«Ορος στις συμβάσεις η κατάθεση πιστοποιητικού από ξένο οίκο ότι δεν διακινήθηκε «μαύρο» χρήμα»
Στον ΤΑΣΟ ΠΑΠΠΑ:«Οι ριζικές αλλαγές στο πεδίο της προμήθειας αμυντικών εξοπλισμών εντάσσονται στην προσπάθεια να περιοριστεί η διαφθορά, η διακίνηση μαύρου χρήματος, αλλά και να εξοικονομηθούν πόροι ώστε να ενισχυθούν η πραγματική οικονομία και η κοινωνική πολιτική». *Ο υπουργός Αμυνας, Ευάγγελος Βενιζέλος, ανακοινώνει σήμερα ότι: «Στο εξής όρος κάθε σύμβασης θα είναι η κατάθεση πιστοποίησης από διεθνή, έγκυρο ελεγκτικό οίκο ότι δεν εκταμιεύθηκαν από την προμηθεύτρια εταιρεία χρήματα για υποστηρικτικές ή άλλες ενέργειες χωρίς παραστατικά, ότι δεν διακινήθηκε μ' άλλα λόγια "μαύρο" χρήμα μέσω αντιπροσώπων, μεσαζόντων, συμβούλων».
*Ο κορυφαίος του ΠΑΣΟΚ υπογραμμίζει ότι «η κριτική, ακόμη και η κακόπιστη, είναι πάντα ευπρόσδεκτη», αν και επισημαίνει ότι «υπάρχουν επιμέρους συμφέροντα που ασχημονούν και συστήματα εθισμένα στο λαθρεμπόριο επιρροής».
* Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λέει «σκληρά μέτρα ή βουλιάζετε». Η κυβέρνηση επιμένει πως θα κρατήσει τις υποσχέσεις της προς τους αδύνατους. Βρήκατε τον τρόπο να τετραγωνίσετε τον κύκλο; -Η χώρα δεν έχει -δυστυχώς- φορολογικό σύστημα. Επικρατεί -το έχω πει πολλές φορές- μια «χύμα» φορολογική κατάσταση, άδικη και αναποτελεσματική. Υπάρχει επίσης όχι μόνο η κακόβουλη σπατάλη, αλλά και η διαρθρωτική σπατάλη, δηλαδή μειωμένη αποδοτικότητα των δημόσιων δαπανών κατά 30% σε σχέση με άλλες χώρες που ΟΟΣΑ. Ολα αυτά οδηγούν στην υποχρέωση να γίνονται παράλληλα δύο κινήσεις: μία για την αλλαγή του μοντέλου ανάπτυξης, και κυρίως του φορολογικού και δημοσιονομικού συστήματος, και μία για την αποκατάσταση αδικιών και την ενίσχυση των χαμηλών και των μεσαίων στρωμάτων.
* Ναι, αλλά οι Βρυξέλλες εκφράζουν επιφυλάξεις αν υπάρχουν τα περιθώρια για να υλοποιήσετε το κοινωνικό πακέτο. - Αυτό δεν αντιβαίνει προς τις υποχρεώσεις μας στην Ε.Ε. και τη ζώνη του ευρώ. Η διεθνής αξιοπιστία της χώρας είναι αναγκαία προϋπόθεση για τη μακροπρόθεσμη και πλήρη εφαρμογή της κοινωνικής και αναδιανεμητικής μας πολιτικής. Αυτό δεν συνιστά τετραγωνισμό του κύκλου αλλά προσπάθεια για να σπάσει ο φαύλος κύκλος.
* Εχουν περάσει αρκετές ημέρες και όμως η στελέχωση του κρατικού μηχανισμού καθυστερεί δημιουργώντας την εντύπωση μιας αρρυθμίας. - Εχει απαντήσει πολλές φορές στην ένσταση αυτή ο ίδιος ο πρωθυπουργός, λέγοντας ότι μια νέα αντίληψη για τη στελέχωση της κυβέρνησης μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις αλλά εκπέμπει ένα άλλο μήνυμα. Δεν χειρίζομαι, ωστόσο, το θέμα και άρα δεν έχω να προσθέσω κάτι σε αυτό.
