Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου 2010

Πόσο κοστίζει ο «πόλεμος» στο Αιγαίο

Περί τα 500 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο εκτιμάται πως κοστίζουν οι πτήσεις αναχαίτισης των Τούρκων και πολεμικές εκπαιδεύσεις.
Τα μαχητικά έχουν υποστεί την απαιτούμενη επιθεώρηση από νωρίς το πρωί και τα σωστικά μέσα των ιπταμένων στο «κόκπιτ» έχουν συνδεθεί. Οι χειριστές βρίσκονται σε ετοιμότητα πέντε λεπτών και όταν τα ραντάρ ή από συνομιλίες διαπιστωθεί πως τουρκικά αεροσκάφη ετοιμάζονται για είσοδο στο Αιγαίο, δίδεται «σκραμπλ» (άμεση απογείωση).
Οι κινητήρες των μαχητικών ετοιμότητας (readiness) μπαίνουν στο φουλ, τα αεροσκάφη τροχοδρομούν και σε λίγα λεπτά, με ταχύτητες ground speed 9-10 μιλίων το λεπτό, είναι ήδη στο Ανατολικό Αιγαίο για να υπερασπιστούν τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
Συνήθως απογειώνονται από τη Σκύρο ή το Καστέλι της Κρήτης και δευτερευόντως από Πτέρυγες Μάχης της ηπειρωτικής Ελλάδας. Τα αεροσκάφη αναχαίτισης είναι πάντα 3ης γενιάς, ό,τι πιο σύγχρονο διαθέτει η Πολεμική μας Αεροπορία. Το μάξιμουμ της διάρκειας πτήσης αναγνώρισης-αναχαίτισης είναι μία ώρα και δέκα λεπτά. Για τόσο φθάνουν τα καύσιμα.
Η δραστηριότητα των Τούρκων είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο και η ελληνική απάντηση δεδομένη. Τα μαχητικά «καταπίνουν» τα μίλια στις συνεχείς αναχαιτίσεις και αερομαχίες, «ρουφώντας» ταυτόχρονα τα γαλόνια κηροζίνης από τις δεξαμενές τους.
Κόστος πτήσεων
Μία ώρα πτήσης αεροσκάφους κοστίζει 7.100 έως 11.100 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο του μαχητικού. Για κάθε λεπτό στον αέρα δαπανώνται δηλαδή 116 έως 183 ευρώ. Μέσα στο 2007 τα ελληνικά αεροσκάφη εκτέλεσαν συνολικά 1.459 εξόδους, μόνο για πτήσεις αναγνώρισης-αναχαίτισης και οι ώρες που αντιστοιχούν σε αυτές είναι 1.702. Αντίστοιχα, το 2006 τα μαχητικά τροχοδρόμησαν για αποστολή στο Αιγαίο 1.724 φορές, «γράφοντας» 2.011 ώρες, ενώ το 2005 οι έξοδοι ήταν ακόμη περισσότερες και είχαν φτάσει τις 2.400.
Περισσότερα από 20 εκατομμύρια ευρώ δαπανήθηκαν το 2007 για καύσιμα και ελέγχους προκειμένου τα αεροσκάφη να είναι «ετοιμοπόλεμα». Το κόστος αυτό ωστόσο είναι το ελάχιστο του «ακήρυχτου πολέμου» στο Αιγαίο, το οποίο ουδείς μπορεί να υπολογίσει, παρά μόνο να προσεγγίσει.
Δεν μιλάμε βέβαια για τις ανθρώπινες ζωές που χάνονται στον αέρα του Αιγαίου ή για την προετοιμασία μίας πτήσης στο Αρχιπέλαγος. Να εκτιμηθεί η ζωή ενός χειριστή αδύνατον.
Αριθμοί εδώ δεν «παίζουν». Δάκρυα χύνονται και μια ευχή μόνο μπορεί να ακουστεί. Να είναι η τελευταία ζωή που χάνεται στην ελληνοτουρκική εναέρια μάχη που βρίσκεται σε εξέλιξη από το 1975.
Τα καύσιμα είναι τα ψιλά. Το μεγάλο κόστος είναι η απώλεια, η φθορά, η συντήρηση των πολεμικών μηχανών και η εκπαίδευση των πιλότων. Κατά μέσο όρο, όπως προκύπτει την τελευταία 7ετία (μέχρι το 2007), πέφτουν δύο με τρία αεροσκάφη, κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής άσκησης, όπως το δυστύχημα τον περασμένο Δεκέμβριο στην Ψαθούρα ή εν πτήσει αναγνώρισης-αναχαίτισης, όπως πριν από δύο χρόνια στην Κάρπαθο.
Απώλειες
Στην πτώση της Ψαθούρας και στη σύγκρουση με το τουρκικό μαχητικό μεγάλες απώλειες ήταν οι σμηναγοί Αθανάσιος Μπατσαράς και Κωνσταντίνος Ηλιάκης, αναμφισβήτητα. Η Πολεμική Αεροπορία έχασε όμως και δύο από τα πλέον σύγχρονα αεροσκάφη που διαθέτει, τα F-16 block 52 plus.
Η αγορά τού κάθε αεροσκάφους κόστισε περίπου 45 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα όπλα (στην περίπτωση του πρώτου κυρίως) εκτιμώνται στα 20 εκατ. ευρώ.
Μπορεί και τα δύο με τρία αεροσκάφη που χάνονται ετησίως στον αγώνα του «Αιγαίου» να μην είναι όλα 3ης γενιάς, η απώλεια όμως για την Αεροπορία μετριέται σε μονάδες και το κόστος μπορεί να υπερβαίνει τα 150 εκατ. ευρώ το χρόνο. Για τη συντήρηση και επισκευή του στόλου των μαχητικών απαιτούνται ποσά, τα οποία κατά τη διάρκεια ζωής των αεροσκαφών μπορούν να υπερβούν και την τιμή απόκτησής τους. Κάθε άσκηση που γίνεται για τη διατήρηση του υψηλού επιπέδου ετοιμότητας των αεροπόρων μπορεί να στοιχίσει έως και 15 εκατομμύρια ευρώ («Παρμενίων»), ενώ η εκπαίδευση των πιλότων είναι ένα ακόμη βασικό οικονομικό στοιχείο.
Ολα αυτά μαζί, πτήσεις αναχαίτισης των Τούρκων και πολεμικές εκπαιδεύσεις, εκτιμάται πώς κοστίζουν στους Ελληνες φορολογούμενους περί τα 500 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.
Το κόστος της έντασης
- 26,74 δισ. ευρώ είναι το ύψος του εξοπλιστικού προγράμματος για την περίοδο 2006-2015. Οι ανειλημμένες υποχρεώσεις είναι 9,52 δισ. ευρώ και τα υπόλοιπα θα διατεθούν για νέες αγορές.
- 116 είναι οι Ελληνες πιλότοι που έχασαν τη ζωή τους με μαχητικά αεροσκάφη στις μάχες του Αιγαίου ή στην εκπαίδευσή τους γι’ αυτές από το 1974 που άρχισε ο «ακήρυχτος πόλεμος».
- 200 αεροσκάφη, δέκα μοίρες δηλαδή, εκ των οποίων τα περισσότερα μαχητικά, κατέπεσαν από την πρώτη τουρκική παραβίαση πριν από 33 χρόνια. Με σημερινές τιμές, το κόστος τους ξεπερνά τα 10 δισ. ευρώ.
- 7.100 ευρώ κοστολογείται η ώρα πτήσης ενός F-16 block 52 plus και 11.100 ευρώ ενός Mirage 2000. Είναι οι δύο τύποι μαχητικών αναχαιτίσεων. Η ώρα πτήσης για F-16 block 30 είναι 5.000 ευρώ και του «Φάντομ» 9.900 ευρώ.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: