Εδώ και μερικούς μήνες έχει παρατηρηθεί η πρακτική της παραχώρησης επικυρωμένων εισιτηρίων του μετρό από επιβάτες που δεν εξάντλησαν τα 90 λεπτά χρήσης της υπηρεσίας, προς τους επιβάτες που εισέρχονται στις εγκαταστάσεις του μετρό.
Η Αττικό Μετρό Α.Ε. "απάντησε", τυπώνοντας στην πίσω πλευρά των εισιτηρίων τα εξής: "Η παραχώρηση και αποδοχή επικυρωμένου εισιτηρίου, καθώς και η προτροπή παραχώρησης απαγορεύεται και τιμωρείται από το νόμο (Π.Κ. ΆΡΘ.186.2 & 392)."
Ας δούμε τι λένε αυτά τα δύο άρθρα του Ποινικού Κώδικα:
Άρθρο 186 - Πρόκληση και προσφορά για την εκτέλεση κακουργήματος ή πλημμελήματος
1. Όποιος προκαλεί ή παροτρύνει με οποιονδήποτε τρόπο κάποιον να διαπράξει ορισμένο κακούργημα, καθώς και όποιος προσφέρεται ή αποδέχεται τέτοια πρόκληση ή προσφορά, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών.
2. Όποιος προκαλεί ή παροτρύνει με οποιονδήποτε τρόπο κάποιον να διαπράξει ορισμένο πλημμέλημα, καθώς και όποιος προσφέρεται γι' αυτό και όποιος αποδέχεται τέτοια πρόκληση ή προσφορά, τιμωρείται με την ποινή που προβλέπεται για το σχεδιαζόμενο πλημμέλημα ελαττωμένη κατά το άρθρο 83. Για την ποινική δίωξη του αδικήματος αυτού, απαιτείται έγκληση του προσώπου κατά του οποίου σχεδιαζόταν η τέλεση του πλημμελήματος, αν το υπό εκτέλεση πλημμέλημα διώκεται κατ' έγκληση.
3. Οι ποινές των προηγούμενων παραγράφων επιβάλλονται αν η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα με άλλη διάταξη.
Άρθρο 392 - Δόλια αποδοχή παροχών
1. Όποιος με την πρόθεση να μην καταβάλλει αντίτιμο παίρνει για άμεση κατανάλωση τρόφιμα ή ποτά ή δέχεται την παροχή καταλύματος ή υπηρεσιών, των οποίων το αντίτιμο είναι άμεσα πληρωτέο κατά τις συνήθειες των συναλλαγών, τιμωρείται με χρηματική ποινή ή με φυλάκιση μέχρι τριών μηνών.
2. Η ποινική δίωξη ασκείται μόνο ύστερα από έγκληση.
Το άρθρο 186.2 αφορά αυτόν που προσφέρει το εισιτήριο, ενώ το άρθρο 392 αυτόν που δέχεται να χρησιμοποιήσει επικυρωμένο εισιτήριο.
Ένα μεγάλο ζήτημα δημιουργείται από το γεγονός ότι όποιος αγοράζει ένα εισιτήριο έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες για 90 λεπτά, οπότε αν τις χρησιμοποίησε για λιγότερα λεπτά, δεν χάνει φυσικά τα δικαιώματά του πάνω στο εισιτήριο. Ωστόσο, οι "συνήθειες των συναλλαγών" είναι ένας όρος που αναφέρεται στο ίδιο το άρθρο 392 κι αυτό επαναφέρει όλη τη σχετική συζήτηση που είχε ξεκινήσει στο αναΜόρφωση - Συνιστολόγιο.
Το ζήτημα όμως δεν έχει κλείσει. Οι "συνήθειες των συναλλαγών" είναι ότι καθένας αγοράζει το εισιτήριο του. Είναι όμως οι συνήθειες των συναλλαγών κάτι στατικό; Όχι, βέβαια. Εάν πιω από το ποτό ενός φίλου μου σε ένα μπαρ, δεν θα διωχθώ με το άρθρο 392 ΠΚ, αφού ο φίλος έχει πληρώσει για το ποτό του. Το νόημα του 392 ΠΚ είναι ότι κάποιος πρέπει να τιμωρείται όταν μπαίνει στο Μετρό χωρίς καθόλου εισιτήριο. Ο νόμος δεν ενδιαφέρεται για το ποιος και γιατί του έδωσε ένα επικυρωμένο και χρονικά έγκυρο εισιτήριο.
Εξάλλου οι συνήθειες των συναλλαγών είναι κάτι που μεταβάλλεται. Το κίνημα των "Ρομπεν των εισιτηρίων" υποστηρίζει μια συμβολική πράξη, η οποία αποτελεί μέσο διαμαρτυρίας για την ολοένα αυξανόμενη τιμή των εισιτηρίων. Είτε συμφωνεί είτε διαφωνεί κανείς με αυτή τη μορφή διαμαρτυρίας, αφενός είναι ένας θεμιτός λόγος για να διαμαρτύρεται κανείς κι αφετέρου το Μετρό δεν χάνει χρήματα που θα έπρεπε να έχει: ή πουλάει την υπηρεσία για 90 λεπτά ή ΔΕΝ την πουλάει για 90 λεπτά. Ως πράξη διαμαρτυρίας που συμβαίνει σε δημοσιότητα εμπίπτει λοιπόν στην ελευθερία της έκφρασης και γι' αυτό κάθε σχετικός περιορισμός θα πρέπει να προβλέπεται με σαφήνεια από το νόμο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση και μόνο που υπάρχουν τόσες αμφιβολίες για την εφαρμογή αυτής της ποινικής διάταξης, κανονικά θα πρέπει να θεωρηθεί ανεφάρμοστο το 392 Π.Κ. , λόγω του κλασικού δόγματος του ποινικού δικαίου ότι κάθε φορά που υπάρχει αμφιβολία δεν πρέπει να υπάρχει ενοχή.
http://elawyer.blogspot.com/2010/01/blog-post_15.html
2 σχόλια:
Πολύ καλό το άρθρο-σχόλιό σας.
Και άλλα πολλά νομικα επιχειρήματα θα μπορούσαμε προφανώς να επικαλεστούμε στην προκειμένη περίπτωση....
Αλλά ας πάμε σε ένα άλλο παρόμοιο θέμα, να κάνουμε αντιδιαστολή.
Σε σχετικό πρόσφατο ρεπορτάζ τηλεοπτικής εκπομπής, πολίτες πελάτες των εταιρειών ΟΑΣΑ με μηνιαίες κάρτες, διαμαρτύρονταν διότι παρ' ότι κατέβαλαν το αντίτιμο αγοράς των καρτών, δεν τις χρησιμοποίησαν για πάνω από μισό μήνα λόγω των συνεχιζόμενων απεργιών.
Και ερωτώ τώρα εγώ, ο απλός πολίτης. Ο έχων την έννοια του κοινωνικού δικαίου και της ισότητας των πολιτών απέναντι στους νόμους.
Όπως σαφώς αναφέρεται από τον ΟΑΣΑ, στον μη προσκομίζοντα έγκυρο επικυρωμένο εισιτήριο-κάρτα επιβάλλεται πρόστιμο 60πλάσιο του ενιαίου εισιτηρίου...άρα 60 ευρώ.
Ένας πολίτης λοιπόν, που είχε έγκυρη κάρτα απεριορίστων διαδρομών το μήνα Δεκέμβριο (άρα πληρωμένη) και παρουσιάστηκε π.χ 8 πρωινά στην συνηθισμένη του ώρα στη στάση του λεωφορείου , τρόλλευ κλπ και 8 βράδυα κατά το μήνα Δεκ και δεν του παρείχετο η οφειλόμενη από τον ΟΑΣΑ υπηρεσία μεταφοράς...
θα του καταβάλετε πρόστιμο 8+8=16 * 60 =960 Ευρώπουλα;;;;
Θα του επιστρέψετε και τα μισά από τα χρηματα της κάρτας που έχει ήδη πληρώσει, αφου εξ' υπαιτιώτητας σας και μόνο δεν την χρησιμοποίησε;;
Διότι όπως σαφώς αναγράφεται και στις κάρτες, τα κουπόνια αντιπροσωπεύουν χρηματική αξία και σε περίπτωση απώλειας (από τον επιβάτη) δεν αντικαθίστανται!!
Η κυρία Αττικό Μετρό Α.Ε μας δουλεύει κανονικά... Αφενός το εισητήριο δεν είναι προσωπικό, αφετέρου αν το θεωρούν έτσι ας επιστρέφουν το υπολοιπόμενο ποσό της "προπληρωμένης" αξίας του εισητηρίου σε όποιους δεν εξαντλούν το 90 λεπτο.... έτσι για να λέμε τα σύκα σύκα.... αφήστε μας πια. Αρκετή τρομοκρατία δεχόμαστε πανταχόθεν. ΕΛΕΟΣ ρεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεε
Δημοσίευση σχολίου