· Με αφορμή επικριτικά δημοσιεύματα για την κυβέρνηση διακινείται η άποψη ότι σας πολεμούν τα συμφέροντα. Το ίδιο έλεγαν ο Κ. Σημίτης και ο Κ. Καραμανλής και το πλήρωσαν. Δεν διδαχθήκατε τίποτα; - Θα επαναλάβω χρήσιμες κοινοτοπίες. Η κριτική, ακόμη και η κακόπιστη, είναι όχι μόνο ευπρόσδεκτη αλλά και εξαιρετικά ωφέλιμη. Ιδίως όταν απουσιάζει ακόμη η αξιωματική αντιπολίτευση. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν συστήματα εθισμένα στο «λαθρεμπόριο επιρροής». Η εντολή όμως που λάβαμε είναι ακριβώς να κινούμαστε στο όνομα του γενικού συμφέροντος του ελληνικού λαού, θεωρώντας δεδομένο ότι υπάρχουν επιμέρους συμφέροντα που θίγονται, διαμαρτύρονται ή ακόμα και ασχημονούν.
· * Το λεγόμενο «γερμανικό» εκλογικό σύστημα στοχεύει υποτίθεται στην ενίσχυση της διαφάνειας, αλλά ενισχύει την εξουσία των αρχηγών. Το ζητούμενο είναι η επιστροφή στα αρχηγικά κόμματα; - Δεν έχουμε ακόμα συζητήσει στην κυβέρνηση γύρω από ένα συγκεκριμένο προσχέδιο νόμου. Αλλά σε επίπεδο αρχών είναι -νομίζω- αυτονόητες τρεις θεμελιώδεις προϋποθέσεις. Πρώτον, ότι τώρα που βαδίζουμε προς μια ισχυρή αιρετή περιφερειακή αυτοδιοίκηση με μεγάλες αρμοδιότητες, άρα και με ευθύνη για τη διαχείριση μεγάλων κονδυλίων, η συζήτηση για το εκλογικό σύστημα δεν μπορεί να αφορά μόνο τη Βουλή πρέπει να αφορά και την τοπική αυτοδιοίκηση. Δεύτερον, πρέπει να διασφαλίζεται το σημερινό, σε γενικές γραμμές, επίπεδο αναλογικότητας του εκλογικού συστήματος. Τρίτον, εφόσον καταργείται και στις μικρές και στις μεγάλες περιφέρειες ο σταυρός προτίμησης, πρέπει να υπάρχουν θεσμικές εγγυήσεις ως προς τις διαδικασίες ανάδειξης των υποψηφίων. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, η διαδικασία αυτή ελέγχεται δικαστικά.
· * Πριν από δύο χρόνια στο ΠΑΣΟΚ διεξήχθη μια σκληρή μάχη για την αρχηγία. Σήμερα η Ν.Δ. βρίσκεται στην ίδια φάση. Έχετε προτίμηση για τον αντίπαλό σας; - Εύχομαι στην Ν.Δ. να κάνει την καλύτερη επιλογή και να βρει τον βηματισμό της. Αυτό είναι αναγκαίο για την ομαλή λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος.
* Τι θα συμβουλεύατε νικητές και ηττημένους για την επόμενη μέρα; - Δεν μπορώ να πω κάτι προς τον μελλοντικό νικητή, μπορώ όμως να πω κάτι προς όποιον δεν θα εκλεγεί. Ας λάβει υπόψη του τη δική μου συμπεριφορά ως προς τη διασφάλιση της ενότητας του πολιτικού του χώρου. * Είναι περίπου πεποίθηση στην κοινωνία ότι εξοπλισμοί και διαφθορά είναι συχνά δίδυμα αδελφάκια. - Υπάρχει πράγματι βαρύ σύννεφο καχυποψίας πάνω από τους εξοπλισμούς εδώ και χρόνια. Αυτό δεν μπορεί να γίνει ανεκτό. Κατ' αρχάς το ποσό που διατίθεται κάθε χρόνο στους εξοπλισμούς είναι πολύ μικρότερο από τα ποσά που διατίθενται στα δημόσια έργα ή στη φαρμακευτική και την υπόλοιπη δημόσια δαπάνη υγείας. Παρ' όλα αυτά, το πεδίο των εξοπλιστικών προγραμμάτων θέλουμε να είναι το πρώτο στο οποίο θα εφαρμοστούν ριζοσπαστικές εγγυήσεις διαφάνειας.
* Ποιες είναι αυτές; - Πρώτον, καθίσταται συνεχής και ουσιαστικός ο ρόλος της Διαρκούς Επιτροπής Εξωτερικών και Αμυνας της Βουλής. Πρότεινα ήδη στον πρόεδρο της Βουλής τη συγκρότηση σχετικής υποεπιτροπής που θα παρακολουθεί τους εξοπλισμούς σε όλες τους τις φάσεις. Δεύτερον, εφαρμόζονται ήδη αυστηροί κανόνες συμπεριφοράς στις επαφές όλων των κλιμακίων με τις εταιρείες που εμπλέκονται στους εξοπλισμούς και τους τυχόν εγχώριους αντιπροσώπους τους. Τρίτον, επιβάλλεται για όλες τις συμβάσεις η ελληνική γλώσσα, το ελληνικό δίκαιο και η δικαιοδοσία των ελληνικών δικαστηρίων. Τέταρτον, θεσπίζεται απαγόρευση ως προς την απασχόληση απόστρατων αξιωματικών σε εταιρείες εξοπλισμών. Πέμπτον, προετοιμάζεται ήδη η αλλαγή της νομοθεσίας και η μεταφορά στην ελληνική έννομη τάξη της σχετικής κοινοτικής οδηγίας με τη συνεργασία του Κέντρου Ευρωπαϊκού και Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου που προεδρεύεται από τον πρόεδρο του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, καθηγητή Β. Σκουρή.
* Και για το «μαύρο χρήμα» που διακινείται γύρω απ' αυτές τις υποθέσεις; - Τώρα σας ανακοινώνω κάτι ακόμη. Ορος κάθε σύμβασης θα είναι η κατάθεση πιστοποίησης από διεθνή, έγκυρο ελεγκτικό οίκο, ότι δεν εκταμιεύθηκαν από την προμηθεύτρια εταιρεία χρήματα για «υποστηρικτικές» ή άλλες ενέργειες χωρίς παραστατικά. Οτι δεν διακινήθηκε με άλλα λόγια «μαύρο» χρήμα, μέσω αντιπροσώπων, μεσαζόντων, συμβούλων κ.ο.κ.
* Στο πλαίσιο των δημοσιονομικών αναγκών, πόσο μπορούν να περιοριστούν οι αμυντικές δαπάνες; -Ηδη καταφέραμε να μειώσουμε κατά 700 εκατ. ευρώ την επίπτωση των εξοπλιστικών προγραμμάτων στο έλλειμμα του 2009 και κατά 500 περίπου εκατ. ευρώ την επίπτωση στο έλλειμμα του 2010. Ενώ φέτος οι παραλαβές που λογίζονται στο δημοσιονομικό έλλειμμα είναι 3,1 δισ. ευρώ, το 2011 υπολογίζονται σε 350 εκατ. ευρώ και το 2012 σε μόλις 85 εκατ. Αρα το έλλειμμα των αντίστοιχων ετών περιορίζεται κατά 1%-1,2% του ΑΕΠ μόνον εκ του λόγου αυτού. Αυτό πιστεύω ότι είναι μια σημαντική συμβολή στην πραγματική οικονομία και την κοινωνική πολιτική.
enet
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου