 38512 18128 27816 45944
1991 14401 26964 41365 17887 27612 45499
1992 13338 28105 41443 18012 27939 45951
1993 19535 28625 48160 18026 28099 46125
1994 20148 27809 47957 18202 28605 46807
1995 23056 29191 52247 18322 29286 47608
1996 25780 30272 56052 18121 29298 47319
1997 28772 30491 59263 18018 29677 47695
1998 30417 31502 61976 18126 29835 47961
1999 30141 31628 61769 18524 30204 48728
2000 32233 31515 63748 18577 30634 49211
2001 32127 31372 63499 18768 31368 50136
2002 33884 31588 65472 18772 31615 50387
2003 39554 36445 75999 18896 31789 50685
2004 45244 35990 81234 19025 32069 51094
2005 41111 35130 76241 19066 32124 51190
2006 43963 34502 78465 19383 32691 52074
2007 47349 35437 82786 20116 34562 54678
2008 48544 34017 82561 20551 35798 56349
2009 47816 36072 83888 21805 37888 59693
2. Στη μείωση των κοινωνικών πόρων που προέρχονται κυρίως από
δαπάνες προμηθειών, εργολαβιών κ.λπ.
Τα έσοδα από τους νομοθετημένους κοινωνικούς πόρους παρουσιάζουν
μείωση τα τελευταία χρόνια που οφείλεται στην καθυστέρηση ή την αναστολή
εκτέλεσης εξοπλιστικών προγραμμάτων (υπόψη ότι στη δαπάνη αγοράς
εξοπλισμών γίνεται κράτηση 4% υπέρ του ΜΤΣ) όπως επίσης και στη μικρή
συμμετοχή της ΕΛ.ΑΣ στους πόρους αυτούς λόγω έλλειψης αναλόγων
προγραμμάτων.
3. Στην αυξητική τάση του καταβαλλομένου κάθε έτος μερίσματος.
Στον παρακάτω πίνακα φαίνεται ότι το καταβαλλόμενο μέρισμα στους
μερισματούχους αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία τουλάχιστον 5 χρόνια μολονότι
δεν έχει δοθεί αύξηση σε αυτό από το 2007.
ΜΕΡΙΣΜΑ ΧΟΡΗΓΗΘΕΙΣΑ ΑΥΞΗΣΗ

ΕΤΟΣ ΠΟΥ ΧΟΡΗΓΗΘΗΚΕ- ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΟ ΠΟΣΟ ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ- ΠΟΣΟΣΤΙΑΊΑ ΑΥΞΗΣΗ ΜΕΡ/ΤΟΣ

2005 130.600.000 0 - -
2006 135.000.000 3% 4.400.000 3,5%
2007 140.000.000 0 5.000.000 3.7%
2008 150.000.000 0 10.000.000 7,2%
2009 165.000.000 0 15.000.000 10%
Η αυξητική τάση του καταβαλλομένου κάθε χρόνο μερίσματος στους

μερισματούχους οφείλεται κυρίως:
α. Στην αύξηση του αριθμού των νέων μερισματούχων λόγω των
αποστρατευομένων κάθε χρόνο στελεχών που έχει ως συνέπεια τη σημαντική
αύξηση του ύψους του μερίσματος που καταβάλλει το ΜΤΣ.
Στον παρακάτω πίνακα φαίνονται αναλυτικά στοιχεία της αυξητικής τάσης
των νέων μερισματούχων της τελευταίας πενταετίας.
ΝΕΟΙ ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΥΧΟΙ
ΕΤΟΣ ΣΞ ΕΛΑΣ ΣΥΝΟΛΟ
2004 371 594 965
2005 386 509 895
2006 567 897 1464
2007 618 1540 2158
2008 1098 2471 3569
2009 1824 2997 4821
β. Στην άσκηση κοινωνικής και εισοδηματικής πολιτικής με τους
νόμους 2838/2000 και 3016/2002, με τους οποίους χορηγήθηκαν μισθολογικές
προαγωγές στους εν ενεργεία μετόχους και στην εφαρμογή τους και για
τους συνταξιούχους (τα χορηγούμενα μερίσματα που είναι συνάρτηση του
μισθολογικού βαθμού που κατείχε στην ενέργεια ο μερισματούχος, αφορούν πλέον
σε μερίσματα πολύ υψηλοτέρων βαθμών). Για παράδειγμα ο μέτοχος που
εξήρχετο από την ενεργό υπηρεσία με το βαθμό του Ανθυπαστυνόμου ελάμβανε
σύμφωνα με τις ισχύουσες τότε διατάξεις μέρισμα βαθμού Ταγματάρχη, ήτοι
231,62 €. Σήμερα με τις μισθολογικές προαγωγές ο εξερχόμενος με το βαθμό
του Αστυφύλακα λαμβάνει μέρισμα βαθμού Υποστρατήγου, ήτοι 316,95 €. Αυτό
βέβαια είναι καλό για τον μερισματούχο, το κακό όμως είναι ότι δεν
προβλέφθηκαν νέοι πόροι για το ΜΤΣ.
Πριν από την ισχύ των νόμων για μισθολογικές προαγωγές ο αριθμός
των μερισματούχων που ελάμβανε μέρισμα Α/ΓΕΣ ανήρχετο σε 413 άτομα ενώ
σήμερα ανέρχεται σε 1900 άτομα, οι μερισματούχοι από την ΕΛ.ΑΣ που
ελάμβαναν μέρισμα Υποστρατήγου ανέρχονταν σε 350 άτομα και σήμερα
ανέρχονται σε 3300 άτομα με αυξανόμενη τάση.
Εδώ πρέπει να επισημανθεί ότι η αύξηση στα χορηγούμενα μερίσματα
συμπαρασύρει και τις χορηγούμενες εφάπαξ παροχές, ήτοι το ΒΕΑ και το
βοήθημα θανάτου, το ύψος του οποίου είναι συνάρτηση του ύψους του
μερίσματος.

γ. Στη μεγάλη αύξηση των αιτήσεων για λήψη του ΒΕΑ.
Στο ΜΤΣ είναι ασφαλισμένα 80217 παιδιά (39002 ΣΞ και 41215 ΕΛΑΣ ).
Από σχετική έρευνα που έχει γίνει προέκυψε ότι οι εισφορές των γονέων με τον
ανατοκισμό καλύπτουν το 50% των ΒΕΑ. Το υπόλοιπο 50% καλύπτεται από
άλλους πόρους του ΜΤΣ.. Το 2008 πληρώθηκε από το ΜΤΣ για ΒΕΑ το
ποσό των 49.100.000 €, το 2009 63.750.000 € και για το 2010 υπολογίζεται
ότι θα πληρωθεί το ποσό των 80.000.000 €.
Όπως είναι γνωστό το ΜΤΣ λειτουργεί με βάση το τυπικό διανεμητικό
σύστημα δηλαδή τα έσοδα που συγκεντρώνονται κάθε χρόνο στο ταμείο από
νομοθετημένους πόρους (εισφορές μετόχων, κοινωνικοί πόροι, αξιοποίηση
κινητής και ακίνητης περιουσίας) διανέμονται στους μερισματούχους αφού
αφαιρεθούν τα λειτουργικά έξοδα και οι λοιπές υποχρεώσεις του ταμείου. Κατά
μέσο όρο ο κάθε μερισματούχος λαμβάνει κάθε μήνα 230 € (165.000.000 Ε κάθε
χρόνο περίπου ). Από τις εισφορές των μετόχων, 75.000.000 € περίπου
ετησίως, καλύπτεται το ποσό των 104 €, από επιχειρηματικές δραστηριότητες
15.000.000 € περίπου ετησίως, καλύπτεται το ποσό των 21 € και από τους
κοινωνικούς πόρους 32.000.000 € περίπου ετησίως το ποσό των 45 €, σύνολο
δηλ. καλυπτόμενου ποσού 170 €. Υπολείπεται το ποσό των 60 € που
πολλαπλασιαζόμενο με τον αριθμό των μερισματούχων παράγει έλλειμμα της
τάξεως των 36.000.000 € περίπου το χρόνο.
Ένα υγιές Μετοχικό ταμείο Στρατού πρέπει να διασφαλίζει τη δυνατότητα
παροχής του μερίσματος στους σημερινούς μερισματούχους αλλά και στις
επόμενες γενιές μερισματούχων.
Το πρόβλημα της διασφάλισης της οικονομικής βιωσιμότητας έχει διαχρονικό
χαρακτήρα. Οι εμβαλωματικές λύσεις που εδίδοντο μέχρι τώρα δεν επέλυσαν το
πρόβλημα μάλλον το μετέθεταν. Οι μέχρι τώρα επιχορηγήσεις και η πώληση
περιουσιακών στοιχείων παρέτειναν για μικρό χρονικό διάστημα την διάρκεια
βιωσιμότητας του ταμείου.
Το ΜΤΣ στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα έχει εξαντλήσει τα όρια
απόδοσής του αφού κάθε χρόνο παράγει έλλειμμα. Από την αρχή του 2008 είχε
ενημερωθεί η πολιτική ηγεσία του ΥΕΘΑ για την επιδεινούμενη οικονομική
κατάσταση του ΜΤΣ και είχε ζητηθεί η λήψη συγκεκριμένων μέτρων άμεσης
απόδοσης.
Επί του πρακτέου λοιπόν, παρά τις αντίξοες συνθήκες που δημιούργησε η
διεθνής οικονομική κρίση και την πολύ δύσκολη κατάσταση των δημοσίων
οικονομικών για τη χώρα μας, η σημερινή πολιτική ηγεσία του ΥΕΘΑ που είναι
ενήμερη για τις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος οφείλει:
Να παραμείνει μακριά από παράξενες και επικίνδυνες συνταγές του
παρελθόντος που οδήγησαν το ΜΤΣ σε παραγωγή ελλειμμάτων που θέτουν σε
κίνδυνο την ομαλή λειτουργία του κάτι που θα έπληττε τα συμφέροντα όλων των

μερισματούχων.
Να προχωρήσει, χωρίς καθυστέρηση με τόλμη, αποφασιστικότητα και
αίσθηση χρέους στην άρση της διαρθρωτικής ανισότητας των ασφαλισμένων
που υπάρχει σήμερα και συνίσταται στο ότι ενώ όλοι οι μερισματούχοι
(Στρατού και ΕΛΑΣ) καταβάλλουν ατομικά την προβλεπόμενη εισφορά στο
ΜΤΣ η μία εργοδοσία (ΥΕΘΑ για τους μερισματούχους του Στρατού)
συνεισφέρει στο ΜΤΣ κοινωνικούς πόρους η άλλη εργοδοσία (Υπουργείο
προστασίας του πολίτη για τους μερισματούχους της ΕΛΑΣ ) δεν συνεισφέρει
κοινωνικούς ή η συνεισφορά είναι πολύ περιορισμένη μολονότι ο αριθμός των
μερισματούχων της ΕΛΑΣ είναι σχεδόν διπλάσιος.
Να εφαρμόσει εκείνη τη «στρατηγική» που με επιστημονική τεκμηρίωση
(υπάρχει στη διάθεση της) διασφαλίζει τη δυνατότητα για παροχή εξασφαλισμένου
αλλά και ικανοποιητικού μερίσματος στη σημερινή και στις επόμενες γενιές
μερισματούχων.
Η ΕΑΑΣ υποστηρίζει κάθε προσπάθεια με ειλικρινείς και αντικειμενικές
θέσεις για ουσιαστικότερο και θετικότερο αποτέλεσμα με στόχο την
εξυπηρέτηση των συμφερόντων των μελών της μέσω του ΜΤΣ και προτρέπει
την Πολιτική ηγεσία να επιδείξει την ανάλογη βούληση που δυστυχώς μέχρι
σήμερα δεν την είδαμε.__
Αντγος ε.α. Γεώρ. Κοράκης Πρόεδρος ΔΣ/ΕΑΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: